De Porsche 928 GT die sinds eergisteren te koop staat op Marktplaats, heeft een imposante historie. De eerste eigenaar was voormalig coureur en huidig wijnhandelaar Ben Pon. De derde en laatste eigenaar heeft de auto 14 jaar weggezet om te rijpen. Resultaat; een prachtige Gran Tourismo in onberispelijke staat. Met handbak. Ruim een jaar geleden reden we met deze auto voor een reportage in het blad RS Porsche Magazine. Hieronder staat het verhaal nogmaals afgedrukt.
(Klik hier om meteen de advertentie te bekijken)
De Porsche 928 is een van de lekkerste reiswagens. Dat was het niet alleen toen de auto net uitkwam in 1978, maar dat is het ook nog in 2014. Met lekker lage toerentallen richting Zuid-Frankrijk in de wetenschap dat je altijd veel koppel en vermogen tot je beschikking hebt, moet een groot genoegen zijn. We fantaseren over deze verre reis terwijl we door de buitengebieden van Leusden toeren. De bagage kan in de achterklep en anders achter de voorstoelen. Hier is iets meer plek voor extra passagiers dan in een Porsche 911, maar ook deze zittingen bieden uitsluitend plek aan kinderen en ondermaatse volwassenen. De verlichting doen we overdag maar even niet aan. Het is weliswaar veiliger, maar de uit de motorkap omhoog klappende kikkerogen maken de auto niet mooier. Het geheel doet ons een beetje denken aan een haai met obstipatie. Met gedoofde lampen rijden we door de landerijen, ons verbeeldend dat we vanavond niet thuis in onze doorzonwoning slapen, maar in een Zuid-Frans kasteel.
Ernst Fuhrmann
De 928 speelt een bijzondere rol in de geschiedenis van Porsche. Het had zelfs weinig gescheeld, of de 911 zou begin jaren ‘80 niet meer bestaan dankzij dit model. Toenmalig directeur van Porsche AG, Ernst Fuhrmann, vond namelijk dat de 911 moest worden opgevolgd door deze 928. Deze werd in 1977 geïntroduceerd naast de 924 en de 911. De bedoeling was dat de 911 geleidelijk uit productie zou gaan. In eerste instantie leek dat geen slechte zet, want de 928 werd goed ontvangen door de pers en werd zelfs ‘Auto van het jaar 1978’. Het was de eerste keer dat een sportwagen deze titel kreeg. Maar voordat de 911-leveringen werden afgebouwd nam de Amerikaan Peter Schutz het stokje over van Ernst Fuhrmann. De heer Schutz had destijds gesprekken gevoerd met Porsche-klanten en –enthousiastelingen. Hij kwam er achter dat de Porsche liefhebbers nog helemaal weg waren van de 911 en deze ook wilde blijven kopen. En dus zorgde hij ervoor dat de ontwikkelingen van de 911 gewoon door bleven gaan. Een goede zet bleek later, want de verkoopaantallen van de 928 hebben nooit de aantallen van de 911 geëvenaard.
Dogleg bak
De auto waar we ons vandaag mee verplaatsen, is een tamelijk bijzondere 928. Het is namelijk een GT met handbak, en daarmee is deze zwarte auto de witte raaf onder de 928’s. Immers; de overgrote meerderheid is geleverd met automaat. Ook de GT-uitvoering is relatief zeldzaam. Het is de enige 928 die uitsluitend leverbaar was met handbak. De versnellingsbak ligt achterin. Deze zogeheten transaxle constructie zorgt voor een betere gewichtsverdeling, maar heeft als nadeel dat het tamelijk lang duurt voor de bakolie warm is, met als gevolg een soms wat weerbarstige pook bij koudere temperaturen. Op deze zomerdag is er niets aan de hand. De bak schakelt vrijwel direct zonder morren, ook al vergt het optimaal bedienen van de bak een korte gewenningsperiode. Het is namelijk een zogeheten sportbak, ook wel ‘dogleg’ bak genoemd vanwege zijn onorthodoxe schakelpatroon. De eerste versnelling zit op de plek van de twee en de achteruit zit op de plek van de eerste versnelling. Deze bak vindt zijn oorsprong in de racerij. Bij circuitgebruik wordt de eerste versnelling eigenlijk alleen bij wegrijden gebruikt, maar gedurende de race verder niet. Schakelen tussen de ‘2’ en ‘3’ komt juist veel vaker voor en gaat gemakkelijker wanneer deze twee recht tegenover elkaar liggen. Je zult begrijpen dat menig 928-rijder bij de verkeerslichten ooit minimaal één keer de inzittenden van de auto achter hen de stuipen op het lijf heeft gejaagd door de auto onbedoeld in zijn achteruit te zetten bij het wegrijden.
B.M Pon
De Porsche 928 was een verrassend model in de jaren zeventig. Niet alleen vanwege zijn gestroomlijnde, futuristisch ogende uiterlijk, maar ook als concept. Veel merken durfden het niet aan om zo’n grote Gran Turismo met een dikke V8 te introduceren als gevolg van de eerste brandstofcrisis, de wereldwijde recessie en stevige Amerikaanse veiligheidsnormen. In 1986 werd de 928 gefacelift. Waar de eerste generatie nog was voorzien van een subtiel rubberen spoilertje , kreeg de tweede generatie een flinke achterspoiler. Verder werden de (plastic) bumpers aangepakt en nog wat andere details aangepast. Ook kwamen er steeds meer uitvoeringen die de standaard 928 S4 moesten overtreffen. De snelste 928 werd de GTS, met maar liefst 350 paardenkrachten. De door ons gereden auto, de 928 GT, was het model net daaronder, maar die doet nauwelijks onder voor zijn snellere broer.
