Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Zijn het opgeblazen padden? Is het niche-opportunisme? Zijn het lege hulzen? Of zitten er ook voordelen aan de brede carrosserieën van de 3.2 Cabrio, Targa en Speedster? We gingen met de drie open auto’s op pad om te kijken wat de meerwaarde is van het uiterlijk vertoon van de Werks Turbo Look modellen van de 911.

Yellowbird

Want uiterlijk vertoon is het. Althans; op het eerste gezicht. Immers; de WTL Porsches hebben de brede carrosserieën van de Turbo, maar worden geleverd zonder turbo. Daarbij zorgen de breedte en het extra gewicht van alle Turbo-accessoires voor meer luchtweerstand, meer gewicht en dus een lagere topsnelheid en minder snelle acceleratie. Dat beweren wij niet alleen, het wordt ook nog eens gestaafd door de feiten. Want sla de boekjes er maar op na; alle ‘small body’ Porsches hebben een flink hogere topsnelheid dan de Werks Turbo Look (WTL) modellen. Niet voor niets koos Porsche-tuner Ruf bij de fameuze Yellowbird voor een smalle uitvoering. Het gaat bij auto’s van dit kaliber bij de topsnelheid echt wel om meer dan 19 kilometer per uur verschil.

Werk 1

Goed. Geen turbo, een lagere top dan de smalle auto’s en een hoger verbruik door hun brede voorkomen. Toch zijn de WTL-modellen al jarenlang geliefd en beduidend meer geld waard dan de small body uitvoeringen. De vraag is hoe dat kan. Het heeft ongetwijfeld met het uiterlijk te maken. Breder is imposanter en in de ogen van velen ook mooier. Het was ook de reden dat Porsche ooit besloot om Turbo-loze bredere varianten te bouwen. Begin jaren tachtig waren veel Porsche-eigenaren bezig om Turbo-wielkasten te monteren en vandaar dat Porsche besloot om zelf in dat gat te duiken. De eerste echte WTL’s werden in 1983 gemaakt door Werk 1; de speciale wensen-afdeling van Porsche. Er werd zelfs een speciale code aan gegeven; M777. Helaas zijn er in 1983 slechts 13 coupés, twee Targa’s en twee cabriolets gebouwd volgens deze specificaties. Mocht je er zo een vinden op je pad, weet dan dat je iets heel bijzonders in handen hebt. Ze werden alleen gemaakt voor de Duitse markt.

Paul Frère

De eerste auto’s met Turbo Look werden in sommige landen Special Sport Equipment genoemd en voorzien van de M491 optiecode. Het grappige is dat deze code in 1973 nog werd gebruikt voor de fabrieksombouw van een 1973 RS naar een 2,8 RSR. Vanaf 1986 heetten ze Super Sport of Werks Turbo Look, waarmee werd aangegeven dat dit uiterlijk vertoon al in de fabriek (Werk) was gemonteerd. Vooral in de Verenigde Staten was dit model populair, omdat de 930 Turbo tussen 1980 en 1986 niet de Verenigde Staten binnenkwam als gevolg van strenge emissie-eisen. Niet alleen lof viel de brede uitvoeringen ten deel. De onlangs overleden Belgische journalist, Porsche-historicus en ex-Formule 1-coureur Paul Frère zei in zijn boek Porsche Story op blz. 174: ‘hoe stom sommige mensen kunnen zijn wordt getoond door het feit dat er een grotere vraag was naar een normale 911 die eruitzag als een Turbo, ook al was deze minder snel en verbruikte ‘ie meer brandstof, dan naar een Porsche met een 3.3 turbomotor in een smalle 911-body’.

