Cup-auto van Patrick Huisman krijgt tweede leven

Niels de Vries (46) is eigenaar van een 964 Cup-auto. Niet zomaar een Cup-auto, maar de 964 Cup van Patrick Huisman. De auto waarin hij in 1992 werd uitgeroepen tot Rookie of The Year – het begin van een successerie die Patrick Huisman afsloot als meest succesvolle Supercup kampioen uit de geschiedenis.

Nico Chiotakis

De oom van Niels de Vries heette Nico Chiotakis. Of beter gezegd: Oom Nico, van Griekse komaf, had een relatie met een tante van Niels. En Nico Chiotakis was coureur. Hij werd zelfs ooit Nederlands kampioen in de tijd van mannen als Hans Deen, Han Akersloot en Rob Slotemaker. “Mijn oom Nico had een gifgroene 1973 RS”, legt Niels uit. “Toen ik zeven jaar oud was, mocht ik achter het stuur zitten en meerijden. Het was de voormalige auto van Kinsbergen en die auto is nooit meer uit mijn hoofd gegaan. Ik kocht tijdschriften, boeken, folders, miniatuurtjes – alles van Porsche wat ik kon vinden. En ik beloofde mezelf natuurlijk plechtig dat ik voor mijn dertigste zelf een Porsche 911 zou bezitten.”

IMG_7790

964 RS N-GT

Dat lukte. Op zijn 28e kocht Niels een 911 3.2 bij Wams in Eindhoven. Daarna ging het snel. Er volgden nog een 3.2, een 993, toen een 964, daarna een 996 GT3, een 996 Turbo en nog twee maal een GT3. Een deel werd verkocht om nieuwe auto’s te financieren, maar uiteindelijk hield Niels twee GT3’s over. “Ik was meteen verliefd op de 964 toen ik die auto kocht. Ik vond het een prettiger auto dan de 993. Meer een stuurauto dan zijn opvolger. Maar het was me nog niet extreem genoeg en dus ging ik op zoek naar iets aparts. Bij Albert Motorsport stond destijds een robijnrode 964 RS N-GT te koop voor 60.000 Euro. Dat was dus voor de tijd dat er mafkees-achtige prijzen werden betaald voor de RS. Maar er was veel mee geracet, ook in de Porsche-Ferrari Challenge en die auto heb ik dus laten staan. Maar er stond ook een Cup-auto te koop in Martini-kleuren, waarmee zogenaamd Patrick Huisman had geracet. Nog duurder helaas, dus dat werd ‘m toen ook niet.”

Albert Motorsport

Maar de auto bleef in Niels’ hoofd zitten. Toen hij later een rode 964 Cup-auto te koop zag staan in de Verenigde Staten voor aanzienlijk meer geld, besloot Niels nogmaals contact op te nemen met Albert Motorsport. “Ik vertrouwde die auto uit de Verenigde Staten niet helemaal en bovendien was die Duitse auto veel beter. De auto bij Albert Motorsport was nog steeds te koop, maar er ging niets van de prijs af, er zaten geen onderdelen bij en ik kreeg garantie tot de deur. En toen begon het leuke deel. Ik ging me verdiepen in de historie en ontdekte toen dat de auto inderdaad van Patrick Huisman was geweest. Helaas was er weinig van bekend. Maar ik vond een promotiefoto uit 1992 met daarop de naam Kilian Tuning op de bumper en toen ik ging Googlen op die naam, kwam ik uit bij een privé-adres in Duitsland. Ik belde en mocht langskomen.”

IMG_7787

Lelijke Porsche-jas

Niels had graag een camerateam bij zich gehad toen hij zich meldde bij de heer Kilian. “Deze man had alles bewaard. Inschrijvingsbewijzen, persfoto’s, artikelen, afstelgegevens, sponsorcontracten – mijn hart sloeg drie keer over. Zelfs de verzekeringspapieren van een ongeval in de Castrol S Curve op de Nürburgring had hij nog. “Hij heeft een slechte gezondheid, maar samen met zijn vrouw liet hij me alles zien. In de garage stonden zelfs nog dozen met race-olie uit die tijd. Bij Kilian ontdekte ik ook dat de auto waar Patrick toen in racete destijds eigendom was van de heer Wilfried Holzental. Die man heeft destijds vier cup auto’s gekocht bij Porsche in Weissach. Ik vond hem ook en ging op bezoek en ook daar ontdekte ik weer een aantal delen van de puzzel. De persmap, vier Cup-wielen, boeken van Upietz en zelfs een robijnrode Porsche-jas uit die tijd. Maar die vond ik te lelijk dus die heb ik maar laten hangen.”

