Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

In de afgelopen jaren hebben we een hoop RS-modellen aan de tand mogen voelen. Eerder in deze serie reden we met de luchtgekoelde Porsche 911 2.7 Carrera RS964 Carrera RS Clubsport en 993 Carrera RS. In het vierde deel heeft de Porsche 996 GT3 RS de eer om het spits af te bijten voor de watergekoelde RS’en.

(Deze serie artikelen is tot stand gekomen m.m.v. Porsche Centrum Gelderland)
Fotografie: Mark Nauta

Een zenuwtinteling kringelt langs mijn ruggengraat naar beneden als ik de sleutel van de 996 GT3 RS omdraai. Een sonore brom van de zescilinder-boxer in de achtersteven vult de cabine. De weersomstandigheden zijn verre van ideaal voor een auto van dit kaliber. Het is droog, maar delen van het asfalt zijn nat en donkere wolken pakken zich samen. Het ontbreken van elektronische beschermengeltjes als tractiecontrole en ESP maakt het er niet beter op. Gedachten van een om een boom gekreukelde mix van koolstofvezel en rood-wit metaal schieten door mijn hoofd, maar ik probeer er niet aan te denken.

 

Ik dwing de koppeling met een ferme trap naar de vloer. Zwaar, maar uiterst precies in de bediening; zo kun je het pedaalgevoel beschrijven. Het inleggen van de eerste versnelling gaat echter uiterst soepel. Met het stijgen van de watertemperatuur (!) groeit mijn vertrouwen in de auto. De door Hans Mezger ontworpen motor wacht zenuwachtig op een beroering van het rechter pedaal wanneer ik een gat tot mijn voorligger laat vallen en wacht. Gas constant, koppeling intrappen, terug naar de tweede versnelling, koppeling op laten komen en vol op het gas. 381 paarden worden losgelaten en de auto schiet als een raket naar voren. De naald van de toerenteller vliegt als een bezetene over de wijzerplaat en bereikt in een oogwenk de 8.000 toeren. Als ik de derde versnelling inleg, herhaalt het verslavende ritueel zich. De neus voelt licht, het gevolg van de plaatsing van de motor achter de achteras, maar gelukkig biedt het iets te grote alcantara stuurwiel houvast. De lichte neus is in het begin onwennig, maar je weet altijd precies wat de voorwielen doen.

MPN_4585

Als we de brede, gladde snelweg verlaten en de aanval openen op de Brabantse binnenwegen, komt de ware aard van de 996 GT3 RS naar boven; die van een hardcore homologatiespecial. In tegenstelling tot de 997 GT3 RS 4.0 is de 996 GT3 RS veel stugger geveerd. Op oneffen wegdek stuitert de auto soms door de bocht, maar het onderstel raakt nooit uit balans. Je zou kunnen beargumenteren dat de 996 voor de openbare weg te hard is geveerd, maar ondanks het straffe onderstel heb je nooit het gevoel dat je staartbeentje tot gruis wordt verpulverd.

In tegenstelling tot de 997 GT3 RS 4.0, met z’n uitgeboorde racemotor en fancy RSR-krukas, heeft de RS-versie van de 996 GT3 motorisch gezien nauwelijks veranderingen ondergaan ten opzichte van de standaard GT3. De 3,6 liter metende flat-six in de GT3 RS heeft weliswaar geoptimaliseerde in- en uitlaatpoorten in de cilinderkoppen, maar het blok produceert volgens de fabrieksopgave nog steeds evenveel als de reguliere 996 GT3: 381 pk bij 7400 toeren per minuut. Het gaat hier echter om bescheiden Porsche-pk’s, er doen zich verhalen de ronde over standaard 996 RS’en die een solide 400 pk op de wielen overbrengen.

Het dashboard is met z’n klokkenwinkel met centrale toerenteller typisch Porsche. Wat minder Porsche is, zijn de vele plastics in het interieur. Met name de roosters van de ventilatieopeningen voelen goedkoop aan. De zitpositie is echter perfect en dat is wat telt. Zwarte kuipstoelen en een zespuntsgordel houden mijn lijf op z’n plek. De pedalen staan op de juiste afstand en het stuur is precies genoeg verstelbaar en dicht naar me toe te halen. Het stelt de bestuurder in staat de auto tot in de puntjes te beheersen. Wie maakt zich dan nog druk over goedkope plastics?

Om het maximale uit de auto te kunnen halen, moet je een zeer begenadigd rijder zijn. De limiet ligt ver voorbij wat kan op de openbare weg en de meeste bestuurders, mijzelf incluis, zullen niet verder komen dan grofweg zestig procent van de capaciteiten van de auto. De 996 GT3 RS is echt een auto voor gevorderden. Toch maar eens kijken wat zo’n racelicentie kost…

 

De 996 GT3 RS in het kort

Motor
Zescilinder boxermotor

Cilinderinhoud                                  
3.600 cc

Max. vermogen                                 
381 pk  (bij 7.400 tpm)

Max. koppel                       
385 Nm (bij 5.000 tpm)

Topsnelheid*                    
306 km/u

0-100 km/h*                       
4,4 sec.

Verbruik gem.*                                  
12,9 l/100 km

Gewicht                                
1.360 kg

Nieuwprijs                          
€ 173.980

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.