Het Porsche Museum heeft de hand weten te leggen op een bijzondere Porsche uit het eerste productiejaar van de 911. In dat jaar zijn er 232 exemplaren geproduceerd, die allemaal bijzondere kenmerken hadden. Zoals bijvoorbeeld een tankklep die werd geopend via een kabeltje dat door de deur loopt. En een vlakke slotplaat bij de motorkap. Maar ook een ander houten dashboard, een hogere grille die gemaakt is van 356-lamellen en twee bouten in de raamlijsten in plaats van drie.

Slate grey

Van deze eerste serie van 232 auto’s zijn er wereldwijd nog zo’n zestig over. Daarvan is slechts de helft voorzien van een zogeheten ‘matching numbers’ motor en bak. Deze website houdt het register bij van gevonden auto’s uit 1964. Het Porsche Museum heeft een ‘slate grey’ auto in de collectie met rood lederen interieur. Daar staat bij dat het om een auto gaat uit 1964, maar het is in werkelijkheid auto 302503, oftewel een late 65’er.

Geld im Keller

Met auto 300057 hebben ze nu een van de eerste auto’s te pakken. Het exemplaar werd gevonden door medewerkers van het programma ‘Der Trödeltrupp – Das Geld liegt im Keller’. Tijdens hun rondzwervingen kwamen ze in Berlijn terecht en daar stonden twee auto’s: een 911 L uit 1967 en dit exemplaar uit 1964. Dieter Landenberger van het Porsche Archiv en zijn team stapten onmiddellijk in de auto en reden er heen. Weliswaar viel de kwaliteit zwaar tegen – de auto is aan alle kanten aangevreten door de roest – maar wel zijn veel originele delen bewaard gebleven. Zoals de matching numbers motor met Solex carburateurs en dubbele Pierburg brandstofpomp.

120.000 euro

Op de foto’s zijn ook de vlakke slotplaat zichtbaar en het Solex luchtfilter, dat verschilde van de modellen uit latere jaren. Porsche liet twee experts bij de auto kijken en die stelden vast dat de roestbak in deze staat 120.000 euro waard is. Porsche betaalde het bedrag en kreeg toen de veel minder bijzondere 911 L uit 1967 cadeau. Beide auto’s staan nu in het museum. De 901 wordt compleet gerestaureerd. Porsche schat dat er nog zo’n 1500 manuren in gestopt worden. Wij verwachten dat tijdens de restauratie veel delen rond het chassisnummer vervangen zullen worden. De 67’er blijft zoals ‘ie is.

 

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

2 reacties

  1. Ik heb genoten van de uitzending, bedragen kloppen niet helemaal, voor de #57 901 werd 107.000 euro betaald en de 911 ging voor 14.500 euro naar Zuffenhausen.
    Leuk detail, de “verkoper” had een bedrag van 10.000 euro voor de 901 en 5000 euro voor 911 in zijn hoofd……..tot dat de presentator ging googlen en hij contact op nam met Porsche.