Met de Porsche Panamera S E-hybrid zet Porsche een volgende stap in de ontwikkeling van hybride-aandrijving voor haar volumemodellen. De 416 pk sterke plug-in hybride komt daarmee in aanmerking voor 14% bijtelling in het zakelijk segment. Maar hoe efficiënt is zo’n hybride auto nou echt? En heeft een economische Porsche wel echt bestaansrecht? We namen de proef op de som.
Porsche introduceerde de Porsche Panamera S E-hybrid eerder dit jaar en verraste vriend en vijand met de bijtelling van slechts 14%. Op een prijs van € 113.300,- betaal je dan iets meer dan € 8.000,- euro op jaarbasis, afhankelijk van je inkomen natuurlijk. Tel daarbij op dat het theoretisch verbruik op 3,1 liter per 100 km ligt en we spreken ineens over de meest economische Porsche ooit. Zelfs met de nieuwe Panamera Diesel ga je de strijd verliezen, al was het alleen maar op de veel hogere bijtelling.
De manier waarop de Panamera S E-hybrid tot zijn lage verbruik komt is zeker indrukwekkend te noemen. De nieuwe 3-liter V6 in het vooronder krijgt hulp van een 95 pk sterke elektromotor, die op verschillende manieren samenwerkt met de verbrandingsmotor. Gecombineerd komt de auto tot een systeemvermogen van 416 pk. Hoewel dat gelijk is aan het vermogen van de Panamera 4S zorgt dat niet voor dezelfde sensatie. Desondanks schopt de auto het nog steeds van 0-100 km/h in 5,5 seconden, en de top van 270 km/h is ook al niet vervelend. Toch doet dat er allemaal veel minder toe dan je zou denken. De auto prikkelt namelijk vooral op verschillende manieren om in ieder geval enigszins je best te doen de tank niet in recordtempo leeg te rijden.
Rij-modi
Welbeschouwd beschik je als bestuurder over minimaal drie verschillende rij-modi. Standaard staat de auto ingesteld op de E-power-modus. In feite betekent dat niets minder dan dat de verbrandingsmotor weinig tot niet wordt aangesproken, zolang de accu dat volhoudt. Porsche geeft zelf een elektrische actieradius van 18 kilometer op, maar in de praktijk blijkt het dubbele ook haalbaar. Verwacht in de zuinigste stand geen topprestaties: in ruim 6 seconden tik je nog maar net de 50 km/h aan. Maar wie geduld heeft redt het tot 135 km/h zonder dat de V6 zich ertegenaan bemoeit.
Erg handig en bijzonder efficiënt is de E-charge-modus. In deze modus wordt alleen de verbrandingsmotor aangesproken, en werkt de V6 intussen wat harder om te zorgen dat de batterij weer wordt opgeladen. Staan beide modi uit, dan werken beide motoren harmonieus samen om zo efficiënt mogelijk te presteren. Hoe goed je het als bestuurder doet is afleesbaar aan de powermeter. Houd je die onder de 40%, dan rij je efficiënt. Win je energie terug, dan schiet de meter in de charge-zone. Dat terugwinnen doe je tijdens het remmen, de energie die daaruit voortkomt wordt ingezet om de batterij op te laden. Zo kun je vrij lang volhouden zonder naar de E-charge-modus te hoeven schakelen.
Opladen
Eigenlijk beschikt de Panamera nog over een extra rij-modus. De auto is namelijk schaamteloos uitgerust met een Sport Plus-knop. Stiekem voelt dat een beetje als het inzetten van een joker. Je bent blij dat je hem hebt en verheugt je erop deze in te zetten, maar wanneer je dat eenmaal hebt gedaan baal je stiekem een beetje dat je hem hebt gebruikt. Praktisch gezien heeft de Sport Plus-stand namelijk tot gevolg dat de elektromotor en de verbrandingsmotor maximaal vermogen leveren, vooral interessant als je het acceleratievermogen van de auto wilt aanspreken. Dat betekent dat je tijdens het accelereren de meter van het batterijvermogen gewoon ziet teruglopen. Dat betekent ook dat je weer extra moet bijladen. Zonde dus!
Wanneer de auto stilstaat kun je de batterij op verschillende manieren bijladen. De meest charmante manier is natuurlijk de prachtige laadpaal die we al meermaals zagen terugkomen op de eerste officiële foto’s. Porsche levert bij de auto echter standaard al een zogenaamd laadpakket. Daarmee kun je de auto thuis letterlijk aan het lichtnet hangen. Met de bijgeleverde iPhone-app stel je in wanneer je de auto weer opgeladen wilt hebben. Zo kun je inspelen op zaken als dag- en nachtstroom. Het is zelfs mogelijk om gebruik te maken van krachtstroom, mits je thuis natuurlijk beschikt over een aansluiting daarvoor. Een extra kabel zorgt ervoor dat je ook gebruik kunt maken van laadpalen onderweg, vrij handig als je een lange tussenstop maakt in de stad.
