Investeren in een oude Ferrari of Porsche levert een aanzienlijk beter rendement op dan aandelen of andere beleggingen, zo berichtte het blad Automobiel Management onlangs. Luxe, klassieke auto’s zijn volgens het blad in sommige gevallen de laatste tien jaar 467 procent meer waard geworden, wijn steeg in die periode met 235 procent in waarde terwijl een gemiddeld hedge fund een rendement van nog geen acht procent opleverde.
17 procent
Dat blijkt uit de Knight Frank Luxury Investment Index, een door een Brits onderzoeksbureau opgestelde ranglijst van het rendement op investeringen. Over de laatste twaalf maanden gezien leverden oldtimers ook weer een rendement van 17 procent op het geïnvesteerde bedrag op terwijl hedge funds door de crisis op de aandelenmarkt en de lage rente een verlies van 2 procent moesten incasseren.
Hapering
Unieke klassieke auto’s worden ook nog altijd voor recordbedragen geveild. Zo verwisselde eerder dit jaar een 1957 Ferrari 335 Sport voor 32 miljoen euro van eigenaar. Deskundigen wijzen er wel op dat de rendementen ook bij oude auto’s snel aan het afnemen zijn omdat er te veel op de markt lijken te komen. “Er zijn steeds meer veilinghuizen en veilingen. Veilingen die vroeger in een dag werden afgewerkt duren nu twee dagen en het aantal dealers in klassieke auto’s is in vijf jaar tijd verdubbeld,” vertelt Dietrich Hatlapa van Historic Automobile Group International (bekend van de HAGI index) tegen de Financial Times.
2 reacties
Nieuwe GT3, GT3 RS, 911 R en een GT4 worden ook snel meer waard…..
En iedereen weet……..what goes up…..must come down.
Gaat ook hiermee gebeuren en is bij een aantal 911-jes al gaande.
En een nieuwe GT3 of GT3 rs die snel meer waard wordt……, dat is voorbij. Een GT3 is minder waard dan z’n nieuwprijs en een GT3 rs staat weliswaar voor een hogere prijs te koop dan dat er bij de dealer voor betaald moest worden maar…..ze staan te koop, verkocht worden ze niet. Al maanden volg ik het aantal te koop staande exemplaren per de eerste van een maand en noteer ook de hoogste en laagste vraagprijs. Conclusie, het aantal te koop staande GT3 rs-sen (991) neemt niet af maar de vraagprijzen dalen wel!
Een 911 r is de enige nieuwe 911 die nu nog een waardestijging door zal maken.