In de afgelopen jaren hebben we een hoop RS-modellen aan de tand mogen voelen. In de afgelopen weken passeerden vijf generaties RS de revue. In het zesde deel komt een wel hele bijzondere uitvoering van de vijfde generatie aan bod: de Porsche 911 GT3 RS 4.0.
(Deze serie artikelen is tot stand gekomen m.m.v. Porsche Centrum Gelderland)
Fotografie: Mark Nauta / Peter Eigenraam
Vlak na z’n introductie in 2011 had ik het genoegen om een zwarte GT3 RS 4.0 te mogen fotograferen. Een auto die helaas in een verzameling is beland en niet buiten komt spelen. Ik zeg ‘helaas’, aangezien ik persoonlijk van mening ben dat deze auto’s gewoon op straat, of beter nog, op het circuit thuis horen. De RS 4.0 is echter langzaamaan een steeds waardevollere auto aan het worden en behoort al bijna tot de klassiekers. Eén in wording althans.
Op straat, dat is waar je een 4.0 dus niet zo vaak tegenkomt. Op het circuit zie je ze helaas alleen sporadisch eens op Spa-Franchorchamps of op de Nordschleife. Maar vandaag is niet zo’n dag. Vandaag is de dag dat ik met de sleutels in mijn handen sta met een RS 4.0 tegenover me, in de wetenschap dat ik vlak daarna die machtige atmosferische 4-liter tot leven mag roepen om hem vervolgens buiten op straat los te laten.
Na een stukje te hebben gereden zet ik de auto kort aan de kant om even te laten bezinken in wat voor machine we eigenlijk onderweg zijn. Nummer 501 van de tot 600 gelimiteerde RS 4.0’s, en dat laat hij duidelijk zien. De vele speciale details aan interieur en exterieur zijn om van te smullen. Aan de buitenzijde valt vooral de grote achtervleugel met Porsche-opschrift op. Daarnaast echter ook de kenmerkende rood/grijze striping, de spierwitte velgen met center lock waarachter de enorme schijven van 380 mm voor en 350 mm achter met rode klauwen schuil gaan en de ‘Dive planes’ op de bumper bij de voorwielen. In het interieur zien we schaalstoelen als onderdeel van het – op de 4.0 standaard – Clubsport pakket, carbon instaplijsten met opschrift en uiteraard een typeplaatje met het productienummer op het dashboard.
Aan het stuur zelf wordt je tevens continu herinnerd aan het feit dat je niet met een reguliere 911 op pad bent. In plaats van ‘GT3’ staat er in deze auto de letter-cijfer combinatie ‘RS 4.0’ in de toerenteller midden voor je te lezen. Wel is deze specifieke auto uitgevoerd met enige luxe. Hij is namelijk voorzien van opties als Porsche Communication Management inclusief navigatie en Cruise Control. Ook heeft hij een compleet audio systeem aan boord, wat optioneel ook af-fabriek te bestellen was. Of hij ook echt 10 kilo lichter is dan de ‘reguliere’ GT3 RS (de tweede generatie 997, de 3.8 RS) valt dan ook nog te bezien.
De 4.0 stuurt messcherp, ook al kan ik dat vandaag niet helemaal tot het randje aanvoelen aangezien het wegdek vrij nat is, maar het stuurgevoel is buitengewoon goed. Het ontbreken van elektronische stuurbekrachtiging, wat de 991 wel heeft, is gewoon heerlijk en hij is daardoor waanzinnig direct. Wel beschikt hij over dat bekende nerveuze in de neus wat de 996 RS ook heeft. Een kleine oneffenheid in een bocht en je voelt hem even opspringen, niet altijd wenselijk, maar wel heel herkenbaar. Hij is straf geveerd, maar niet eens echt oncomfortabel. Wel is de diepe voorbumper, die voor extra downforce zorgt, erg dicht bij de straat. Gelukkig kan de neus 30 mm worden verhoogd om zo de vriendelijke Hollandse drempels nog een beetje op normale wijze proberen te nemen.
Terugkomend op het gevoel. Misschien wel het meest essentiële bij een RS. Er zit iets meer afstand in het echte belevingsgevoel van de 4.0 ten opzichte van de 996 RS. Begrijp me niet verkeerd, de RS 4.0 is op alle fronten de meerdere van de 996 en 997 RS, maar het zit hem met name in de pure beleving, de emotie. Oké, ik geef toe. Ik heb een groot zwak voor de 996 GT3 RS, een auto die niet door iedereen wordt gewaardeerd om z’n uiterlijk, maar die wel nog echt dat hele pure heeft zoals de luchtgekoelde RS’en dat ook hadden. Rauw, basic, luidruchtig en lekker ongeciviliseerd. De 997 RS en de RS 4.0 zijn wat dat aangaat qua luxe, afwerking en uitrusting een stuk moderner.
De 996 RS beschikte destijds bijvoorbeeld niet over traction control en ESP, de 4.0 wel. Toegegeven, hij heeft het ook wel nodig. Op het natte wegdek onderweg van én naar de Venray Raceway moeten de 325 mm brede achterbanden af en toe zoeken naar grip. De koude semi-slicks zijn niet opgewassen tegen het enorme koppel wat laag in toeren al beschikbaar is.
Bij 3.500 toeren heeft de 4.0 al 380 Nm koppel beschikbaar, niet veel minder dan de maximale trekkracht van 405 Nm die de 997 RS 3.6 voortbrengt bij 5.750 rpm. De 4.0 schopt het zelfs tot 450 Nm bij 5.500 rpm. Daarboven wordt het trouwens pas echt spectaculair, want bij 6.500 rpm krijgt de auto dankzij een variabele inlaat een soort ram-air effect en een extra duwtje in de rug totdat vlak voor ‘redline’ het maximum vermogen van 500 pk wordt behaald. Uiteraard gaat dit gepaard met een waanzinnige symfonie achter je. Het geluid doet je vermoeden dat je al veel eerder moeten schakelen, maar iedere keer toont de toerenteller dat het einde van het toerenbereik nog niet in zicht is. De combinatie van het koppel en die extra pk’s maken wel dat de 996 en 997 in een rechte lijn geen partij zijn voor de 4.0.
De handgeschakelde zes-bak draagt ook bij aan de enorme rijbeleving van de 4.0. Even wennen aan de precieze en korte schakelwegen, maar na een korte tijd ben je daarmee helemaal vertrouwd. De bak is zelfs zo soepel dat 80 km/u in z’n zes op de snelweg (op de cruise control) geen enkel probleem is. Bij gas geven vanaf laag in toeren pakt de 4.0 ook dan weer prima op dankzij het koppel onderin. En ja, dan vraagt het blok maar om één ding. Enkele verzetten terugschakelen en toeren maken. De sportuitlaat brult het dan uit en het kippenvel herrijst weer op de armen. Het symfonieorkest uit Stuttgart blijft daarna nog lange tijd in je hoofd rondzingen. Pure verslaving deze unieke RS 4.0.
De 997 GT3 RS 4.0 in het kort
Motor
Zescilinder boxermotor
Cilinderinhoud
3.996 cc
Max. vermogen
500 pk (bij 8.250 tpm)
Max. koppel
460 Nm (bij 5.750 tpm)
Topsnelheid*
310 km/u
0-100 km/h*
3,97 sec.
Verbruik gem.*
13,8 l/100 km
Gewicht
1.360 kg
Nieuwprijs
€ 256.100
)* fabrieksopgave