Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het kan altijd beter, mooier en geavanceerder in Porsche-land. Maar nergens wordt zoveel geld aan uitgegeven als aan het opwaarderen van de zescilinder boxermotor. Bedrijven als RUF, 9FF en SpeedArt draaien bijna uitsluitend op de permanente vraag naar extra paardenkrachten. Maar er zijn ook individuen die een beetje doordraaien. Ontmoet Henrik Hoeffner, een in Engeland wonende Deen en zijn op Nederlands kenteken rijdende 911, wiens motto luidt dat het leven pas begint bij 1000 pk en 370 km/u.

Magische grens

Nog niet zo lang geleden was 330 km/u een magische grens. Bijna geen enkele auto had genoeg vermogen om deze te doorbreken en de auto’s die het wel haalden, waren negen van de tien keer gemuilkorfd als gevolg van een herenakkoord tussen de Duitse autofabrikanten, waarin werd vastgelegd dat ‘alle snelheden boven de 250 km/u toch theoretische waren’ en dat daardoor de topsnelheid elektronisch werd begrensd op exact die snelheid. Nou ja, exact: in de praktijk stopte de teller bij veel auto’s al snel bij 280 of 290 km/u en tegenwoordig lijkt bijna niemand zich er meer aan te houden. Bij de supersportwagens leek de bovengrens bereikt met de 1.001 pk sterke Bugatti Veyron, die een topsnelheid haalde van net boven de 400 km/u, totdat een Amerikaan met een dikke portemonnee en een dun realiteitsbesef het merk S-CC uit de grond stampte met zijn nog snellere Aero. Bugatti antwoordde met de Super Sport en waar deze tweestrijd eindigt, weet niemand. Feit is wel dat bij de meer alledaagse vervoermiddelen de weg terug lijkt ingezet. Zo heeft de nieuwe Audi RS6 als eerste auto in de geschiedenis minder vermogen dan zijn voorganger en ook in sportwagenland worden de oplossingen meer gezocht in alternatieve aandrijvingen en minder gewicht en betere aerodynamica dan in meer vermogen.

Sleeper

Henrik Hoefner is meer aanhanger van een onvergetelijk citaat dat ooit werd opgetekend uit de mond van Enzo Ferrari: ‘Aerodynamics are for people that can’t build engines’. Hij is gewoon gek op snelheid en paardenkrachten. De Deen verhuisde in 2004 naar Oosterhout, waar hij naar volle tevredenheid woont met zijn Nederlandse vrouw. Bij Rennsport in Breda laat hij op dit moment een lichtgewicht 964 klaarmaken met Rotrex compressor. “Het wordt een beetje een sleeper. De compressor maakt weinig geluid en die moet de auto toch zo’n 350 pk sterk maken. Ik kan me nu al verheugen op de gezichten van mijn Britse vrienden wanneer ik hen op het circuit voorbij rijd in hun GT3’s.”

Nince Excellence

Maar het vermogen van zijn 964 is niets vergeleken bij dat van zijn 996 Turbo. Het verhaal van de absurd snelle auto begint in 2008, wanneer hij een door Techart getunede 996 Twin Turbo koopt. Met de 550 pk sterke auto is Hoefner slechts een paar jaar tevreden. Nadat hij een GT2 aerokit heeft gemonteerd, vindt hij dat de prestaties dan ook omhoog moeten. Vervolgens gaat hij op zoek naar een firma die 800 paardenkrachten uit het blok zou kunnen persen. Er gaan 18 maanden voorbij waarin hij druk is met zijn werk, maar wanneer Henrik een artikel op internet leest over het dan nieuw opgerichte merk Nine Excellence (9 E) besluit hij het technische deel van de tuning aan hen uit te besteden.

750 pk

Wel moet Henrik ‘bijgeschoold’ worden. Hij wil namelijk graag één grote turbo en veel vermogen, maar de mannen van 911 E weten hem – gestaafd met grafieken – te overtuigen van het feit dat het beter is om kleinere turbo’s te gebruiken. Die zouden gemakkelijker hun vermogen afgeven en toch dezelfde prestaties kunnen halen. Het aantal paardenkrachten is niet langer heilig, maar wel een sprinttijd van 0-300 km/u in minder dan 25 seconden. Het recept daarvoor bestaat uit hybride 9 E K16 turbo’s, een op maat gemaakte uitlaat, meer brandstoftoevoer, een andere luchtinlaat en nieuwe intercoolers. De cilinderinhoud blijft ongewijzigd. Qua onderstel wordt gekozen voor Bilstein PSS10 schokdempers, RSS Tarmac componenten en Cup Motorsport remmen. Het resultaat is meer dan overtuigend: de auto sprint van 0-300 km/u in 23 seconden en is daarmee bijna zes seconden sneller dan een GT2 RS. Met een dikke 750 pk en een zeer rijdbare auto, lijkt de missie volbracht.

344 km/u

Helaas voor Henrik begon het snelheidsbeluste deel van zijn hersenen al na drie maanden weer op te spelen en Nine Excellence kon aan de bak voor fase II, een pakket met de naam 9E20. Er werden verbeterde 9EK16 hybride turbo’s gemonteerd, een bak met dubbele koppeling toegevoegd en voor de periferie van brandstoftank naar motor werd een stortkoker gemonteerd, zodat ook in de toekomst in ieder geval de benzinestroom niet zou stokken. Ook werd het tijd om de cilinderinhoud wat te vergroten. Gekozen werd voor een gesmeed 3,8 liter blok dat werd gebouwd door 9 E en al snel liep de auto 344 kilometer per uur en werd de 300 km/u barrière aangetikt in minder dan 20 seconden.

