De Porsche 944 is samen met zijn oervader, de Porsche 924, misschien wel de grootste anomalie die het merk in de twintigste eeuw heeft gekend. Geen motor achterin of in het midden, geen luchtkoeling, geen boxermotor. Alles wat een Porsche tot een Porsche maakt moest dit model ontberen. Hoe houdt zo’n model zich, pakweg 30 jaar en 300.000 km verder, staande in de historie van de sportwagenbouwer?
Tekst: Geert Smit, Foto’s: Peter Eigenraam
Het begon in 1975 met de Porsche 924, de auto die oorspronkelijk was bedoeld als opvolger voor de midden-motor Porsche 914. De auto, die in 1976 in productie zou worden genomen, werd geïntroduceerd met een 2-liter watergekoelde 4-in-lijn. De auto wordt tegenwoordig door sommige puristen angstvallig gemeden. Niet alleen omdat het concept zo afwijkt, maar ook omdat de auto ooit is ontwikkeld voor het Volkswagen-concern. Weliswaar door Porsche, maar dat mag voor sommigen niet baten.
Volkswagen had in die tijd geen eigen ontwikkelafdeling en vroeg zodoende aan Porsche om een sportwagen voor het merk te ontwikkelen. De Nederlander Harm Lagaay, destijds werkzaam voor Porsche, tekende voor het ontwerp. Zo ontstond project EA-425. Volkswagen werd uiteindelijk door de oliecrisis gedwongen om de auto niet in productie te nemen en Porsche sloot een deal om het concept terug te nemen. Voorwaarde was wel dat de auto door Audi in Neckarsulm zou worden geproduceerd. En zo geschiedde. Hoewel het concept vloekte met alles wat Porsche tot dan had geproduceerd, zou de auto een ware verkooptopper worden. Tot 1988 rolden er 150.000 exemplaren van de band.
In 1982 werd de Porsche 944 gepresenteerd. De 944 is eigenlijk een evolutie van de 924, hoewel beide auto’s van 1982 tot 1988 naast elkaar werden geproduceerd. Het concept bleef hetzelfde, maar de 944 onderscheidde zich door de uitgeklopte wielkasten, standaard gemonteerde achterspoiler en wat kleine wijzigingen in het interieur. En waar de 924 nog werd geleverd met een 2.0 liter Audi-motor, wordt de 944 geleverd met een eigen 2,5-liter vierpitter met 163 pk, waarmee je in 8,4 seconden naar 100 km/u accelereert en een top van 218 km/u behaalt. Het blok is gebaseerd op de 5-liter V8 uit de Porsche 928.
29-jarige Porsche
En zo eindigen we in 2014 ineens bij een 29-jarige Porsche 944 2.5 met 300.000 kilometers op de klok. Niet dat dat laatste iets zegt over de staat van het voertuig trouwens. De auto werd onlangs voor een automagazine op de rollenbank gezet en noteerde toch nog 155 pk. De auto is eigendom van Jermain Kappen, een 25-jarige autofanaat die dagelijks in een leaseauto rijdt en op zoek was naar iets leuks voor ernaast, iets bijzonders. Jermain ging rondneuzen op Marktplaats en werd verliefd op deze oorspronkelijk in Duitsland geleverde Porsche 944. Hij kocht de auto een klein jaar geleden.
Dat de gunstige marktwaarde van de 944 een rol heeft gespeeld in de overweging om voor een Porsche te kiezen ligt voor de hand, maar dat neemt niet weg dat Jermain een bijzonder goede deal lijkt te hebben gesloten. Voor een auto van bijna 30 jaar met zo’n aantal kilometers op de klok is de Porsche namelijk in bewonderingswaardige staat. Natuurlijk is de tand des tijds hier en daar zichtbaar, maar het mag geen naam hebben. Toch is de auto er sinds de aanschaf minder vaak uit geweest dan Jermain zou willen. Hij reed wegens een drukke baan als commercieel medewerker slechts 3.000 km met de Porsche in het afgelopen jaar, en dus was aan ons de eer om de auto eens de sporen te geven.
