Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche 924 Carrera GT is wat mij betreft één van de meest begeerde 924’ers die er ooit werd gemaakt. Ik hoor het de niet-Porschisten al zeggen: “Dat is toch zo eentje met een Audi 100-motor?” . NEE, is daarop het duidelijke antwoord. De Porsche 924 Carrera GT was in 1980 een beest van een auto met 210 PK en zijn 1180 kg. Slechts 406 werden er geproduceerd, dit omdat er een homologatie nodig was om ermee te mogen racen.

“Hij is toch niet helemaal in orde meneer”

Jaren heb ik ernaar gezocht, en nooit stond er eentje te koop. Op elke Europese autowebsite met Porsches te koop speurde ik, tot op die dag dat ik op één of andere vage website terecht waar allerlei huis-, tuin- en keukenspul werd aangeboden. In het zuiden van de zuidelijkste provincie stond er eentje te koop. Direct gebeld en een afspraak gemaakt. “Hij is niet helemaal in orde meneer”, zei de verkoper nog tegen mij, maar na een aantal foto’s via de e-mail kocht ik ‘m toch, telefonisch. Dat bleek niet de meest verstandige weg te zijn. Maar afspraak is afspraak.

Ondertussen had ik diverse specialisten en dealers gebeld en te horen gekregen dat onderdelen zeer schaars zijn. De motor liep niet, en dat was nou net het lastigste gedeelte. Op die koude maandagmorgen ging ik toch, inclusief een envelop met geld, met de auto en aanhanger naar Limburg. Want nogmaals: Afspraak is afspraak.

Wat was ie gaaf !!! Heel gaaf.

De deal werd afgerond en de Carrera GT werd op de kar geladen. Op de terugweg richting Zwolle kreeg ik toch een gevoel van “Was dit nou handig?”.  “Ach we maken ‘m wel”,  “genoeg contacten”, “laat maar staan”,  allemaal gedachten die de revue passeerden.

Ter hoogte van Heteren kregen we zin in koffie en het toeval wil dat daar nou net Porsche Centrum Gelderland is gevestigd.

“Was dit nou handig?”

Eigenaar Mark Wegh vroeg aan mij: “Wat is dat nou voor 924?” Ik vertelde hem dat dit echt een bijzonder autootje was. “Is het een origineel geleverde Nederlandse auto?” vroeg Mark. “Helaas niet”, zei ik. “Oh, anders had ik wel interesse gehad.”

En of de duivel ermee speelde ging toen de telefoon. Een Porsche-specialist belde me op.

“He Erik die 993 4S die je mij laatst verkocht was helemaal top en ik heb ‘m zaterdag verkocht.”

“Kijk dat zijn berichten”

“Als je weer eens iets aparts hebt bel je me maar….”

“Een 924 Carrera GT bijvoorbeeld”

“Ja zoiets, maar die vind je niet. Ik zoek er al jaren eentje voor een vaste klant van me.”

“Ehhh ik heb er nu eentje op de kar staan”

En toen werd het even stil.

“Wat kost dat?” klonk er opeens. Ik blufte een behoorlijke winst ten opzichte van de vanochtend betaalde prijs, en daar hapte hij direct op. En zo kwam ik thuis met een lege kar. “Waar is die Porsche?” vroeg mijn vrouw. Hier! En ik gooide cash geld op de eettafel.

“Je bent soms echt heerlijk gestoord”, zei ze.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

8 reacties

  1. Kom ik nu toevallig op deze pagina terecht en ik wist wel dat dit type porsche moeilijk te vinden was maar als ik hoor dat je zolang moet zoeken om er eentje te vinden dat wist ik niet en dat is waarschijnlijk omdat er hier bij mij eentje onder een dekentje staat die voor een eerlijke prijs weg mag

  2. Ik ben zelf al 14 jaar in bezit van de 924 Carrera GT ex Ben Pon.
    Ik kan je dus uit ervaring vertellen dat dit zo ongeveer de meest onderschatte klassieke PORSCHE is die er is.
    Alleen al in aantallen is hij vele malen exclusiever dan een 911RS of een 964RS en zelf denk ik als dit met deze aantallen (406 stuks) een 911 had geweest dan had de prijs inmiddels ver boven de € 100.000 gelegen.
    Daarnaast rijdt hij nog eens super ook ! En helaas ja voor de 911 puristen (waaronder ik zelf) gewoonweg veel beter als een klassieke 911.
    Maar het is nu eenmaal geen 911 dus zal het nog wel even duren voordat die prijzen in zicht komen maar dat ze veel geld waard gaan worden is een kwestie van tijd.
    Zo lang pre 73 modellen voor echt idiote prijzen van de hand gaan is het een kwestie van tijd tot dat de echte verzamelaars deze auto gaan herkennen en waarderen.

  3. Een oud collega van mij reed er dagelijks mee van Rotterdam naar Zandvoort (152 km heen en weer). En hij liet ‘m ook regelmatig ‘uit’ op de Autobahn. Na een paar jaar overschreed hij, met niets meer dan reguliere service, moeiteloos de 2 ton. Hoezo ondergewaardeerd…

  4. Hai liefhebbers,

    Ik heb er een op dit moment………….Rood, 100% origineel. 110.000 KM, concoursstaat.
    Iemand interesse????

    Groet, Rick.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.