Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het Britse Fiskens –gespecialiseerd in klassieke auto’s- heeft een van de legendarische Porsche 550 Spyders te koop. Het gaat om een 550A Spyder met chassisnummer 0145, een exemplaar met een fraai stukje racegeschiedenis.

Krachtige motor

Geïnspireerd op de Porsche 356 en latere Spyder prototypes introduceerde Porsche in 1953 de 550. Het nieuwe geesteskind van het team uit Zuffenhausen was speciaal ontworpen voor het racen. De 550 was licht, had een krachtige motor en lag dicht bij de grond, de ideale eigenschappen om op het circuit de strijd aan te gaan met de concurrentie. Dat dicht bij de grond liggen had overigens nog andere voordelen, coureur Hans Herrmann reed met zijn 550 -te laat om te remmen- onder de gesloten slagbomen van een spoorwegovergang door tijdens de Mille Miglia van 1954. Hoe anders was het autoracen in de jaren ’50.

Tussen 1953 en 1965 werd de 550 Spyder een actieve deelnemer aan de Europese en Amerikaanse kampioenschappen. Hij verscheen aan de start in meer dan 370 races en wist maar liefst 95 overall zeges binnen te slepen en 75 klasse overwinningen, waarbij de Spyder zelfs sterkere concurrenten die niet eens in dezelfde klasse uitkwamen de baas was. De bijnaam ‘Giant Killer’ kwam dan ook niet zomaar uit de lucht vallen.

In 1956 verscheen de 550A, een doorontwikkelde versie van de 550. Met een lichter en stijver spaceframe en een beter uitgekiende gewichtsverdeling bracht de 550A, Porsche zijn eerste overwinning in een groot evenement; de Targa Florio van 1956.

Nederlands tintje

Chassis 0145 was een van de 550A Spyders die door Porsche zelf werd ingezet. Niemand minder dan de Nederlands Porsche pionier Carel Godin de Beaufort zat achter het stuur van 550-0145 in diverse grote races in het seizoen van 1958. Samen met coureurs Richard von Frankenberg en Edgar Barth wist hij bij de 1000 km op de Nürburgring, de overwinning in de raceklasse ‘Sports 1500’ binnen te halen. In de 24 Uur van Le Mans dat jaar, finishten De Beaufort en Linge met de 550-0145 op de vijfde plaats overall, het beste resultaat ooit voor een 550A Spyder op Circuit de la Sarthe. Gedurende 1958 heeft de auto ook nog op Nederlandse bodem geracet, waarbij De Beaufort deelnam aan de NAV sportwagenraces op Zandvoort. De laatste race voor 550-0145 was de Internationales Autorennen Innsbruck waar De Beaufort een derde plaats scoorde.

Na zijn leven als works auto, ging de auto over in handen van een particuliere eigenaar in Canada. In 1967 kwam de auto in het bezit van een nieuwe eigenaar in Californië waarna de auto nog een aantal verschillende eigenaren had maar al die tijd wel in de staat Californië bleef. De auto belandde in 1991 op Duitse bodem en alvorens bij de huidige eigenaar terecht te komen verbleef de 550A tussen 2002 en 2013 in Italië, waar hij in dezelfde periode een aantal keer heeft deelgenomen aan de Mille Miglia.

Groot materieel

Een fraai stukje Porsche racegeschiedenis in originele staat met een in 2012 volledig gereviseerde matching numbers motor en 5-speed transaxle. Daarnaast bezit dit exemplaar nog diverse zeldzame en originele onderdelen zoals de stoelen en stoelbekleding. De auto is momenteel voorzien van een period-correct 4-speed transaxle, geschikt voor rally’s.

Wat de prijs is voor dit stukje Porsche erfgoed zullen geïnteresseerden even op moeten vragen bij de verkopende partij. Maar gezien het feit dat enkele jaren geleden nog een vergelijkbaar exemplaar voor ruim 3,6 miljoen dollar van de hand is gegaan, zul je waarschijnlijk groot materieel nodig hebben om je spaarvarken te vellen.

(Bron: Fiskens)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.