Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De kans is groot dat je nooit van de Porsche 964 America GS hebt gehoord, want deze auto is lang backstage gebleven. Allow me to introduce, de 964 America GS!

Tiptronic

3.8 liter motorinhoud, 450 pk, 435 Nm koppel, een wagengewicht van minder dan 1.000 kg, Tiptronic-automaat, 14-inch keramische schijven en remklauwen met acht zuigers per klauw en héél véél titanium en koolstofvezel, het zijn in het kort de belangrijkste gegevens van deze uitzonderlijke 911. De auto werd in 1994 speciaal voor een Amerikaanse klant genaamd Robert Linton door Porsche Exclusive vervaardigd in Werk 1, de fabriekshal waar het Porsche-sprookje lang geleden begonnen is. De keuze voor een Tiptronic-versnellingsbak is opvallend. De meeste Porsche-puristen prefereren de handbak boven de tragere Tiptronic-automaat, maar de bak in de America GS is niet zomaar een Tiptronic. De bak is door Porsche blueprinted, wat betekent dat de beste onderdelen met de kleinste toleranties zijn gebruikt. Daarnaast is de bak op diverse punten verstevigd en voorzien van speciale software die ervoor zorgt dat de bak in de manuele stand niet zelf van verzet wisselt. Zo is het dus niet mogelijk dat de auto op een ongewenst moment, in een bocht onder belasting, schakelt.

Hardtop

Eén van de special features van de auto is de bijzondere hard-top die de cabriolet doet lijken op een coupé. De speciaal door Porsche Exclusive ontwikkelde hard-top is voorzien van een schuifdak en achterruitverwarming. De kap en de carrosserie zijn uitgevoerd in dezelfde kleur als de controversiële Panamericana conceptcar uit 1989. In het interieur voert ontwerper Harm Lagaay, toegerust met de taak de America GS aan te kleden, het thema van de Panamericana door met groen leer in combinatie met paarse accenten. Het zal niet ieders smaak zijn, maar het geeft wel de tijdsgeest van de nineties weer.

Rijdend lab

Ondanks het feit dat het een unieke 911 betreft, besluit eigenaar Robert Linton, specialist op het gebied van lichtgewicht toepassingen in de motorsport, de auto zelf verder te ontwikkelen. Linton sluit een soort ontwikkelingssamenwerking met Porsche met als doel de auto te voorzien van technieken uit de racerij om een zo laag mogelijk gewicht te realiseren. Bevindingen en resultaten van Linton worden teruggekoppeld naar Porsche. Door de jaren wordt de auto beetje bij beetje gemodificeerd met custom onderdelen gemaakt door Cartridge Limited, het bedrijf van Linton. Zo worden er koolstofvezel draagarmen gemonteerd, net als koolstofvezel eindpijpen voor de uitlaat, koolstofvezel ventilator voor de oliekoeler en airco-condensator, koolstofvezel luchtinlaat alsmede titanium in- en uitlaatkleppen, turbinewiel van de koppelomvormer en poelies. Zelfs de aftapplug van de versnellingsbak is van titanium. Als kers op de taart zijn de remklauwen gefreesd uit een massief blok van een aluminium-lithium legering. Maar liefst acht zuigers en vier remblokken per klauw!

Goedgekeurd door Porsche

Door alle aanpassingen weegt de auto minder dan 1.000 kilo. Een uitstekende prestatie, te bedenken dat de America GS een relatief zware Tiptronic-bak heeft en daarnaast is voorzien van airco en een volledig interieur. Volgens Linton kan het nog extremer door de deuren en andere carrosseriepanelen uit koolstofvezel te vervaardigen en het interieur te strippen. Een gewicht van minder dan 800 kilo zou dan moeten kunnen. Hoe dat rijdt? Helaas wordt de auto niet gereden. In 2005 was er een kilometerstand van slechts 350 mile op de tellers af te lezen. Als het aan Linton ligt, gaat hier geen verandering in komen. Volgens hem is de auto een showcase van wat Cartridge Limited allemaal kan, geen voertuig. Ik vraag me echter af hoe de verschillende onderdelen worden getest als er niet met de auto wordt gereden… Desondanks zijn alle modificaties gedaan met goedkeuring van Porsche. Het maakt het verhaal van deze uitzonderlijke 911 compleet.

America GS 15 America GS 14 America GS 12 OLYMPUS DIGITAL CAMERA America GS 10 America GS 9 America GS 7 America GS 6 America GS 3 America GS 2 America GS 1

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.