Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De transaxle-Porsches vieren dit jaar hun veertigste verjaardag, reden voor Porsche om de hele modelfamilie een bijzonder plaatsje te geven in het Porsche Museum. Vierenzestig nam een kijkje en kreeg de kans te rijden met een unieke 928 uit de museumcollectie.

Het zweet breekt me uit als ik met een ferme duw het tweede verzet probeer in te leggen. De versnellingsbak stribbelt tegen en ik dreig zeilend de bocht in te draaien. Een toefje tactisch gedoseerd gas geeft het laatste zetje en dwingt de bak zich over te geven aan de wil van de rijder. Ik waan me de kapitein van een zeetanker wanneer ik de lange neus van de 928 richting de apex van de bocht loods. Het wiel linksvoor laat met een kleine vibratie weten dat we de binnenkant van de curve hebben aangetikt en beheerst wordt de gaskraan van de enorme wagen open gedraaid. De achterwielen proberen zich vast te klampen aan het glibberige en pokdalige Duitse asfalt en terwijl de snelheid oploopt, lijkt de weg zich met rap tempo te versmallen. Dan doemt de volgende bocht op.

Met opgerolde mouwen en aangespannen schouders zet ik me schrap tegen het stuur: de volgende bocht biedt zich aan. De dogleg-bak vergt even gewenning en kort twijfel ik of de versnelling die ik zoek, zich wel bevindt op de plek waar ik de pook naartoe beweeg. Het ritueel dat zich bij de vorige bocht afspeelde, herhaalt zich. Na het inleggen van de versnelling volgt een beheerste dot gas terwijl tegelijkertijd de bocht wordt aangeremd. Buiten, binnen, buiten en zodra de exit in zicht is, wordt het pedaal gevloerd. Verslavend, helemaal om dat nu het volle vermogen van de grote V8 in het vooronder kan worden opgeroepen. Alsof ter plekke de hemel ontlaadt in een oorverdovend gedonder.

Transaxle-0027

Leven in de schaduw

Een Duiste musclecar, dat is het. Een gran turismo in de puurste zin van het woord. Ruimte, comfort en een surplus aan vermogen. Toch is de 928 een auto die zoveel meer verdient dan hij ooit aan waardering heeft gekregen. En niet alleen de 928. Ook diens minder sterke broers, te weten de 924, 944 en 968, hebben jarenlang onterecht in de schaduw van Porsches gunsteling, de 911, geleefd. Gelukkig is er de laatste jaren veel veranderd en wel om een simpele reden. Veel elfjes zijn voor gewone stervelingen niet meer te betalen.

“Ik waan me de kapitein van een zeetanker als ik de 928 richting de apex van de bocht loods.”

En juist daarom is de 928 nu in het bijzonder een goed alternatief voor de 911. De auto werd in 1977 niet voor niets gepresenteerd als de opvolger voor de inmiddels verouderde 911; de 928 biedt meer snelheid, meer comfort, is praktischer en liep wat design betreft lichtjaren voor op de concurrentie. Ben je dus opzoek naar een leuke youngtimer, neem de 928 dan ook eens in overweging.

Inschattingsfout

Op veel vlakken is de 928 superieur aan de 911. Toch werd het nooit de beoogde opvolger voor Porsche’s kroonjuweel. Rijdend rond Stuttgart wordt duidelijk waarom: de 928 is een ontzettend capabele wagen, maar hij heeft in geen enkel opzicht de lichtvoetigheid en speelsheid die de 911 z’n iconische status gaf. Het weggedrag van de 928 is té volwassen; de 911 pakt je soms met veel plezier bij de neus. Laat je in de 928 het gas los middenin de bocht, dan is er niets van het venijnige gedrag wat menig 911-bestuurder de das om deed. De wagen volgt gewoon stoïcijns het ingezette pad. Dat komt deels door de plaatsing van de motor. In de elfer werkt het achter de as gemonteerde blok als een pendule en geeft een zwieper aan de auto bij lastwisseling in een bocht.

Maar ook de loopkarakteristiek van de motor is compleet anders dan die van de 911. De verschillen zijn natuurlijk ook groot: water- versus luchtkoeling, een V8 tegen een zescilinder boxermotor, 4,5-liter cilinderinhoud versus 3,0- of 3,3-liter. Eigenlijk zijn de twee niet te vergelijken en doet dan ook de vraag rijzen waarom de modelstrategen in Stuttgart in hemelsnaam dachten dat de 928 wel even de 911 kon vervangen. De verkeerde inschatting van de knappe koppen van Porsche is de 928 vergeven, de auto vervult namelijk perfect de rol van GT náást de 911. Per slot van rekening is dat de reden waarom de 928 het achttien jaar uit heeft gehouden. Bovendien boorde de auto voor Porsche een nieuw publiek aan dat voorheen eerder voor een BMW of Mercedes gingen.

Transaxle-0033

Eighties galore

Na tijdens een korte pauze om de auto gedraald te hebben, klauter ik opnieuw over de naast de dorpel geplaatste handrem en laat me zakken in een stoel die overduidelijk gemaakt is voor een Amerikaan (of Duitser) maatje XXL. Een blik over het binnenste van de 928 maakt me welhaast weemoedig naar een tijd die ik nooit gekend heb. Interieurs als deze maken ze niet meer. Eighties galore. Het korte dashboard vloeit naadloos over in een ranke middenconsole die sterke gelijkenissen vertoont met de veel latere Carrera GT. Centraal prijkt een lange pook. Deze 928 uit de collectie van het Porsche Museum heeft een handbak! Ik grijp naar de hendel om het iets te ver geplaatste stuurwiel te verstellen en terwijl ik het stuur naar boven en benden duw, beweegt de klokkenwinkel mee. Een geniale vondst; zo verdwijnen de wijzers nooit achter het stuur. Een blik naar de twee achterstoeltjes die aan weerszijde van de enorme middentunnel zijn geplaatst, laat je weten hoe praktisch de 928 is. De ruimte achter de voorstoelen kan bijna een klein warenhuis herbergen.

Praktische bruikbaarheid en comfort zijn dan ook de sterkste kaarten van de 928. Bij de introductie werd de auto veelvuldig met een fikse aanhangwagen gefotografeerd. Dat dat niet alleen marketingpraat is, toont Jürgen Barth aan, die in zijn tijd bij Porsche voor een klus een autoambulance achter zijn dienst-928 hing om een 908-racewagen op te halen op een circuit in het zuiden van Europa. Op de terugweg werden er met de combinatie hoge snelheden genoteerd. Probleempje was dat volgens Barth bij 220 km/h de spoiler van de 908 op de trailer zoveel neerwaartse druk genereerde dat de kont van de 928 omhoog werd getild.

De 928 is als een RIB-speedboat met een minibar: altijd in voor geouwehoer en spielerei, maar als het nodig is, brengt hij je met het grootste gemak en in een mum van tijd van de Wadden naar de Amsterdamse rivièra. Als bijzonder capabele super-gran turismo verdiende hij zoveel meer, maar na een leven lang in de schaduw, krijgt ‘ie nu eindelijk de waardering die hij verdient.

Na deze nieuwe kennismaking met de 928 nemen we je binnenkort mee naar de speciale expositie in het Porsche Museum. Stay tuned.

Transaxle-1599

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.