Toen we de auto vanmorgen ophaalden in Leusden, snuffelden we even door de vele papieren die bij de auto zitten. En daar stond het inderdaad. Eerste eigenaar: B.M . Pon, Bulderweg 1 Nijkerk. “Twee weken geleden was de heer Pon nog hier”, zegt Mark Zuidervaart van Pon Porsche Centrum Leusden. “Hij kon zich nog herinneren dat hij met de auto reed in 1991. “Hij weet nog goed hoe blij hij was met de handbak en de versnellingsbak achterin. De kans is groot dat hij er slechts een jaar in heeft gereden, want hij wisselde destijds ieder jaar van auto. Vervolgens is de auto verkocht aan ene heer van der Meulen en de laatste eigenaar kocht ‘m in mei 1995. Toen stond er 80.609 kilometer op de teller. Vervolgens heeft deze meneer er nog 4.000 kilometer bij gereden en bij een stand van 85.600 heeft hij de auto weggezet. Dat is nu 14 jaar geleden. Het unieke aan de auto is natuurlijk het feit dat de auto vanaf dag één hier in onderhoud is geweest.
Sperdifferentieel
De 928 is relatief gemakkelijk te berijden. Wel voelt alles zeer solide en tamelijk zwaar aan. De koppeling, het schakelen en sturen; alles voelt aan alsof het is gemaakt voor de eeuwigheid, maar er is ook wel wat spierkracht voor nodig. Gelukkig is de auto tamelijk vergevingsgezind. Dat komt vooral door het elektronische sperdifferentieel, dat destijds tamelijk modern was. Het voorkomt dat in de bochten een bepaald wiel krachtenverspillend gaat doorslippen. Het kon zelfs tot 100 procent sperwerking gaan en dat was een revolutie voor sportwagens in die tijd.
Het interieur is het beste te omschrijven als rustgevend. Je zakt prettig onderuit in de stoelen, die zeer comfortabel zijn, maar toch ook voldoende zijdelingse steun bieden. Het stuur is verstelbaar en wanneer je dat doet, beweegt de hele tellerunit mee voor een optimaal zicht op het instrumentarium. De elektrische stoelen zijn verwarmd, maar er is meer luxe. Zoals climate control, stuurbekrachtiging, een boordcomputer, elektrische ramen en spiegels (verwarmd), twee airbags en een bandenspanningscontrolesysteem. Dat zien we bij Porsche voor het eerst weer terug in de 997. Ook zit de originele radio er nog in. Het leer is muisgrijs en in goede staat. Nergens zien we beschadigingen of verkleuringen. Ook de lak is in goede staat, afgezien van wat lichte steenslag op de motorkap.
Ferrari Testarossa
Hoewel onze auto zijn meerdere moet erkennen in de latere GTS, is de GT met zijn 330 pk allerminst een stakkertje. De aluminium 5.0 liter V8 is 326 pk sterk en heeft een koppel van 430 Nm bij 4.100 toeren. Om de auto lichter te maken zijn de deuren, motorkap en de spatschermen vóór geheel van aluminium. De sprint van 0-100 km/u duurt 5,6 seconden. Dat is vandaag de dag nog steeds een indrukwekkende waarde, maar 20 jaar geleden helemaal. Een Testarossa en een 911 deden er net zo lang – of eigenlijk kort – over. Nog indrukwekkender was de topsnelheid van 275 km/u. Alleen supersporters als de Ferrari Testarossa en Lamborghini Countach waren destijds sneller.
“Omdat de auto 14 jaar heeft stilgestaan, durfden we er niet mee te rijden”, zegt Mark Zuidervaart van Pon Porsche Centrum Leusden. “Daarom hebben we ‘m eerst flink onder handen genomen. Hij heeft een grote beurt gehad, alle bougies, filters, olie van bak en motor zijn vervangen, maar ook de tandriem, distributiepomp, spanrollers en de drie V-snaren. De auto is klaargemaakt volgens de Porsche-norm en gecontroleerd op 111 punten En er zijn nieuwe banden onder gekomen. Want die banden waren weliswaar nog als nieuw, maar stammen wel uit 1992. Dat wordt wat riskant als je er ooit nog eens mee door Duitsland wilt en het gaspedaal vloert.”. Volgens Zuidervaart stijgen de prijzen van de 928 langzaam maar gestaag. “Exemplaren met lage kilometerstanden worden steeds zeldzamer. We horen ook vaak van klanten dat het een ideale reisauto is en hij is zeer sterk. We hebben een klant die zijn 928 ook hier heeft gekocht. Die heeft inmiddels 340.000 kilometer afgelegd met zijn auto.”
3 reacties
De 928 GT is inderdaad een bijzondere auto, maar als ik me niet vergis sneller dan een GTS op topsnelheid. Met 277 als officeele topsnelheid is dit 2 kilomter meer dan de GTS (275). Dit werd mede mogelijk gemaakt door andere (scherpere) nokkenas met een hogere vermogensafgiste bij een hoger toerental (6200 toeren als ik me niet vergis) tegen 5700 toeren bij de GTS. De 0 naar 100 tijd vindt plaats in 5,8 seconden, GTS deed dit in 5,7.
Its all in de deails.
goedenavond
ik ben op zoek naar een Porsche 928 kan ik deze wagen komen bezichtigen
mijn tel nr is 0032496163111
geert
Beste Geert,
Deze auto is eigenlijk meteen op de dag van plaatsing al verkocht. Wellicht hadden we dat er even bij moeten zetten, excuus voor de verwarring.
Mvg, Geert