Tot slot volgt hier een aantal aandachtspunten die je kunt nalopen voordat je besluit om een aankoopkeuring te laten verrichten

-Mistlampen (breedstralers) en voorzijde zijn gevoelig voor steenslag, net als de onderzijde van de kofferklep. Veel 3.2 modellen zijn aan de voorkant ooit overgespoten. Dat is dus niet direct verdacht. Let wel goed op ongelijke naden. Die verraden vaak een gerepareerde schade’.

-Kijk in de kofferruimte (onder het tapijt) of er aanwijzingen zijn voor schadereparaties en controleer of het reservewiel met alle onderdelen aanwezig is (inclusief de compressor). Wanneer de papieren sticker onder de motorkap ontbreekt, is de kans groot dat de kap ooit is vervangen en dus dat de auto schade heeft gehad.

-911’s zijn gevoelig voor de juiste banden (met een N0-codering!), perfecte uitlijning en de juiste bandenspanning. Als een auto niet goed rijdt, zijn de banden niet zelden de hoofdschuldige.

-Ophangrubbers in de voorwielophanging zijn vaak versleten of verhard.

-Controleer of de onderkant van de motor lekt. Een beetje zweten is niet erg, maar wanneer er druppels aan hangen, is er vaak meer aan de hand. Reparatie hoeft geen grote kosten met zich mee te brengen, maar het vereist wel nadere inspectie. Wanneer de olielekkeage bij de olieterugvoerpijpjes vandaan komt, is de ellende te overzien. Deze zijn relatief eenvoudig te vervangen.

-De verzinkte carrosserie is geen garantie voor een roestvrije aanschaf. Vooral in de wielkasten zitten veel hoeken en gaten waar vuil, vocht en bladeren zich kunnen ophopen en aldus voor roestvorming kan zorgen. Kijk ook bij de opener van de motorklep en rondom de olievuldop.

-Bekijk de olieleidingen die vanaf de oliekoelers voorin naar de motor lopen. Wanneer ze verroest zijn, ligt lekkage op de loer.

-De lichtmetalen bumpers hebben last van corrosievorming. Om dat te repareren, moeten de bumpers worden gezandstraald. Een beetje schuren is niet genoeg. Ook slecht gerepareerde schades kunnen voor veel roestellende zorgen.

-De oliedrukmeter moet bij duizend toeren minimaal 1 bar aangeven en bij 4000 toeren ongeveer 4 bar.

-Controleer de staat van de warmtewisselaars. Deze gebruiken de warmte van de motor om het interieur te verwarmen en zijn gevoelig voor corrosie. Vervangen is duur.

-Kijk of er geen water onder de matten van de achterpassagiers ligt. In dat geval is een rubber van een van de achterste zijruiten lek.

-Wanneer de kofferdeksel niet open blijft staan, is de gasdrukveer versleten. Vervangen is niet duur.

-Let op structurele roestschade door accuzuur onder het kofferdeksel.

-De uitlaat is vaak provisorisch gerepareerd met speciale pasta. Het is een teken dat vervanging eraan zit te komen.

-Let op de originele laspunten aan de achterzijde. Zijn die verdwenen, dan is de kans groot dat de auto schade heeft gehad.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

2 reacties

  1. Erik,

    Leuk aankoop advies. Nog leuker als jullie keer mooie rijtest (met bewegende beelden) zouden maken.

    Gr marcel (3.2 1987 eigenaar)

  2. Mooi verhaal in alle delen samen!
    Hier heb je tenminste iets aan, super !!!