In de afgelopen jaren hebben we een hoop RS-modellen aan de tand mogen voelen. Eerder in deze serie reden we met de Porsche 911 2.7 Carrera RS en de 964 Carrera RS Clubsport. In dit derde deel van deze serie proberen we het beest te temmen dat 993 Carrera RS heet.
(Deze serie artikelen is tot stand gekomen m.m.v. Porsche Centrum Gelderland)
Fotografie: Mark Nauta
Een auto die stationair al staat te schudden van ongeduld kan niet anders zijn dan een feest om in te rijden. En om meteen maar met de deur in huis te vallen, dat is hij dus ook. De 993 Carrera RS is de modernste van het drietal en ogenschijnlijk de minst opvallende, wellicht door z’n kleur, maar schijn bedriegt. Dit is een beest.
Een 993 wordt door velen gezien als de laatste ‘echte’ 911, de laatste 911 met een luchtgekoelde motor. Ik ben zelf niet iemand die dat zal prediken aangezien ik de modernere 911’s een minstens zo warm hart toedraag. Toch zien we de laatste tijd wel enorme prijsstijgingen onder de 993’s. Een 993 Carrera RS wisselt tegenwoordig zelfs al voor bedragen van rond de € 200.000,- van eigenaar. Het geeft aan hoe geliefd de 993 is. En dat is niet geheel onterecht.
Op het moment dat ik de auto start komt er direct een herkenbaar schurend en rammelend geluid van achteren, het geluid van het lichtere vliegwiel dat zo kenmerkend is voor een 993 RS. Een enkele keer met de rechtervoet kort gas geven en de naald schiet naar het rode toerengebied, het boxer-geluid luid door de cabine klinkend en een enorme lading kippenvel achterlatend op mijn huid. Dit is hoe een auto moet voelen en moet klinken! Nog geen meter gereden en mijn dag kan al niet meer stuk. RS-gevoel in optima forma.
De eerste meters met deze auto voelen direct heel vertrouwd aan. Het is geen moeilijke auto om te rijden. De koppeling is niet overdreven zwaar, het sturen gaat betrekkelijk makkelijk en ook de demping van de auto is niet zo stug als bij de 964. Eigenlijk is het een vrij rustige auto wanneer je met gedoseerd gas geven de eerste meters maakt. Maar iedere keer weer blijft dat stemmetje in je achterhoofd opkomen; ‘naar beneden die rechtervoet!’. Dat is waar de 993 RS continu om vraagt. Die motor wil toeren maken en hij wil z’n 300 trappelende paardenkrachten volledig de sporen geven. Mijn vlees is blijkbaar ‘zwak’ en ik geef me dan ook vrij snel over aan het gevoel dat deze auto bij mij oproept. Ik trap het gas diep in, de toerenteller schiet omhoog en bereikt als snel 6.500 toeren, vlak voor het moment dat hij in het rode toerengebied inschiet schreeuwt de motor het werkelijk uit en schakel ik over naar de volgende versnelling. Zo haal ik nog eens twee verzetten volledig door om daarna breed grijnzend even op adem te komen.
Als ik weer een beetje gekalmeerd ben kijk ik om me heen in de cockpit. Alles wat je ziet draagt bij aan het principe van gewichtsreductie, het stokpaardje van iedere RS. Elektrische ramen, spiegels en stoelen zijn vervangen door manueel verstelbare versies. Airbags, centrale deurvergrendeling en geluidsisolatie ontbreken gewoon volledig. Zelfs de interval op de ruitenwissers is opgeofferd. Dit alles zorgt ervoor dat de beleving in de auto nog intenser is. De strakke racekuipen met 6-puntsgordels en de rolbeugel achter de stoelen dragen daar extra aan bij. Buiten het interieur om ging Porsche ook goed los op de 993 RS, een aluminium voorklep bespaarde 7,5 kilo, dunner glas voor de achterruit reduceerde het gewicht met 5 kilo en ook het tankje van de ruitensproeiervloeistof dat normaal 6,5 liter inhoud kende, werd vervangen door een tankje met 1,2 liter inhoud om gewicht te besparen. Al deze inspanningen zorgden voor een wagengewicht van slechts 1.270 kilo, goed 100 kilo minder dan een reguliere Carrera. En dat, met een ogenschijnlijk rustig uiterlijk, want zoals hij hier staat, zonder het optionele Club Sport pakket, is z’n uiterlijk vrij bescheiden. Maar z’n kleur verraad het karakter. Diep van binnen is deze auto inktzwart, een beest, een klein duiveltje. Maar wat voor één!
De 911 2.7 Carrera RS is bijzonder omdat het een 2.7 RS is, de 964 RS is in de Club Sport uitmonstering zoals we hem vandaag rijden eigenlijk niet echt geschikt voor dagelijks verkeer, dus wat overblijft is de 993 Carrera RS. De ‘legacy’ van de 2.7 RS, het ‘racy’ karakter van de 964 gecombineerd met de schoonheid en de bruikbaarheid van de 993. Is dit misschien wel de meest ideale 911 ooit?