Porsche introduceert een volledig nieuwe Panamera. De derde generatie van de sportieve luxe sedan kenmerkt zich door meer digitale functies, een vernieuwd en uitgesproken design en een breder spectrum tussen dynamische prestaties en rijcomfort. Daarnaast onderscheidt de nieuwe Panamera zich door een verder verbeterd bedieningsconcept en veel innovatieve technologie. Een voorbeeld is het nieuwe Porsche Active Ride veersysteem, dat een aanzienlijk hoger comfortniveau combineert met de sportieve rijeigenschappen die onlosmakelijk bij een Porsche horen. Dat alles maakt de Panamera tot de meest dynamische sedan binnen zijn segment.
De nieuwe Porsche Panamera wordt geleverd met 2-kamer-luchtvering met twee-kleppentechnologie gekoppeld aan het standaard Porsche Active Suspension Management (PASM). De toepassing van twee kleppen scheidt de rebound- en compressiefase in de demper en biedt daarmee een nog breder scala tussen comfort en sportiviteit. De handling van de auto kan nog verder worden aangescherpt met de optionele vierwielbesturing.
Voor de E-Hybrid-modellen van de nieuwe Panamera is het innovatieve Porsche Active Ride veersysteem als optie leverbaar. Dit systeem biedt een ongekend bereik tussen rijcomfort en een dynamisch weggedrag. De basis hiervoor zijn nieuw ontwikkelde actieve schokdempers – ook met twee-kleppentechnologie – die alle zijn verbonden met een elektrisch bediende hydraulische pomp. Porsche Active Ride houdt de carrosserie van de Panamera horizontaal in bochten, bij het remmen en accelereren door de ophanging dynamisch te versterken aan de kant die het nodig heeft. Een gewichtsbesparend enkelkamer luchtveringssysteem ondersteunt deze technologie.
Als de juiste stand is geactiveerd, kan de ophanging schommel- en rolneigingen tegengaan om de versnellingskrachten die op de inzittenden werken te verminderen. In deze instelling leunt de nieuwe Panamera in de bochten, net als een motorfiets dat zou doen. Het systeem trekt de neus naar beneden bij accelereren en de achterkant bij vertragen en absorbeert hobbels vrijwel volledig bij een rustige rit. Bij stilstand zet het Porsche Active Ride veersysteem de auto hoger op de wielen voor een comfortabeler in- of uitstap.
Meer E-Performance en volledig vernieuwde motoren
Porsche biedt in de nieuwe Panamera vier efficiënte E-Hybrid aandrijflijnen, als reactie op de hoge vraag naar dit type aandrijfsysteem. Alle E-Hybrid-varianten hebben meer vermogen, een groter bereik en een grotere efficiëntie. Het hart van de aandrijflijn in de Panamera Turbo E-Hybrid, direct beschikbaar bij de marktintroductie, is een grondig herziene 4,0-liter V8 turbomotor. Gekoppeld aan de nieuw ontwikkelde elektromotor – die nu 140 kW (190 pk) – levert, zorgt dat voor een systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en 930 Nm aan trekkracht. De Panamera Turbo E-Hybrid sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 315 km/u. De batterijcapaciteit is nu 25,9 kWh, wat een elektrische rijbereik van maximaal 91 kilometer* in de gecombineerde WLTP-cyclus – of 83-93 km* in de stadscyclus – mogelijk maakt.
Dankzij een nieuwe boordlader van 11 kW wordt de laadtijd bij geschikte laadpunten verkort tot 2 uur en 39 minuten.
Porsche heeft ook de prestaties van de 2,9-liter V6 turbomotor in de Panamera en Panamera 4 (ook direct beschikbaar bij de marktintroductie) geoptimaliseerd door de turbodruk, brandstofinjectiesnelheid en ontstekingstiming te verhogen. De motor levert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm aan koppel – een toename van 17 kW (23 pk) en 50 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De acceleratie naar 100 km/u vergt bij de Panamera nu slechts 5,1 seconden; de topsnelheid bedraagt 272 km/u. De vierwielaangedreven Panamera 4 bereikt in 4,8 seconden de 100 km/u en heeft een top van 270 km/u.
Aan de buitenkant behoudt de nieuwe Panamera de kenmerkende lijnen en proporties van de modelreeks. Het ingrijpend vernieuwde uiterlijk geeft de sportieve sedan een nog uitgesprokenere en sportievere uitstraling, waarbij de raamlijn het sedankarakter van de vierdeurs sportwagen versterkt. In het interieur stelt het Porsche Driver Experience bedieningsconcept de bestuurder centraal en creëert het precies de juiste balans tussen analoge en digitale elementen. De versnellingshendel is direct rechts van het stuur geplaatst. De schakelaar voor de rijprogramma’s Normal, Sport en Sport Plus en de belangrijkste bedieningsorganen zijn snel en intuïtief toegankelijk. De bestuurder hoeft de ogen niet van de weg te halen om de rijprogramma’s en assistentiesystemen aan te passen. Een optioneel tweede scherm van 10,9 inch kan worden toegevoegd voor de passagier, met toegang tot voertuiggegevens, navigatie en zelfs het streamen van films.
Digitale ervaring en nieuwe assistentiesystemen
Het Porsche Communication Management (PCM) biedt nieuwe manieren om met de auto te communiceren. Daardoor wordt de nieuwe Panamera een integraal onderdeel van de digitale wereld van de inzittenden. Om in te loggen met een persoonlijke Porsche ID hoeven gebruikers met hun smartphone alleen een QR-code te scannen die in het PCM wordt weergegeven. Voor een verbeterde bruikbaarheid maken Apple CarPlay® en Android Auto een uitwisseling van smartphone- en voertuiggegevens mogelijk. Functies als airconditioning, stoelmassage en sfeerverlichting zijn rechtstreeks via Apple CarPlay® of de Siri® spraakassistent te bedienen.
Porsche rust de Panamera standaard uit met Matrix LED-koplampen. Het hoge-resolutie Matrix LED-verlichtingssysteem – met meer dan 32.000 pixels per koplamp – is beschikbaar als optie en biedt volledig nieuwe verlichtingsfuncties, zoals specifieke rijstrookverlichting. Ook het scala aan assistentiesystemen in de nieuwe Panamera is door Porsche aanzienlijk verder uitgebreid. De standaard actieve snelheidsassistent werkt nu samen met verkeersbordherkenning. Als het systeem is ingeschakeld, zal de Panamera niet automatisch sneller rijden dan de geldende snelheidslimiet. Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruise-control heeft actieve rijstrookbegeleiding en kruispuntassistentie. Een uitwijkhulp maakt nu ook deel uit van het scala aan functies. Ook nieuw is dat de bestuurder niet meer in de auto hoeft te zitten bij het automatisch parkeren. Met de nieuwe Remote ParkAssist-functie is het parkeerproces vanaf de smartphone te volgen.
De nieuwe Porsche Panamera is vanaf heden te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra, leveringen starten in maart 2024.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.