De Porsche 964 Speedster en Roadster zijn gebouwd voor hetzelfde doel, namelijk genieten van de zon en de open lucht. De Speedster is tegenwoordig een gezocht model, maar de Roadster is helemaal uniek.
250 gebouwd
Met gezwinde spoed komen twee Porsches de bocht om zeilen op een dijkweggetje in de buurt van Amstelveen. De voorste rank, glad en tijdloos, de achterste breed uitgebouwd en wat meer macho ogend. De voorste kennen we. Het is een 964 Speedster en tevens een van de mooiste Porsches ooit gebouwd. Met zijn lage daklijn, kleine voorruit en powerdomes op de achterzijde wanneer het dak is geopend, straalt de auto kracht en lenigheid uit. De auto die erachter rijdt is een mannetjesputter. Een Speedster met Turbocarrosserie zou je denken. Verkeerd gedacht. Dit is de 964 Roadster en vermoedelijk een van de zeer weinige in Europa. Er werden er in totaal slechts 250 van gebouwd en ze waren allemaal uitsluitend bedoeld voor de Amerikaanse markt.
Turbo body
Terug naar de Speedster. Die werd geïntroduceerd in oktober 1992, maar het was uiteraard niet de eerste Speedster van Porsche. Dat was de 356 Speedster, die speciaal voor Californië werd ontwikkeld en waarvan er 4.000 werden verkocht. In 1989 volgde de 3.2 Carrera Speedster. Ditmaal werden er 2.000 geproduceerd, zowel met een standaard als een Turbobrede carrosserie. Drie jaar later volgde de 964 Speedster. De auto was leverbaar in een standaard uitvoering en als ClubSport. In tegenstelling tot zijn voorganger was de auto aanvankelijk niet leverbaar met een Turbocarrosserie. Dat is vreemd, want in die periode was de Turbobrede uitvoering het meest populair. Pas aan het eind van zijn levenscyclus werden bij de afdeling Porsche Exclusive aan het eind van zijn levenscyclus twintig modellen voorzien van een Turbo-Look widebody.
Porsche was van plan om in 3000 exemplaren te bouwen van de 964 Speedster, maar tijdens de twee productiejaren bleef de teller steken bij 936 exemplaren. De Verenigde Staten was opnieuw de belangrijkste afzetmarkt met 427 verkochte auto’s. De overige 509 waren bestemd voor de Europese markt. De laatste serie Speedsters was gebouwd in de kleuren rood, geel en zwart in het jaar 1993 en gold als jubileummodel. Voor de Amerikaanse markt waren er 427 exemplaren. De auto is voorzien van een ingekorte voorruit en een vereenvoudigde dakconstructie, waarbij de cabrioletkap wegklapt kan worden in een polyester deksel met twee bulten. De auto heeft de Recaro kuipstoelen van de RS en was leverbaar met een vijfversnellingsbak of Tiptronic. De wielen zijn in kleur van de carrosserie gespoten en het interieur heeft details in de kleur van de lak. Tegen meerprijs kon gekozen worden voor elektrisch in hoogte verstelbare stoelen of de multifunctionele stoelen van de Carrera 2.
Hongerige koe
De auto waar we vandaag mee rijden is een standaard 964. Het met de hand bediende dak is niet eenvoudig te openen en te sluiten en ook niet geschikt om de inzittenden droog te houden bij een stortbui of – erger nog – bij een behandeling in de wasstraat. Desondanks is de auto een genot om naar te kijken, zowel in geopende als gesloten toestand. Alhoewel het dak in de laatste positie wel enigszins doet denken aan een haastig opgezette trekkerstent. Als open auto overtuigt de Speedster niet helemaal. Dat wil zeggen; wanneer we enige tijd bij een tamelijk frisse buitentemperatuur met een snelheid van 150 km/u de mate van windinslag willen beproeven op de snelweg, begint ons haar na een klein kwartier vervaarlijk te jeuken bij de wortels door de rukwinden die het interieur teisteren. Ineengedoken als kraaien zitten we te wachten tot deze beproeving over is.
Spierpijn in haarwortels
Bij de afrit trek ik mijn verkleumde handen van het stuur. Wanneer ik in de binnenspiegel kijk, kan ik een glimlach niet onderdrukken. Mijn kapsel ziet eruit alsof er een rotje in is ontploft en zo te zien duurt het nog wel even voor het bloed weer richting mijn gezicht gaat stromen. Alleen mijn neus en oren zijn vuurrood en beginnen te tintelen nu de kachel het interieur weer opwarmt. Een dag later, bij het kammen komt nog een andere onvermoede bijwerking naar boven; een soort spierpijn in de haarwortels die drie dagen duurt.
