Zoek
Sluit dit zoekvak.

Le Mans legende: 1951 Porsche 356/2 SL Gmünd Coupé

Porsche verzamelaar Cameron Healy kocht vijf jaar geleden een 356 Gmünd Coupé en had een sterk vermoeden dat het om een Porsche ging die in 1951 deelgenomen had aan de 24 uur van Le Mans. Healy vertrouwde de restauratie van dit fraaie stukje Porsche geschiedenis toe aan niemand minder dan Rod Emory en al snel werd zijn vermoeden bevestigd.

Le Mans 1951

Met de Porsche 356SL Gmünde Coupé zette het merk zijn eerste schreden op weg naar een roemrijke historie in ’s werelds beroemdste 24-uurs race. In het najaar van 1950 waren het Charles Faroux, de grote naam achter de 24 uur van Le Mans, en de Franse Porsche importeur Auguste Veuillet die Ferdinand Porsche wisten te overtuigen om zijn sportwagens in 1951 in te zetten op het circuit in het departement Sarthe. Daarmee was Porsche de eerste en enige Duitse autofabrikant die na de oorlog aan de start verscheen van de 24 uur van Le Mans in 1951.

Twee 356SL’s werden ingeschreven voor de race, #46 chassis 063 met coureurs Auguste Veuillet en Edmond Mouche en #47 chassis 054 met Rudolph Sauerwein en Robert Brunet. Een crash voor de #47 tijdens de trainingen betekende een voortijdig einde van het avontuur en het duo Sauerwein/Brunet verscheen niet aan de start. Veuillet en Mouche hadden meer succes en finishten twintigste overall en schreven een overwinning in hun raceklasse in de boeken. Ondanks dat er slechts drie deelnemers in de 1.1 liter klasse van start gingen en de auto’s die voor de Porsche van het Franse duo finishten voorzien waren van motoren met een cilinderinhoud tussen de 2 en 5.4 liter, had de gestroomlijnde aluminium Porsche met zijn 46 pk sterke boxermotor de basis gelegd voor grote successen op het Franse circuit.

Chassis 063

De auto van Cameron Healy is de Le Mans winnende 356SL met chassisnummer 063. Porsche bouwde in 1951 vier 356’s in Sport Leicht specificatie, chassisnummers; 054, 055, 061 en 063. Chassis 054 en 063 waren bestemd voor deelname aan Le Mans in dat jaar. Na de race werden beide auto’s geëxporteerd naar de Verenigde Staten, waarbij 063 in handen kwam van Johnny von Neumann. Von Neumann scoorde in 1952 een aantal overwinningen op Amerikaanse bodem met de Porsche. De auto was omgebouwd naar een open variant en Healy wilde de Porsche weer in originele staat terugbrengen zoals de auto aan Le Mans deelnam. Een klus die je gerust aan Emory Motorsports over kunt laten.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.