De praktijk
De Panamera waarmee we op pad gaan is uitgevoerd in wit met marsala-rood leer. In de praktijk blijkt dat laatste vooral smaakvol en subtiel aubergine-kleurig te zijn. Over het grijze alcantara zijn we iets minder te spreken, maar gelukkig is dat meteen één van de weinige dingen die valt op te merken over deze auto. Er is net geen € 40.000,- stukgeslagen op de riante optielijst. Dat is geen moeite, want met sportzetels á € 3.330,-, een leerpakket van € 3.631,- en nog eens voor € 2.111,- aan alcantara heb je al een kwart te pakken. Het behoeft ook geen uitleg dat zaken als het softclose deursysteem, adaptieve cruise control, park assistant en PCM het leven in de Panamera een stuk aangenamer maken, voor zover dat al niet het geval was.
Met name die adaptieve cruise control is tijdens het rijden met de hybride Panamera ons grootste vriend. Toen we dit systeem voor het eerst in een Porsche tegenkwamen merkten we dat het gebruik ervan de nodige gewenning vergt. Met name in druk verkeer kan het soms abrupt ingrijpen erg onnatuurlijk aanvoelen, maar als je eenmaal doorhebt hoe je de gevoeligheid instelt en waar je op moet letten maakt datzelfde systeem het zuinig rijden en het leven een stuk gemakkelijker.
Zuinig rijden kun je leren
Eenmaal op de snelweg stellen we de cruise-snelheid in, waarna we de auto zelf het werk laten doen. Al snel zien we de verbruiksmeter met behoorlijke stappen zakken, en ook de naald van de powermeter danst vrolijk in het groene gebied. We beginnen ons zowaar te verheugen om af te rekenen aan de pomp. Het is overduidelijk dat de Panamera zich erg goed thuis voelt op de snelweg, zoals het een reiswagen betaamt. Maar alleen in de ideale wereld wonen we allemaal aan een achtbaans snelweg, dus we besluiten ons ook maar eens aan het stadsverkeer te wagen. Wanneer we de bebouwde kom induiken is de verbruiksmeter nog steeds aan het zakken.
Of het onwennigheid of onoplettendheid is geweest wat maakt dat ons stadsritje uitloopt op een ware teleurstelling zullen we nooit weten. Feit is dat het door ons zo zorgvuldig opgebouwde laag verbruik na twee uur met meerdere tussenstops in de binnenstad als sneeuw voor de zon is verdwenen. Wat overblijft is een nagenoeg lege batterij en een verbruik waar niemand vrolijk van wordt. Hadden we wat beter opgelet, dan hadden we geweten dat we het simpelweg verkeerd hebben aangepakt. Het is namelijk volkomen voor de hand liggend dat je in de stad het beste volledig elektrisch kunt rijden. Iedere gek kan op zijn vingers natellen dat de V6 bij snelheden tot 50 km/h veel minder efficiënt werkt.
Om onze ‘blamage’ toch enigszins te herstellen zit er niets anders op dan de accu weer op te laden en het opnieuw te proberen. Dat opladen doen we natuurlijk het liefst rijdend, dus we besluiten de E-charge-modus te beproeven op de snelweg. Dat blijkt een verrassend slimme keuze, want in slechts drie kwartier tijd geeft de batterijmeter aan dat we weer over nagenoeg 100% capaciteit beschikken. Wanneer we nu opnieuw het stadsverkeer induiken zijn we slim genoeg om de E-power-modus te activeren. Maar na twintig minuten in de stad hebben we het wel weer gezien en met de E-power-modus nog steeds actief duiken we de provinciale weg op. Hoewel het gebrek aan motorgeluid alle ruimte laat aan bijgeluiden, heeft Porsche zijn vak goed verstaan en deze tot een absoluut minimum beperkt. Een bijkomstigheid die we erg kunnen waarderen, maar we zijn evenmin rouwig wanneer de V6 na een respectabele 35 km weer besluit bij te springen. We zijn overtuigd: Porsche heeft met de S E-hybrid daadwerkelijk een aantrekkelijke en zuinige auto neergezet.
Economische Porsche
Rest ons nog één vraag: hoe zit het nou met dat bestaansrecht? Is er ruimte voor een Porsche die Prius-achtige verbruikswaarden noteert en om die reden zelfs, zij het minimaal, inboet op prestaties? Wat ons betreft is die vraag met een volmondig ‘Ja’ te beantwoorden. Wat namelijk rest is een enorm luxe sedan die voldoende vermogen aan boord heeft om voor het nodige rijplezier te zorgen maar tegelijkertijd ook een enorme opluchting voor de portemonnee kan zijn. En dat alles op een kwaliteitsniveau waartoe weinig merken in staat zijn. Tel daar het voordeel van de 14% bijtelling bij op en je bent een dief van je eigen portemonnee als je de Panamera S E-hybrid laat staan.
(Fotografie: Rianne Wiegers)