Twee jaar geleden schreef ik op deze website dat de 996 GT3 aan de vooravond stond van een grote prijsstijging. Of anders gezegd: ik vond de 996 GT3 – en dan met name de MK1 – zwaar ondergewaardeerd. Het was geen kwestie van preken voor eigen parochie, want ik had net zelf een prachtige MK1 met 9.900 kilometer op de teller verkocht voor 62.500 euro en dat was precies het bedrag dat ik twee jaar daarvoor zelf had betaald. Niemand had destijds interesse en er stonden er wel dertig te koop op Mobile.de. Ik wist desondanks bijna zeker dat de auto snel in waarde zou gaan stijgen – alhoewel ik ook als side note meldde dat de 996 GT3 RS een nog betere investering was – maar ik had mijn geld nodig voor andere (restauratie)projecten helaas. Behoorlijk helaas overigens, want dezelfde auto had nu minstens het dubbele opgeleverd.
Klooien
De reden zit ‘m vooral in het feit dat Porsche sinds de Mezger-motor een beetje loopt te klooien op motorgebied. De ‘normale’ 3.4 en 3.6 motor uit dezelfde 996 had bijvoorbeeld al drie verschillende problemen – een koelingsprobleem doordat de plastic fan van de waterpomp desintegreert, de cilinderwanden zitten te dicht bij elkaar en een regelmatig falend tussenlager – en die problemen waren ook in de 997 nog niet allemaal opgelost. Ook de in de brand vliegende GT3-motor van de 991 bleek niet helemaal fool proof en dus stijgt met terugwerkende kracht de waardering voor de Mezger-motor. Sommigen spreken al van ‘de laatste echte 911-motor’, maar dat is hetzelfde als roepen dat de 993 de laatste echte Porsche was, of dat de GT3 MK1 de laatste echte GT3 was omdat die nog bij Motorsport werd gebouwd, of dat de 997 GT3 RS 4.0 de laatste echte GT3 was omdat ‘ie een handbak had et cetera.
996 Turbo
De term Mezger-motor wordt door Porsche zelf niet gehanteerd, het is meer een door freaks gebruikte naam om deze echte dry sump motor te onderscheiden van zijn minder bedrijfszekere evenknieën, maar dit terzijde. Dit nagenoeg onverwoestbare blok, ontworpen door de legendarische Hans Mezger – die in het echt een zeer aardige kerel is en ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds bij Porsche betrokken is – zat ook in de GT1 Le Mans auto en kon daar met gemak 700 pk aan. Het blok zat ook in de 964 en dus ook in de 996. Maar helaas: uitsluitend in de 996 Turbo, de GT2 en de GT3 en GT3 RS. De GT2 en de GT3 (RS) zijn allang vertrokken uit het financiële blikveld van veel verdienende maar weinig ontvangende liefhebbers als jij en ik, maar de 996 Turbo is nog te doen. Voor rond de 40.000 euro moet je nog een redelijk exemplaar kunnen vinden met een kilometerstand van net boven de ton, ook al merk je dat de spoeling de laatste maanden snel dunner wordt. Nu toeslaan dus. Kies wel voor een handbak, ook al zijn die iets duurder. Over twee jaar blikken we weer even terug op dit stukje…
3 reacties
Weet jij er nog een te vinden van rond die prijs. Ik weet het, we zijn nu een half jaar verder…….
Leuk artikel!
Frank
hallo,
zelfde blok zit toch ook nog in de 997 turbo, gt2, 3 en rs?
gr cees
Hoi,
Die motor is inderdaad super.
Ben heel benieuwd wat de 996 turbo s gaat doen.
Hier zijn er wereldwijd maar rond de 1000 van gebouwd.
Kan iemand mij vertellen waarom Porsche pas in 2004 de996 turbo s heeft uitgebracht eigenlijk gelijk met de toen nieuwe 997 uit kwam.