Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vanaf vandaag kun je op deze website terecht voor allerlei informatie met betrekking tot de Porsche 911 uit 1964. We hebben namelijk het beheer overgenomen van het Register van de Porsches uit het eerste productiejaar van de 911. De vorige beheerder was Arthur Smid – destijds zelf eigenaar van een 911 uit 1964. Inmiddels heeft Arthur zijn Porsche verkocht aan een Nederlandse verzamelaar en sindsdien ebde de interesse een beetje weg. “Ik werd de laatste tijd vooral benaderd door miljonairs die me geld boden wanneer ik ze kon wijzen op een exemplaar uit 1964 dat te koop was en daar was ik een beetje klaar mee”, aldus Arthur.

232 Registry

Arthur had vorig jaar al beloofd dat Vierenzestig-redacteur Erik Kouwenhoven het register mocht overnemen wanneer hij zelf een Porsche 911 uit 1964 zou bezitten. Sinds eind juli heeft deze laatstgenoemde er één – chassisnummer 300197. Voorlopig ziet het 1964 Registry er nog een beetje grofstoffelijk uit en enkele gegevens zijn al achterhaald, maar daar komt snel verandering in. We houden nauw contact met Bob Fleming, de voorzitter van het Amerikaanse 232 Registry, die werkelijk beschouwd kan worden als een goeroe op dit gebied. Omdat er in Nederland slechts vier auto’s bekend zijn uit 1964, hebben we besloten om voorlopig te beginnen in het Engels, in de hoop ook internationaal mensen te kunnen interesseren voor deze geliefde verzamelaars-modellen. Bekende eigenaren van een Porsche 911 uit 1964 zijn o.a. Jerry Seinfeld en Magnus Walker.

Vlakke slotplaat

De Porsche 911 uit 1964 is zo bijzonder omdat er slechts 232 zijn gebouwd in kalenderjaar 1964. Daarvan zijn er wereldwijd nog ongeveer 60 over, waarvan ruwweg de helft nog beschikt over de originele ‘matching numbers’ motor. Deze auto’s hadden allemaal kenmerken die anders zijn dan de modellen die vanaf halverwege 1965 zijn gemaakt. Zoals bijvoorbeeld een vlakke slotplaat achter, een hogere grille op de motorkap, een tankklep-opener die door de deurstijl loopt en vele andere details. De komende weken gaan we hard werken om er een functionele sub-site van te maken, met daarop de gehele geschiedenis van de vroege 911, de verblijfplaats van de resterende exemplaren – en hopelijk af en toe het nieuws dat er weer een exemplaar is ontdekt in een oude schuur.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

3 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.