De mysterieuze Kardex

Eigenaren van een klassieke Porsche kunnen een geboortecertificaat aanvragen. Dat kan bij iedere Porsche-dealer en kost slechts 50 euro. Het overleggen van een kentekenbewijs Deel 1 en 2 en een rijbewijs volstaat hierbij. Er staan zaken op als de dealer aan wie de auto is geleverd, het motortype, vermogen en topsnelheid, de kleur en de interieur-uitrusting (bekledingstof en kleur) en de opties waarvan de auto was voorzien. Wanneer je ook je motornummer en baknummers meestuurt en ze zijn ‘matching’ – dus af fabriek zo geleverd – dan krijg je dat ook bevestigd.

Fraude

Helaas staan er regelmatig fouten in het geboortecertificaat. Een verkeerde motorcode, andere uitrusting en dergelijke: het zijn foutjes die regelmatig gemaakt worden, vooral bij oudere auto’s. Beter is het om een Kardex van je klassieker op te sporen. Dat is een steekkaart uit de fabriek, die tot en met 1969 ongeveer is gebruikt. Van de Porsches met lange wielbasis (halverwege 1969) zijn er ook Kardexen, maar die bestaan uit computerbestanden en bevatten minder nuttige informatie. Helaas levert Porsche al enige tijd geen Kardexen meer, aangezien er op die manier fraude in de hand gewerkt kan worden. Auto’s met een andere motor kunnen met de gegevens van de Kardex weer ‘matching’ gemaakt worden door een ander motornummer in te slaan bijvoorbeeld. Maar feit is dat er op een Kardex veel meer informatie staat dan op een geboortecertificaat. Zoals bijvoorbeeld de naam en het adres van de eerste eigenaar. Maar ook de sleutelnummers, de bandenmaat en het merk en de nummers van de originele motor en bak.

Hans Herrmann

Toen ik mijn 911S uit 1967 kocht, ging ik snel op zoek naar iemand die een kopie van de Kardex kon leveren. Het vergde helaas een investering van 400 euro, maar het resultaat was niet teleurstellend. Het bleek namelijk dat mijn auto een zogeheten ‘Werks’ auto is. Mijn auto is dus niet aan een klant afgeleverd, maar aan de fabriek zelf. De eerste eigenaar was de heer Lenz. De leverancier van mijn Kardex wist zich namelijk te herinneren dat hij in die tijd directeur was van Porsche Export. Na een tijdje is de auto aan de fabriek geleverd in de tijd dat de 911R werd ontwikkeld en daarna staan er de initialen H.H. Die kunnen slaan op Huschke von Hanstein – destijds chef van de race-afdeling van Porsche, maar ook van Hans Hermann, die indertijd voor Porsche racete.

Ik stuurde Hans Hermann onlangs een mail met de vraag of hij ooit eigenaar is geweest van mijn auto en kreeg de volgende tekst teruggestuurd:

Sehr geehrter Herr Kouwenhoven,

Vielen Dank für Ihre Nachricht. Leider kann ich mich nicht an das Auto erinnern. Ich habe in der Zeit als Werksfahrer bei Porsche sehr viele Autos gefahren und kann mich nicht mehr an jeden einzelnen erinnern. Ihnen wünsche ich für die Zukunft alles Gute.

Herzliche Grüße

Ihr Hans Herrmann

Ongelofelijk dat zo’n legende gewoon de tijd neemt om op zijn 85e nog een mail terugstuurt aan een of andere Porsche-liefhebber uit Nederland. Maar goed, al loopt mijn spoort voorlopig dood – Huschke von Hanstein is al enige tijd niet meer onder ons – ik blijf het proberen. Wie weet heeft mijn 1967S ooit gediend als testauto voor de ontwikkeling van de 210 pk sterke 901/22 motor. Het feit dat het motornummer op de Kardex van mijn motor later met de hand is bijgeschreven, moet er wel op duiden dat dit… nou ja, laat me nog even lekker verder dromen. Feit is in ieder geval dat ik een prachtig document heb bij mijn 911S en dat ik blij ben dat het nu opgeslagen zit in de uitgebreide documentatiemap van mijn mooie klassieker.

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.