IMG_7794

Airjacks

Niels besloot om de auto te laten strippen door Klaas Willems van PSTG in Huizen. Via hem kwam ik terecht bij John Vianen van Vianen Car Refinish in Woerden. Daar wordt de auto op dit moment opgebouwd volgens de fabrieksspecificaties. Ik laat ‘m wel opbouwen met de aanwezige 1993 Supercar-specs, dus met airjacks, wielen met centrale wielmoer et cetera. Een Cup-auto restaureren is niet goedkoop, maar op deze auto waren de meeste originele delen nog wel aanwezig gelukkig. De overige delen heb ik er al bijgekocht, zoals gordels, de juiste stoelen en andere onderdelen. Voor de restauratie konden we deels ook delen van een standaard 964 gebruiken. Als John gas geeft, is de auto komende zomer klaar. Ik ga proberen om de auto op kenteken te zetten, zodat ik er ook mee op straat kan rijden. Dat is lastig met een raceauto, maar omdat er in Nederland al een paar Cup-auto’s zijn met kenteken, kan ik dat op basis van het gelijkvormigheidsattest misschien toch voor elkaar krijgen.”

Uwe Alzen

Van de 964 Cup uit 1992 had als basis de RS en er zijn slechts 112 auto’s gemaakt in dat jaar. Hoeveel er daarvan over zijn is moeilijk te zeggen, want in de Porsche Cup werd ongelofelijk hard gevochten. Wie op Youtube bijvoorbeeld de dogfight bekijkt tussen Uwe Alzen en Altfrid Heger, weet genoeg. Een flink aantal auto’s die de slachting overleefden, eindigden later alsnog in de vangrail. Maar de auto van Patrick Huisman kwam redelijk ongeschonden uit de strijd, op het ongeval op de Nürburging en eentje op de Norisring na. Patrick Huisman startte destijds bij Kilian Tuning in de Porsche Cup nadat hij Nederlands kampioen werd in 1991. Huisman deelde in 1991 al af en toe een auto met de Duitser Wolfgang Land. Huisman deed met hem onder meer mee aan de Langstreckenpokal op de Nürburgring, die ze wonnen. Land reed toen ook bij Kilian.

IMG_7782

Rookie of the Year

In 1992 kreeg Huisman zijn eigen Cup-auto en reed er het hele seizoen mee. Dat is dus de auto die nu in het bezit is van Niels de Vries, een 1992 RS M001. Niels heeft ook de aankooporder van de fabriek, het officiële inschrijvingsbewijs van deze auto met Patrick in 1992 en het geboortecertificaat van de fabriek. In dat jaar (1992) werd Huisman ‘Rookie of the Year’ met deze auto. Jaren later werd hij vier keer kampioen met onder meer de 996 GT3, iets wat nog niemand hem heeft nagedaan. Huisman is dan ook de meest succesvolle Supercup kampioen uit de geschiedenis. In 1993 deed de auto van Niels mee aan de Supercup. De auto heeft alle specs uit 1993, maar over die periode is nog veel onduidelijk. Vervolgens is de auto waarschijnlijk van de heer TePas geweest, vervolgens van Edwin Lammertink, daarna van de Familie Maigret en via Albert Motorsport kwam de auto in het bezit van Niels. “Ik heb ook nog meermalen gesproken met de familie Huisman, maar Patrick is er heel laconiek over”, zegt Niels. “‘Voor mij is het een kwestie van instappen en zo hard mogelijk rijden’, vertelde hij. ‘Ik kan al die raceauto’s waarin ik heb gereden maar moeilijk uit elkaar houden’.”

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.