Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche 911R: we zitten er bovenop. Helaas niet zo letterlijk als we zouden willen, maar goed, qua nieuws zijn we gelukkig wel steeds net iets sneller dan de rest. Eerst meldden we rond september als eersten ter wereld dat de auto zou komen, vervolgens toonden we als eerste website ter wereld gelekte beelden van de 911R dankzij een zeer oplettende Martin Woodward en nu kunnen we je als eerste nieuwssite ter wereld melden hoe de auto rijdt. We gaan daartoe af op de rij-impressie van Jack Olsen, een man die door Porsche werd uitverkoren om de shoot voor de video van de 911R te maken. We zagen hem al eerder hier voorbij komen in zijn ‘One car to do it all’ video. Het resultaat van Jack’s avontuur is te zien op deze microsite.

GT3 RS

Doordat Porsche hem een beperkte geheimhoudingsplicht oplegde, voelde Jack zich vrij om op de Amerikaanse website Pelican Parts te vertellen wat hij van de auto vindt. Aangezien de 911R aardig wat parallellen heeft met de GT3 RS, focust hij vooral op de verschillen tussen beide auto’s. “Dan gaat het vooral om de verminderde downforce en smallere banden dan de GT3 RS”, aldus Olsen. “Aan de achterzijde van de 911R bevindt zich een diffuser, maar ik vraag me af hoe functioneel zo’n ding is in de bochten, wanneer het rollen om de lengte-as van de auto de werking deels teniet doet. Wel is duidelijk dat er een andere (en meer ‘levendige’) programmering voor de achterwielbesturing op dit model is toegepast.”

Gooien en smijten

In vergelijking met de klassieke 911 die ik gewoonlijk rijd, ligt de 911R zeer stabiel op de weg. Maar in vergelijking met de GT3 RS is de auto op hogere snelheden veel levendiger en aansprekender. De verschillen qua aerodynamica spelen alleen een rol in de snellere bochten. Maar de verschillen in bandbreedte en (eventueel) de programmering van de achterwielbesturing geven de auto een wendbaarder gevoel, zelfs in bochten met een middelmatige snelheid. Je kunt met de 911R iets gemakkelijker gooien en smijten om het zo maar eens te noemen dan de GT3 RS (maar nogmaals, alles is relatief – mijn 1200 kilo wegende 911 uit 1972 is helemaal van een ander kaliber).

Tussengas

Ik vond het fijn dat de auto is voorzien van een handgeschakelde zesbak en niet van een zevenbak. Ik geloof dat de gearing lager is dan andere handgeschakelde versnellingsbakken van Porsche maakt (hoewel ik daar niets over teruglees in de officiële literatuur). Er is niets sneller dan de PDK-bak in de GT3 RS, maar voor het rijden an sich in meer alledaagse omstandigheden, is het (voor mij althans) een betere tactiele ervaring om met behulp van mijn rechterhand op- en terug te 1schakelen. De bak geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen in de sport-modus, maar dit kan worden uitgezet als je wilt gaan voor de echte old-school ervaring.

Lichter is beter

Het verschil in gewicht tussen de 911R en de GT3 RS is iets wat ik niet heb gevoeld. Beide auto’s zijn licht naar hedendaagse normen (en zwaar ten opzichte van de 911 waarmee ik rijd). Maar ik ben erg blij om te zien dat Porsche iets wegloopt bij de pk-wedloop en ik hoop dat ze succesvol zijn in het vinden van een koperspubliek voor auto’s die lichter zijn in de toekomst (en compacter als het aan mij ligt) Moderne Porsches voelen op het circuit erg lichtvoetig aan, als gevolg van de verfijning van de veersystemen. Maar het zou mooi zijn om te zien dat ze daadwerkelijk lichter worden. Er is geen betere manier om een auto sneller door een bocht te laten gaan dan door ‘m gewicht te laten verliezen.

Op het circuit

Dus welke auto zou ik zelf als ik het geld en een toewijzing had? Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Porsche maakt duidelijk dat het de 911R niet in de eerste plaats ziet als een circuit-auto. Ik denk dat een halve rolkooi niet eens als optie verkregen kan worden. Wanneer ik met een van deze auto’s net zo vaak het circuit op zou gaan als ik nu doe met mijn 1972 911, dan zou de GT3 RS mijn eerste keuze zijn. Je bent óf sneller, óf langzamer op het circuit, en de GT3 RS is fenomenaal onder deze omstandigheden. De snelheid waarmee je schakelt aan het stuur, de wegligging, alles aan de auto is positief.

Geen spoilers

Voor recreatieve doeleinden en zelfs voor uitstapjes met je vrouw, is de 911R de gemakkelijke winnaar. De auto is gewoon zo leuk om te rijden. De auto heeft meer persoonlijkheid doordat ‘ie wat ‘losser’ aanvoelt en met een handbak door de versnellingen schieten op een bochtige weg door de canyons rond LA is een fundamenteel andere ervaring dan het trekken en duwen tegen peddels. En hoewel ik volledig de waarde kan inschatten van een grote vleugel achterop bij bochtsnelheden van boven de 120 km/u, is het een andere ervaring wanneer je stopt bij een restaurant, waar mensen je abusievelijk kunnen verwarren met bestuurders die vleugels aan hun Civic plakken. Geen spoilers is cleaner. Het doet de belijning van de auto beter uitkomen. En mijn vrouw zou waarschijnlijk overwegen om eens mee te gaan.

Niet onveilig

Daarmee is de 911R volgens mij absoluut geschikt als dagelijkse auto. Toegegeven, ik rijd in een 911 uit 1972 met een rolkooi in de stad, dus mijn comfortniveau is vrij breed. Maar de auto is comfortabel, niet te hard (er is een uitlaat-knop voor als toch extra geluid wilt in de buitengebieden), en er is nog niet zoveel uit het interieur gestript dat de auto onveilig of fragiel aanvoelt. Doordat de 911R een beetje meer beweeglijk en beheersbaar aanvoelt dan de GT3 RS op gewone wegen, zou ik zeker dit model prefereren wanneer ik hooguit een keer per jaar een circuit zou meepakken. Het model is meer ‘rewarding’ onder die omstandigheden, en verbindt in mijn ogen goed de erfenis van de oude auto’s met de technologie van de nieuwe.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.