Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Recordbedrag voor Porsche 911 S/T in Parijs

Afgelopen maandag was in Parijs de achtste editie van Automobiles sur les Champs, een veiling van klassieke automobielen door het Franse veilinghuis Artcurial. Een reeks mooie klassiekers werd geveild waaronder enkele met bijzondere historie. Een Bugatti Type 13 “Brescia” uit 1925 stal de show. Deze auto overtrof de schattingen, tussen de 150 en 250 duizend euro, ruimschoots en werd afgehamerd op 700 duizend euro, wat met toeslagen op een dikke 834 duizend euro uitkomt. Een bijzondere Renault Alpine A210 Berlinette Le Mans met flink wat racehistorie waaronder de 24 uur van Le Mans in 1967 voldeed aan de verwachtingen en bracht ruim 476 duizend euro op. De hoogste prijs werd geboden voor een Ferrari F40, voor ruim 1 miljoen euro gaat de auto naar een nieuwe eigenaar.

Wij willen natuurlijk weten hoe ons felbegeerde merk het deed op de veiling. Artcurial had zestien Porsches te veilen, een mooie mix van oudere en jongere modellen. Drie exemplaren hadden geschatte prijzen met een ondergrens vanaf 550 duizend euro voor onder meer een zeldzame 356C Carrera 2000 GS. We beginnen met een 911 S/T 2.3l Rally uit 1970 die geschat werd tussen de 770 en 920 duizend euro op te brengen. Stevige bedragen, maar de 911 S/T 2.3 is dan ook zeldzaam met slechts 33 exemplaren gebouwd in 1970 en ’71. De 911 S/T wist tot op heden nog niet echt het enthousiasme van de kopers op te wekken, op de recente Techno Classica veiling veranderde een volledig gerestaureerd exemplaar niet van eigenaar en ook voorgaande veilingen wilde het niet zo vlotten.

Walter Röhrl

De Porsche 911 S/T 2.3 “Rally” in Parijs, chassis 1007, rolde als S van de band en ging gelijk door naar Werks Rennabteilung van Porsche waar de T, E en S spec 911’s omgebouwd werden naar S/T specificatie. Op 19 februari 1970 werd de auto geleverd aan de eerste eigenaar, Herr Grüner van de firma Radio Grüner. Met 23 duizend kilometer op de teller kwam de auto in handen van privateer racer Wilfired Schmitz die tussen 1973 en ’74 geregeld de AVUS ring aandeed en deelnam aan lokale rally’s. In 2006 werd de auto volledig gestript en opnieuw opgebouwd, waarbij niet op de centen gelet werd om de auto weer exact in de staat terug te brengen zoals hij de Rennabteilung verliet in 1970.

De motor werd onderhanden genomen door Manfrd Rugen en opgebouwd met originele S/T onderdelen, het kostenplaatje voor de motor alleen al kwam op 150 duizend euro. Daarnaast is er voor het lakwerk nog eens 25 duizend euro uitgegeven. De auto is voorzien van originele onderdelen zoals de Recaro stoelen en rolkooi. Porsche expert Jürgen Barth heeft het chassis geverifieerd en alle voormalige eigenaren zijn bekend, waaronder Walter Röhrl die de auto tussen 2009 en 2011 in bezit gehad heeft. De auto is afgehamerd op 760 duizend euro, net onder de schatting, maar met toeslagen komt het bedrag op ruim 905 duizend euro. Een record voor een Porsche 911 S/T. Dezelfde auto werd afgelopen jaar al aangeboden op een veiling maar werd toen niet verkocht, hetgeen wellicht het gevolg was van het toen wel erg stevige prijskaartje dat richting de 1,1 miljoen euro ging.