Waanzin natuurlijk, deze exercitie. Hard rijden in een open auto is als cruisen in een Formule 1-wagen. En dus doen we maar weer waarvoor de Speedster gemaakt is; cruisen en aandacht trekken. Maar op de binnenwegen komt nog een onverwacht talent van de auto naar voren. Hij is helemaal niet uitsluitend gemaakt om mee te cruisen. Hij is gemaakt om met open dak over dijkweggetjes te scheuren. En dat doen we dan ook. Met volle overtuiging. De 964 Speedster blijkt hiervoor speciaal geconcipieerd. De bedoeling was hem tot een meer gefocuste rijdersauto te maken en dat lijkt gelukt. Volgens Porsche zat de Speedster qua sportiviteit tussen de 964 Carrera 2 Cabriolet en de 964 RS in. Het onderstel was weliswaar fractioneel zachter dan dat van de RS, maar er zat bijna geen enkele accessoire op die wel op de cabriolet werd geleverd.
Behaaglijke Roadster
Tijdens een korte pauze waarin we proberen onze kapsels te temmen en onze wenkbrauwen weer richting de oorspronkelijke positie op ons hoofd te masseren, ruilen we van auto. De Roadster blijkt feitelijk niet veel meer dan een 964 cabriolet met Turbo body, maar we prijzen het feit dat we fatsoenlijk uit de wind zitten. De wetenschap dat we in combinatie met een winddeflector helemaal verschoond blijven van een petafrukkende, haarwortelspierpijn veroorzakende en oorontsteking initiërende permanente windvlaag verwarmt onze harten. Een fatsoenlijke voorruit, hoge zijramen; wat is zo’n Roadster toch een genot om mee te rijden. Nog even en we trekken onze jas uit…
De Porsche 911 America Roadster is zoals gezegd louter voor de Amerikaanse markt gebouwd. Het is de geestelijk opvolger van de Porsche 356 America Roadster, die op het Amerikaanse continent in de jaren vijftig een indrukwekkende serie raceoverwinningen aan elkaar rijgde. In 1992 verscheen hij op de markt. Met zijn brede wielkasten, vergelijkbaar met die van de 911 Turbo uit hetzelfde jaar, oogt hij gespierd en onverzettelijk. Ze bieden plaats aan extra brede 205/50 ZR 17 wielen aan de voorzijde en 255/40 ZR 17 achterwielen. Deze zijn gemonteerd op 17 inch vijfspaaks Cupwielen. In tegenstelling tot de handmatige bediening van de kap op de Speedster, is deze – net als die van de gewone cabriolet – volautomatisch te bedienen. Dat wil zeggen; wanneer je de tonneau hebt verwijderd. In gesloten toestand ziet de auto er nagenoeg hetzelfde uit als de 964 cabriolet.
Volop luxe
De Roadster is voorzien van een Turbo onderstel. Dat wil zeggen dat remmen en ophanging allemaal rechtstreeks werden overgenomen van de Turbo. ABS was standaard en de auto kon ook geleverd worden met een viertraps Tiptronic automaat. In tegenstelling tot zijn ietwat spartaanse voorganger, was de Roadster volgehangen met accessoires. Zaken als climate control, stuurbekrachtiging, elektrische ramen en een radio-cassettespeler met zes speakers en anti-diefstal digitale display waren standaard, evenals centrale vergrendeling, cruise control, koplampsproeiers en elektrisch verstelbare, verwarmde buitenspiegels. Zelfs voor- en zijairbags ontbreken niet.
Dankzij de standaard 3,6 motor uit de Carrera 2 accelereert de auto volgens de fabriek van 0-100 km/u in 5,5 seconden en bedraagt de topsnelheid 254 km/u. We hebben het niet geprobeerd om deze te halen. Ten eerste hadden we geen zin om in Nederland ons rijbewijs op het spel te zetten en ten tweede waren onze haarwortels net weer bezig om zich enigszins in te graven in onze hoofdhuid. En dus vatten we rustig de terugtocht aan, in de wetenschap dat we in de Verenigde Staten met de Roadster voor een redelijk bedrag in euro’s een exclusief alternatief kunnen kopen voor de ietwat obligate 964 Cabriolet. De waarde van de zeldzame Roadster zal alleen maar toenemen. Maar als we toch in de Verenigde Staten gaan zoeken, volgen we liever ons hart en gaan op zoek naar een prachtig gelijnde 964 Speedster. Dan maar geen perfect geplaatste wenkbrauwen en onberispelijke kapsels.
De meest begeerlijke
De laatste 964 Speedster was een Sonderwunsch Speedster Leichtbau, die werd geproduceerd door Porsche Exclusive. Er werden veel ultralichte materialen toegepast en hij had als enige Speedster dezelfde kleur als de 911 S uit 1969, zoals die werd gebruikt door Steve McQueen in de film Le Mans. Het onderstel van de Speedster was afkomstig van een RS, evenals de motor, waardoor deze 260 pk sterk was. Het duurde bijna negen maanden om de auto te maken en hij werd in september 1994 afgeleverd in Londen. In januari 1999 werd hij op kenteken gezet door de tweede eigenaar, een inwoner van Edinburgh in Schotland. Onlangs bracht Spark Models een 1/43 schaalmodel uit ter ere van deze meest exclusieve 964 Speedster aller tijden.