Deutsche Gründlichkeit
Na vijf eigenaren, 29 jaren en 300.000 kilometer verder zou je verwachten dat de auto er een stuk versletener bij zou staan dan nu het geval is. De auto is uitgevoerd in een zogenaamde Sonderfarbe, te weten Graphit-metallic. Een kleur die de auto nog steeds laat schitteren. Om de auto heen zijn wel wat beschadigingen te vinden, en de drempel aan de passagierszijde vertoont een beginnende roestplek. Ook heeft het kunststof van de achterspoiler wel wat te lijden gehad van zon, weer en wind. Maar minder dan je zou verwachten. En waar in een gemiddelde Golf, Escort of Kadett het dashboard na 30 jaar toch aardig begint te ontvellen, lijkt ook binnenin de tijd te hebben stilgestaan. Geen enorme slijtplekken in de bekleding, geen beschadigingen, niet-werkende elektronica of anderzijds. Wel een knop voor de alarmverlichting die je moeiteloos door het dashboard drukt en het waarschuwingslampje voor de handrem dat af en toe zenuwachtig opflikkert, maar dat is het dan ook wel. Of de auto is enorm gespaard, of de 944 in kwestie is van enorm goede kwaliteit.
Wanneer we eenmaal op pad zijn met de 944 wordt duidelijk dat we hier hebben te maken met een onvervalst staaltje Deutsche Gründlichkeit. Waar de auto ons optisch gezien nog had kunnen foppen, is een paar kilometer asfaltvreten met de Porsche genoeg om de waarheid aan het licht te brengen: de auto is echt zo goed. En na nog een paar kilometer wordt ook duidelijk waarom de auto ondanks zijn afwijkende genen toch zoveel handen op elkaar krijgt. Porsches zijn van oorsprong bedoeld als sportwagens voor dagelijks gebruik, en in dat licht bezien is deze 944 bijzonder geslaagd. De auto laat zich met gemak door het verkeer sturen en presteert wanneer de berijder dat verlangt.
Wie denkt dat 155 pk tegenwoordig niets meer voorstelt, zal na een rondje in deze auto een andere mening zijn toegedaan. Het is maar net hoe je die pk’s aan de straat brengt. En de 944 doet dat op een manier die zijn berijder ongetwijfeld bevalt. De motor voelt erg soepel aan, zelfs gretig. Uit niets blijkt dat de auto enige sporen van asfaltmoeheid vertoont. Vanuit stilstand accelereert de Porsche lekker agressief, vergezeld door een heerlijke roffel uit het vooronder. Tot pakweg 160 km/u is de vermogensopbouw bijzonder overtuigend. Daarna moet je naar de vijfde versnelling en is de pit eruit. Op de snelweg blijkt bij 120 km/h terugschakelen naar het vierde verzet voldoende te zijn om nog flink te versnellen. Het vermogen is over een flink breed toerengebied aanspreekbaar, en dat maakt de auto tot een erg leuk speeltje.
Maar de 944 kan niet alleen hard rechtuit. De balans in het bochtenwerk is bijzonder goed, niet in het minst door het gunstige zwaartepunt. De besturing is relatief direct en mede door een kleine draaicirkel laat de auto zich vrij scherp een haakse bocht insturen. Ook op hogere snelheid is er in bochten amper sprake van overhellen, of je moet het wel erg bont maken. Zelfs remmen doet de Porsche boven verwachting. Daarvoor moet je wel een stevige rechtervoet hebben, want te lui omspringen met het rempedaal kan zorgen voor nare verrassingen. Maar als je stevig doortrapt sta je binnen onafzienbare tijd stil, zelfs naar hedendaagse maatstaven.
944 Turbo
De Porsche 944 is niet te vergelijken met enig andere Porsche. Waar een 911 opvalt en charmeert door zijn eigenzinnigheid, doet de 944 dat door gemak en souplesse. Zelfs na bijna 30 jaar valt op hoe fijn de auto zich laat besturen. We kunnen ons alleen maar verbeelden hoeveel indruk dat heeft gewekt in de tijd dat de auto nieuw op de markt kwam. Om nog maar te zwijgen over hoe deze auto omgaat met pakweg 100 pk extra, zoals de 944 Turbo S dat heeft. Wanneer je een instap-Porsche zoekt is de 944 absoluut het overwegen waard. Voor een kleine 3.000 euro heb je al een exemplaar te pakken. Maar het liefst wil je een van oorsprong Nederlandse auto, bij voorkeur volledig origineel en met een gunstige kilometerstand. Dan leg je al gauw tussen de 8.000 en 10.000 euro neer.