356 Carrera 2

Een ander zeldzaam Porsche pareltje op de veiling was een Porsche 356C 2000 GS. De 356 C Carrera 2000, beter bekend als de 356C Carrera 2, was voorzien van de krachtige 2 liter Typ 587 four cam motor en daarmee de snelste productie 356 die door Porsche gebouwd werd. In totaal zijn er 435 Carrera 2’s gebouwd, waarvan 126 356C’s. Het exemplaar op de veiling met chassisnummer 127912 rolde in 1964 van de band en werd nieuw verkocht door Sonauto. De auto had vijf eigenaren in totaal, waaronder Jean-Michel Coll, de voormalig Porsche dealer in Perpignan. In 2009 werd de auto volledig gerestaureerd waarbij de motor toevertrouwd werd aan Karl Hloch in duitsland, een specialist op het gebied van Carrera motoren. De huidige eigenaar kreeg de auto in 2012 in bezit en liet de restauratie verder perfectioneren in Italië. Deze “matching numbers” 356C Carrera 2 werd verwacht tussen de 550 en 650 duizend euro op te brengen. Hij werd uiteindelijk afgehamerd op 500 duizend euro en met toeslagen bedroeg het prijskaartje 596 duizend euro.

Carrera RS 2.7 Touring

De derde Porsche die hoog ingezet werd was een erg fraaie “matching numbers” 911 Carrera RS 2.7 Touring. In 1973 nieuw verkocht in Zwitserland aan de eerste eigenaar die hem zestien jaar in bezit had. In 1989 kwam de auto in handen van de volgende eigenaar in Zwitserland. In 2003 belandde de auto in Frankrijk en de nieuwe eigenaar liet een volledige restauratie uitvoeren door FVD Fahrzeugtechnick. De auto draagt de kleur “Glasur-Blau” met een zwart velours en vinyl interieur waarmee hij ook in 1973 afgeleverd werd. De RS Touring werd gewaardeerd op 700 tot 900 duizend euro, maar de “matching numbers & colours” net als een tot in de puntjes uitgevoerde restauratie ten spijt, werd de auto niet verkocht. Op voorgaande veilingen leken de RS Touring varianten al wat moeizamer te gaan, dus misschien dat de rek er wel een beetje uit is.

Resultaten

1974 Porsche 914/4 2.0 (est. €15.000 – 25.000) €27.416
1989 Porsche 911 Speedster (est. €160.000 – 200.000) €184.760
1964 Porsche 356C Carrera 2000 GS (est. €550.000 – 650.000) €596.000
1960 Porsche 356B 1600 Super Cabriolet (est. €120.000 – 140.000) niet verkocht
1973 Porsche 911S 2.4 (est. €160.000 – 190.000) niet verkocht
1965 Porsche 356C Karmann 1600 SC (est. €80.000 – 100.000) €89.400
1973 Porsche 911S 2.4 Targa (est. €160.000 – 200.000) €182.376
1970 Porsche 911S 2.2 (est. €140.000 – 180.000) niet verkocht
1980 Porsche 924 Carrera GT (est. €75.000 – 95.000) €89.400
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring (est. €700.000 – 900.000) niet verkocht
1983 Porsche 930 3.3 Almeras one-off (est. €80.000 – 120.000) €83.440
1970 Porsche 911 S/T 2.3 “Rally” (est. €770.000 – 920.000) €905.920
1992 Porsche 964 Carrera RS (est. €190.000 – 230.000) niet verkocht
2004 Porsche 996 GT3 RS (est. €180.000 – 240.000) €226.480
1973 Porsche 911 E 2.4 Targa (est. €90.000 – 110.000) €107.280
1973 Porsche 911 T 2.4 Targa (est. €80.000 – 100.000) €107.280

Veilingprijzen incl. toeslagen.

De laatste twee Porsches werden op exact hetzelfde bedrag afgehamerd. Nog altijd stevige prijzen, maar het bieden verliep in veel gevallen niet zo vlot en een aantal Porsches werd afgeslagen onder de laagste geschatte waarde. Met name de 911S leek een klein beetje uit de gratie, ondanks “matching numbers” en een restauratie werden twee exemplaren niet verkocht. De youngtimers deden het daarentegen beter, op de 964 Carrera RS na. Zowel de 924 Carrera GT als de 996 GT3 RS voldeden keurig aan de verwachtingen. Het blijft te hopen natuurlijk dat auto’s als de 911 S/T kilometers blijven maken en niet in een garage verdwijnen in de hoop op waardestijging. Hoe de Porsches, met onder meer een 911S met een geschatte opbrengst tussen de 350 en 420 duizend euro, het deden op de veiling op het Goodwood Festival of Speed berichten we snel.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black