De afgelopen weken hebben we al enkele bijzondere verzamelingen de veilinghamer zien passeren en het laatste weekend van september was het opnieuw raak. De veiling van Bonhams in Zwitserland hadden we al aangekondigd, maar in Amerika stond er eveneens heel wat bijzonders in de schijnwerpers. In Dayton, Ohio, gebeurde het, daar ging de Taj Ma Garaj Collection onder de hamer bij RM Sotheby’s. 

Taj Ma Garaj

De Taj Ma Garaj Collection, genoemd naar het onderkomen waar de verzameling te zien was, is een bijzondere collectie Porsches en Volkswagens van wijlen John Dixon. Dixon kwam tijdens zijn middelbare schooljaren voor het eerst in aanraking met Porsche en het merk heeft hem daarna nooit meer losgelaten. Dat enthousiasme resulteerde in een bijzondere verzameling Porsches en Volkswagens die de Amerikaan in de jaren ’90 begon te verzamelen. En hij was niet te beroerd om zijn passie te delen met mede-enthousiasten, waardoor door de jaren heen duizenden liefhebbers zijn collectie kwamen bezichtigen. Zijn gevoel voor humor en creativiteit is terug te zien in de verzameling. In opdracht van zijn familie werd de complete verzameling auto’s en memorabilia geveild.

Excentriek

32 Porsches en Volkswagens inclusief 356 memorabilia items sierden de catalogus. De meest in het oog springende Porsches waren twee 356’s. Een limousine variant, naar verluid gebouwd voor de bruiloft van John Dixon’s dochter en een soort van bestelwagen variant gebaseerd op de 356. Minder excentriek maar zeker bijzonder waren een 924 Carrera GTS Clubsport met slechts 47 kilometers op de teller en een volledig gerestaureerde matching numbers 356 A Carrera GT Speedster. Geen van allen Porsches waar je dagelijks tegenaan loopt. 

924 Carrera GTS

Ja, die 924 Carrera GTS had toch wel een aardig verhaal te vertellen, want hoe kom je aan een dergelijke zeldzame 924 variant met slechts 47 kilometer op de klok? Niet zo moeilijk eigenlijk. Deze 924 werd in 1982 aan de eerste eigenaar, een specialist in oogheelkunde, geleverd. De verkoopprijs indertijd kwam op 44 duizend dollar uit. De intentie om met de Porsche te gaan rijden werd echter al snel getorpedeerd. De arts werd middels een schrijven van de sales manager van de Porsche dealer meteen van dat idee afgebracht.

De reden? Kort gezegd, de Porsche werd niet toegelaten tot de openbare weg in de Verenigde Staten. De auto voldeed namelijk niet aan de emissienormen van de EPA*. De kersverse eigenaar had er kennelijk niet zoveel moeite mee. Hij had reeds een verzameling Porsches en dus belandde ook dit exemplaar in die verzameling. In 2005 werd de auto aan John Dixon verkocht en resideerde sindsdien in diens verzameling. 

De resultaten, inclusief de Volkswagens,

1967 BMW-Volkswagen 1500 “Fikobike”, est. $5,000 – 10,000 $9,600
1973 Volkswagen Type 181 Thing, est. $25,000 – 35,000 $29,120
1957 Porsche-Diesel Standard 208 N, est. $20,000 – 30,000 $17,920
1983 Porsche 911 SC Cabriolet, est. $50,000 – 75,000 $52,640
1969 Porsche 912, est. $125,000 – 175,000 $100,800
1970 Porsche 914/6, est. $100,000 – 120,000 $134,400
1951 Porsche 356 “Split-Window” Coupé (Project), est. $100,000 – 200,000 $98,000
1973 Volkswagen Super Beetle, est. $20,000 – 30,000 $21,820
1960 Porsche-Diesel Junior 108 K, est. $5,000 – 10,000 $7,840
1953 Porsche 356 Limousine Custom, est. $150,000 – 250,000 $207,200
1957 Volkswagen Beetle Outlaw by Franz Muhr, est. $40,000 – 60,000 $40,320
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring (Project), est. $400,000 – 450,000 $412,000
1970 Volkswagen Beetle ‘Casa Linda Lace” by Rafael Esparza-Prieto, est. $40,000 – 60,000 $78,400
1952 Porsche 356 Pre-A Cabriolet, est. $375,000 – 425,000 $299,250
2007 Porsche 911 997 GT3 RS, est. $225,000 – 275,000 $184,800
1997 Porsche 911 993 Turbo, est. $225,000 – 275,000 $368,000
1971 Mangosta Sport Buggy, est. $50,000 – 75,000 $106,400
1988 Porsche 911 930 Turbo Flachbau, est. $175,000 – 225,000 $193,200
1958 Porsche 356 A Sedan Delivery Custom “Kreuzer”, est. $100,000 – 150,000 $86,800
1967 Porsche 911 S, est. $350,000 – 450,000 $335,000
1967 Volkswagen Type 2 High-Roof Panel Van, est. $60,000 – 80,000 $50,400
1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport, est. $250,000 – 350,000 $357,000
1957 Porsche 356 A Carrera GT Speedster, est. $1,500,000 – 2,000,000 $1,380,000
1974 Porsche 911 Carrera, est. $175,000 – 225,000 $168,000
1988 Porsche Rothmans 944 Turbo Cup, est. $75,000 – 100,000 $98,000
1967 Porsche 911, est. $150,000 – 200,000 $109,200
1971 Volkswagen Beetle “Jungle Bug”, est. $25,000 – 35,000 $19,040
1967 Volkswagen Beetle Deluxe, est. $30,000 – 50,000 $23,520
1988 Porsche 911 Carrera (Project), est. $4,000 – 8,000 $5,600
1972 Volkswagen Beetle (Project), est. $2,000 – 4,000 $1,120
1956 Porsche 356 Speedster Dragster (Project), est. $5,000 – 10,000 $6,160
1961 Volkswagen Type 2 Single-Cab Pickup (Project), est. $10,000 – 15,000 $19,040

De catalogus werd volledig without reserve aangeboden. Prijzen zijn inclusief toeslagen tenzij anders aangegeven.

Vooral onder de Volkswagens waren veel kunstzinnige exemplaren te vinden. Wat de pecunia’s betreft, deze rolden vooral voor de Porsches. De 356 Carrera GT Speedster leverde de grootste bijdrage aan de totale opbrengst van 5,7 miljoen dollar. Maar met de 993 Turbo en 924 Carrera GTS was het eveneens goed zaken doen. Beiden goed voor een bedrag ruim boven estimate. Het veilinghuis blikte tevreden terug op de veiling. Volgende keer de resultaten van de veiling van Bonhams in Zwitserland. En binnenkort komen ook de veilingen, deze maand, van RM Sotheby’s in Londen en Bonhams in Knokke aan bod.

Foto’s: Darin Schnabel, Corey Escobar, RM Sotheby’s

*EPA, Environmental Protection Agency, het Amerikaanse federale milieuagentschap

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black