Heb je nog meer ruimte in je budget, dan komt de Turbo in zicht. De prijzen daarvan lopen op tot zo’n 18.000 euro. Daarvoor heb je dan wel een prachtige auto, waar je jarenlang plezier van kunt hebben. Mocht je na het lezen van dit artikel hopen dat de auto van Jermain weer op de markt komt, dan heb je pech. Jermain heeft zich voorgenomen de Porsche niet meer weg te doen, en de auto stukje bij beetje terug te willen brengen tot zijn originele topstaat.
Wat ons betreft staat vast dat de Porsche 944 enorm ondergewaardeerd is. Zeker na het rijden met dit ‘ervaren’ exemplaar komen we tot de conclusie dat de 944 nog steeds bijzonder geschikt is als hedendaagse auto voor wie van sportief rijgedrag houdt. Van de typische looks die horen bij de jaren ’80 is misschien niet iedereen gecharmeerd, anderzijds maakt het de auto wel tot de karakteristieke verschijning die het is. Voordat je hard gaat sparen voor je eerste 911 kan het in ieder geval geen kwaad om de Porsche 944 een kans te gunnen. Want ook al heeft de auto geen watergekoelde zescilinder en is de motor niet in het midden of achterin geplaatst, al het andere aan de auto is dat wat een Porsche een Porsche maakt: solide, sportief en ogenschijnlijk bescheiden. Let wel, ogenschijnlijk…
10 reacties
Mooi stukje.
Ik mis echter de 944 S2 in het verhaal. Ik ben zelf in het bezit van een originele Nederlandse 944 S2 uit 1989.
Ik kan alleen maar onderschrijven wat in het verhaal staat. Echter de S2 is een heel ander verhaal. Het 3-liter blok maakt de S2 een bijzonder snelle auto met 211 pk. 0 tot 100 kim/u in 7,1 sec. en een top van 240 km/u.
Het 3-liter blok sleurt de S2 in één keer door en reageert erg goed op de gaspedaal. Verder is het een ontzettend makkelijk blok om mee te rijden, veel idealer dan de Turbo.
Groet,
Ed Post.
Beste Ed,
Dank voor je reactie en je compliment! Ik ben met je eens dat ik in de afsluiting naast de Turbo ook de S2 had moeten benoemen. Ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om de Turbo en de S2 te vergelijken, maar als het zover komt zal ik mijn ervaringen hier zeker delen!
Artikel met veel plezier gelezen. Leuk dat anderen ook de zelfde passie voor de 924/944/968 delen.
Goed om te horen Marcel, heb het ook met veel plezier geschreven. De passie voor de 924/944/968 deel ik zeker, en dit is dan ook niet het laatste van mij wat je hierover gaat lezen!
H’e Geert, mooie site en veel lezerswaardige zaken, ben Rens ook aan het motiveren! grtz rinck
Ha Rinck, leuk om te lezen dat je daad bij woord hebt gevoegd. Hopelijk mogen we je nog vaak verwelkomen als lezer!
hartelijk dank voor jouw passie voor de 944
Geen dank, Marc. Mijn passie voor de 944 (en 924) is eveneens onverwoestbaar 😉
Ik ben van plan een Porsche 944 aan te schaffen, heb nu een VW Golf 2.3 v5.uit 2003.
Wat is aan te raden type tot 1985 of vanaf 1985?
De prijzen verschillen nogal, Kun je rond 5000 Euro een goede vinden?
Waar moet ik vooral opletten, naast de gewone dingen die voor de APK goed moeten zijn.
Leuk als iemand wil reageren.
Het wordt een tweede auto, die niet veel km zal gaan maken 4000KM per jaar.
Wie blaast er weer eens wat leven in deze rubriek?