Porsche is nooit een merk geweest dat bekend staat om de vele one-offs die op basis van z’n modellen zijn gemaakt. Italiaanse auto’s als Alfa Romeo’s, Maserati’s en Ferrari’s uit de jaren ‘60 zijn beroemd en geroemd om de unieke creaties die door coachbuilders op chassis van seriemodellen zijn gebouwd. Wie goed zoekt kan zo nu en dan toch een bijzondere en unieke auto op basis van een Porsche vinden. De Porsche 911 HLS is er zo eentje…
‘Rectractable roof’
Het verhaal van deze bijzondere 911 begint in 1966 wanneer de afdeling Automotive Engineering van de universiteit in Aachen het plan opvat om de sportwagen van een andere carrosserie te voorzien. Met een gigantische vleugel die naar voren opent, wordt toegang geboden tot het interieur van de auto. Om te laten zien dat de auto serieuze race-aspiraties heeft, wordt het klokkencluster verplaatst naar het midden van het dashboard. Er ontstaat zo ruimte om het raam lager te positioneren, wat de lijn van de auto ten goede komt.
Om gewicht te besparen worden onderdelen als de louvres en de rollover-beugel, die veel gelijkenis vertoont met de fameuze Targa-beugel, vervaardigd uit aluminium. Saillant detail: de 911 Targa moest nog geïntroduceerd worden in 1966. De 911 HLS is z’n tijd dus vooruit.
Manfred Hering
Nadat het project tot voltooiing is gebracht, wacht de futuristisch ogende auto een sombere toekomst. Veertig jaar lang staat de auto in weer en wind te vergaan, totdat 911-expert Manfred Hering wordt gevraagd de auto te restaureren voor een bedrag van zo’n 30 mille. Geen haalbare kaart en hij moet dan ook ‘nee’ zeggen. Na drie jaar weten Manfred en de eigenaar gelukkig toch een deal te sluiten en de excentrieke Elfer, de originele motor en een reserve motor komen in het bezit van Manfred. Doel is om de auto in 2015 op Techno Classica in Essen te tonen waarna de auto zorgvuldig wordt gerestaureerd.
(Fotocredits: Classic Driver)