De 924 stijgt in achting. En in waarde. [column]

Goed nieuws voor hen die een 924 als belegging kochten: de waarde laat een stijgende lijn zien. Een goudmijn als een bijzondere 911 zal het nooit worden, maar de tijd dat je voor de prijs van een all inclusive vliegvakantie naar de Turkse Riviera een fatsoenlijke 924 binnenhengelde, lijkt zo langzamerhand voorbij.

In de wereld van de klassiekers en youngtimers zit het merk Porsche al geruime tijd sterk in de lift, zo weten we inmiddels. Niet alleen wat populariteit betreft, maar ook op het vlak van waarde. Dat zal sommigen deugd doen, aan de andere kant moeten velen lijdzaam toezien dat de lang gekoesterde droom van een eigen 911 langzamerhand in de uitlaatrook van een voor hen accelererende Porsche zien opgaan. Het is niet anders.

Nieuwstaat

Wellicht veroorzaakt de ongekende populariteit van de oude 911 de prijsstijging van andere modellen. Zoals de 914 en de 924. En ook de 912 is opeens een gewilde auto, terwijl vrijwel iedereen vroeger zijn neus ophaalde voor die luchtgekoelde 1,6-literboxer met 90 pk, vermomd als 911. De prijzen van de 924 volg ik nog al een tijdje en ik constateer dat hij duurder wordt. In de jongste uitgave van AutoBild Klassik staat een overzicht van de huidige waarde van bijna alle klassiekers, met daarbij een pijltje dat naar beneden, naar voren of naar boven wijst. Bij veel auto’s staat de pijl omhoog, zo ook bij de 924. Voor een exemplaar met het bouwjaar 1976 – 1979 geeft taxatiebureau classic data een waarde 2.300 tot 11.800 euro aan, afhankelijk van de staat en de uitvoering. Een vroege 911 S gaat trouwens al door de ton…

Op Mobile.de zocht ik naar 924’s van 1976, de twee nette exemplaren die ik tegenkwam, kosten minimaal € 8.950. In Nederland trof ik een 924 op een steenworp afstand van mijn woonplaats. Bij Altena Classics in Gramsbergen staat een rode met iets meer dan 40.000 km gedocumenteerde kilometers op de klok, vraagprijs € 14.950, bouwjaar 1981. Da’s stevig, lijkt mij. Maar de auto in nieuwstaat (hoewel in het verleden uitgevoerd spuitwerk aan het front niet de schoonheidsprijs verdient), onder de kap en in het interieur, zo tref je ze zelden. Ik weet niet wat die van mij uiteindelijk waard zal zijn, maar in ieder geval meer dan de 750 euro die ik ervoor betaalde!

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Eén reactie

  1. Het voorbeeld dat je aanhaalt, dat roept toch wat vragen op. Een boel geld vragen voor een nette auto, die weliswaar slecht spuitwerk vertoont, dat vind ik niet kunnen.
    Het gaat er bij deze auto’s om dat het verhaal en historie erbij aanwezig is, de uiterlijke staat goed tot uitstekend is en de techniek in goede staat verkeert. Deze auto’s zijn vaak in handen geweest van mensen die het onderhoud niet serieus nemen en daar betaal je later de rekening voor.
    Persoonlijk zou ik gaan voor een 928. Uit eigen ervaring weet ik dat die Porsche meer bijzonder is dan de 924. Vind daar maar eens een goed exemplaar van en koester deze dan..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.