Sneeuw, regen, hagel en winterse temperaturen: afgelopen week was het ideale moment om de nieuwe Porsche Boxster S aan de tand te voelen. Een goede roadster is immers geschikt voor alle omstandigheden? Binnenkort lees je hier en in RSPM een uitgebreid verslag, maar voor nu delen we alvast de eerste indrukken met je.
Slechts een viercilinder
Toen Porsche eerder dit jaar aankondigde dat de Boxster en Cayman voortaan als één modelserie door het leven gaan waren de reacties gemixt. Het gebruik van typenaam 718 leek vergezocht om de stap terug naar viercilinders meer cachet te geven. Of de naam ooit gaat wennen is ook maar de vraag. Hier op de redactie hebben we het namelijk gewoon over “de Boxster” en “de Cayman”. Wat misschien ook even tijd nodig heeft, is het feit dat er geen flat six meer achter de voorstoelen ligt. Ongeacht de indrukwekkende cijfers is het namelijk wel ‘slechts’ een viercilinder. De dubbele turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) moet er echter voor gaan zorgen dat we snel vergeten zijn dat er twee cilinders missen.
Merites
Zodra je in de 718 Boxster zit en de sleutel omdraait is het meteen duidelijk: dit is niet wat we zijn gewend. Niet de vertrouwde 6-cilinder die roffelt. Het klinkt zeker lekker, maar pas als ik naast een oude Kever bij het stoplicht sta hoor ik de overeenkomsten. Onmiskenbaar geluid van een viercilinder boxermotor. En dus ook niet echt te vergelijken. Maar soit, laten we de 718 Boxster dan vooral op zijn merites beoordelen. Als open sportwagen in een concurrentieveld waar viercilinders hoogtij vieren.
Wie de moeite neemt om in een rustige omgeving de auto de sporen te geven, de sportstand aan te zetten en de grens op te zoeken zal, net als ons, verrast zijn. Dat een viercilinder boxermotor zoveel geweld kan voortbrengen. Ja, de motor klinkt bij tijd en wijle flink getergd, maar 350 pk is ook geen kattenpis. De PDK maakt het allemaal wel heel gemakkelijk, maar die flippers achter het stuur zitten er niets voor niets.
Kortom: het beoordelen van de 718 Boxster iets niet “something taken lightly”. Wie stug volhoudt dat de Boxster een zescilinder hoort te zijn zal aan het einde van de rit jankend en mopperend de auto verlaten. Wie bereid is om daaraan voorbij te gaan zal wellicht onwennig instappen. Maar laat je verrassen: de 718 Boxster krijgt je kilometer voor kilometer langzaam in zijn greep.