Turbo-onderstel

De WTL Porsche was een teken des tijds. In de jaren tachtig was de Porsche de auto bij uitstek voor yuppen en menig bankiersbonus werd bij de Porsche-dealer verruild voor een brandweerrode 911 Turbo. De Porsche werd meer een status-auto dan een merk dat bekend stond om zijn race-engineering. Toch ontstond de WTL al voordat de beursrally goed en wel in gang werd gezet en het is dus niet terecht om de auto neer te zetten als een poseursauto. In 1984 werd dit model geïntroduceerd en een jaar later in september rolde het eerste exemplaar van de band. Ze waren voorzien van de 123 mm bredere voor- en achterschermen, een verder naar beneden doorgetrokken voorspoiler en een Turbo-taartschep – hoewel je ook kon kiezen voor een uitvoering zonder spoilers. Maar daarnaast ook was de auto voorzien van het befaamde Turbo-onderstel. Dat betekende stijvere torsiestangen achter en zachtere stabilisatorstangen, maar ook geventileerde remschijven met de veelgeprezen 917-remklauwen en bredere 7 en 9 J wielen.

70 kilo

Vreemd genoeg was de auto niet voorzien van Turbo-spoorstangen, maar enkele eigenaren hebben ze later alsnog vervangen voor exemplaren uit de 930 voor het juiste effect. De auto lag ook dichter bij het asfalt, wat de ‘stance’ duidelijk verbeterde en – uiteraard – waren de banden een stuk breder. Dit alles had ook een keerzijde, want de WTL-uitvoeringen waren door al deze hardware zo’n 70 kilo zwaarder dan hun smalle nevenknieën. In combinatie met de hogere luchtweerstand kwam de Turbo body hierdoor 19 seconden tekort ten opzichte van de standaard auto en ook de accelaratie werd er fractioneel door beïnvloed.

179.000 gulden

Vanaf 1986 kwam ook de Targa WTL op de markt, evenals de Cabriolet. De bekleding van het interieur bestond uit half-leer of vol-leder. Een jaar later werd de 915-versnellingsbak vervangen door de veelgeprezen G50-bak. Goedkoop was het allemaal niet; een beetje WTL was ruim 50.000 (!) gulden duurder. Daarmee was een WTL destijds bijna net zo duur als een ‘echte’ Turbo. Een 3.2 kostte in 1985 zo’n 129.000 gulden, terwijl een uitvoering met WTL-kit maar liefst 179.000 gulden kostte. Een echte Turbo kostte destijds 190.000 gulden; relatief marginaal in vergelijking met het verschil tussen een standaard auto en de WTL. Feitelijk is dat niet zo raar. Immers; een WTL is niet een standaard 911 met uitgebouwde wielkasten, maar een Turbo met een minder sterke motor.
Als gevolg van deze enorme prijzen zijn er in Nederland niet zoveel verkocht. Anno 2014 zijn de prijzen hoger dan ooit. Reken op een procent of veertig meerwaarde ten opzichte van een standaarduitvoering. Ongeveer net zo groot als het prijsverschil was toen ze nog nieuw waren, dus. Daarmee blijft de WTL altijd zijn meerwaarde houden ten opzichte van de standaard body’s. Vooral de Duitsers zijn er gek op.

Registreren

De WTL wordt ook wel Factory Turbo-Look en Factory Wide-Body genoemd. De eerste modellen zagen het levenslicht in Werk 1 in 1983. In het Frans heten deze modellen Turbo-Look Usine, oftewel TLU. Het laatste model dat werd gebouwd met deze M491 optie was de 993 Carrera 4S in 1998. Heb je zelf een Turbo-look auto, of ben je op zoek naar meer informatie? Kijk dan op www.turbo-look.de. Je kunt je eigen auto registreren en opzoeken of een te koop aangeboden auto een echte is.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

5 reacties

      1. Hoi Albert delva,
        Ik wil mijn WTL cabriolet wel verkopen.
        Hij is van 1985, in originele staat.
        Kleur zwart.
        Is reeds 21 jaar in mijn bezit.
        Nederlands kenteken, hij staat in Spanje.
        Meer info later.

        Groeten,
        Chris Bouman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.