Tractieprobleem

Door al deze verbeteringen was de auto slechts een fractie verwijderd van de recordsnelheid van 357 km/u en ja, als je er al bijna op zit, dan maar liever ook meteen erover, zo redeneerde hij. Een snufje eeuwige roem lonkte dan ook, toen het nieuwe doel was gesteld en het 9 E17 pakket werd ontwikkeld. Het recept nu? K24 hybride turbo’s in combinatie met een opnieuw aangepakt uitlaatsysteem. Op zich werkte het prima, alleen kreeg de auto ditmaal te maken met tractieproblemen doordat alle vier de wielen tot in de derde versnelling doorsloegen. Door de toevoeging van een boost controller om de explosiviteit van de motor in de lagere versnellingen te temperen, werd het probleem opgelost en haalde de auto een topsnelheid van 346 km/u. Helaas was nu de vertanding van de bak het probleem.

Bruntingthorpe

Dat duurde niet lang, maar toch was Henrik niet tevreden. En dus werden grote Garrett turbo’s op de 996 geschroefd en werd het brandsysteem nogmaals onder handen genomen. In oktober vorig jaar nam Henrik de auto mee naar de Bruntingthorpe testbaan in Leicestershire, alwaar de auto een snelheid haalde van 229.6 mijl per uur, oftewel 370 km/u. De snelheid werd bereikt tijdens het VMax 200 evenement en daarmee is deze 996 officieel de snelste Porsche in het Verenigd Koninkrijk en niet-officieel tevens de snelste van heel Europa. “De 9FF was weliswaar sneller”, zegt Henrik. “Maar die auto reed op een zes kilometer lange baan van het Nardo circuit, wij deden het op een stuk asfalt van 1,8 kilometer. Ken Napier van Nine Excellence hierover: “Het is onze nieuwste tuningpakket voor de 996 en 997 Turbo. De auto is een uithangbord voor onze prestaties. Deze conceptauto was aanvankelijk niet bedoeld om te bouwen voor klanten, maar er zijn er toch een aantal geweest die naar aanleiding van de prestaties van de auto van Henrik interesse hebben getoond.”

Rupsje Nooitgenoeg

Henrik is inmiddels alweer verder. “We werken nu aan een motor die in theorie 1650 tot 1700 pk kan leveren. Voorlopig beginnen we met 1500 pk. De cilinderinhoud wordt vergroot van 3,8 naar 4,1 liter. Bij een turbodruk van tussen de 2,0 en 2,5 Bar zit je dan rond de 1700 pk en 1200 Nm koppel. Het grootste probleem is hoe we in het blok ruimte maken voor de extra koeling. Of nee, eigenlijk is dat het op een na grootste probleem. Want bij meer dan 900 pk wordt het lastig om te voorkomen dat de koppen van de motor afvliegen. Afijn, daar wordt op dit moment aan gewerkt.”

 

VMax200: Snelheidsfestijn in Engeland

VMax200 is een evenement waarbij alle snelle auto’s uit Groot-Brittannië hun opwachting maken. Op een drie kilometer lange landingsbaan komen tientallen supersportwagens bijeen in de hoop de grens van 200 mijl per uur (322 km/u) te kunnen doorbreken. Volgens organisator en oprichter Craig Williams zijn de Porsches traditiegetrouw de snelste en meest betrouwbare auto’s als het gaat om pure snelheid. Het VMax200 record was jarenlang in handen van Porsche-tuner 9ff, maar begin 2013 stelde een TVR het record flink scherper, door 228 mph te rijden, oftewel 367 km/u. Daar ging Henrik met zijn Porsche dus nog eens met drie kilometer overheen. Napier beweert dat als de voorwaarden niet vochtig waren geweest (gunstig voor de turbo’s, slecht voor de grip –red.), de 996 van Henrik nog 10 mijl per uur sneller was gegaan. “Het is echt een te gek evenement”, aldus Henrik. “Vorige keer was mijn goede vriend Leo er met zijn 800 pk sterke RUF CTR3, Toby met zijn 850 pk sterke 997 GT3.9 RS en nog enkele 9 E Turbo’s. Leon is de hele dag aan het driften met zijn CTR3 en dit jaar is er waarschijnlijk ook een CUP-uitgevoerde RSR Turbo aanwezig met meer dan 1000 pk – die motor draait meer dan 8.500 toeren.” Maar er is tot nu toe geen enkele auto geweest die sneller was dan die van Henrik, ook de Bugatti Veyron niet.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

2 reacties

  1. Terwijl Tesla en Porsche in een woeste strijd verwikkelt lijken voor de snelste tijd op de Nurburgring, lijkt een andere constructeur met de titel snelste elektrische productiewagen te gaan lopen. Hoewel de foto misleidend kan zijn, is dit geen Corvette C7. Dit is de Genovation GXE. Natuurlijk is hij gebaseerd op de Corvette van de vorige generatie, maar in deze wagen heeft de dikke V8 in het vooronder plaats geruimd voor een elektrische aandrijflijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.