De nieuwe Panamera is zwarte magie [rijtest]

Het was hoogtijd voor een fris neusje voor de Panamera. Maar een compleet nieuw design is niet het enige wat de nieuwe Panamera typeert. Het grote nieuws gaat namelijk schuil onder de koets.

Om eerlijk te zijn, veel slechter kon de Panamera er niet van worden. De vorige versie zag er namelijk, ahum, uniek uit. Daarom dat de nieuwe Panamera er meer dan ooit uitziet als een vierdeurs 911 coupé. De designafdeling van Porsche was er alles aan gelegen de misser die de vorige versie was recht te zetten. Hoewel de Panamera een uitstekende auto was, de looks stonden hem wel een beetje in de weg. Over smaak valt niet te twisten, maar de geluiden over de nieuwe Panamera zijn een stuk positiever dan over de vorige. Het nieuwe model is gestrekter [?], breder en een stukje hoger geworden wat de proporties goed doet.

4D-Chassis Control

Over het exterieur kunnen we verder kort zijn, want het grote nieuws huist namelijk onderhuids. Niet alleen beschikt de Panamera over een compleet nieuwe lijn van V6- en V8-motoren, ook het onderstel is naar een compleet nieuw niveau getild. De belangrijkste verandering is daarbij het 4D-Chassis Control-systeem, een integraal netwerk dat alle chassisonderdelen met elkaar laat communiceren. Het verbindt de adaptieve dempers met optionele luchtvering (PASM) met de adaptieve stabilisatorstangen (PDCC), de Torque Vectoring en de achterasbesturing. Het klinkt als klinkklare marketingpraat, maar het werkt wel degelijk. De auto ligt onwaarschijnlijk stabiel op de weg bij hoge snelheden en past zich moeiteloos aan zodra je een mooie binnenweg opdraait. Door de stabiliteit van de auto is je idee van snelheid compleet irrelevant. De Panamera kruist met hetzelfde gemak 220 km/h als een gemiddelde middenklasser 150 km/h rijdt.

 

Draai je de snelweg af, dan valt snel het enorme formaat van de Panamera op. Door dorpjes en over snelle landweggetjes op onze route ten zuiden van München voelt het alsof je met een Humvee gaat shoppen in de PC Hooft. Stuit je echter op een breed, vloeiend stuk asfalt, dan komt de auto een stuk meer tot z’n recht. De besturing is precies, met dank aan de achterwielbesturing die het tevens mogelijk maakt dat het stuurhuis vóór een stuk directer kan zijn dan voorheen.

“Het 4D-Chassis Control-systeem laat alle chassisonderdelen met elkaar communiceren.”

Maar niet alleen het chassis en besturing dragen bij de Panamera bij aan het karakter. De compleet nieuwe 4,0-liter twinturbo V8 van de Turbo-uitvoering draagt ook zeker z’n steentje bij. Het blok produceert een nette 550pk en een vette 770Nm koppel, beschikbaar vanaf zo’n tweeduizend toeren per minuut. In samenwerking met de eveneens nieuwe achttraps PDK-bak doet de motor wonderen. Heerlijk rustig rolt de auto door dorpjes heen, bijna als een Tesla. Houd je het vol om van het gaspedaal af te blijven, dan hoor je het geluid van de motor ineens donkerder worden; nu doen nog slechts vier cilinders mee met het spelletje om brandstof te besparen. Zodra je de Manettino-achtige Sport Response knop op het stuur echter in standje ‘Sport Plus’ zet, schakelt de PDK-bak een verzet of drie terug en jaagt hij de motor de toeren in. Een sprint van 0-100 km/h moet in een onvoorstelbare 3,6 seconden geklaard zijn. Na 12,7 seconden zit je op de 200 km/h en hij trekt door tot 306 km/h. Onthoud, dit is een auto van nét geen twee ton.

Snelste diesel

De Panamera Turbo is leuk, maar met een prijs van minimaal €187.900,- is het verschil met de 4S (€133.800,-) en de 4S Diesel (€143.400,-) groot. Vooral die laatste motorisering is interessant, want Porsche beweert dat het de snelste diesel ter wereld is. De 4S Diesel beschikt over een 4,0-liter V8 met twee sequentiële turbo’s die een monsterlijke 850Nm koppel produceert vanaf stationair toerental. Bij een lage belasting ademt de motor door de eerste turbo, maar maak je aanspraak op alle 422 pk’s en het volledige koppel, dan wordt de tweede turbo ingeschakeld. Een sprint van 0-100km/h is daarmee in slechts 4,3 seconden geklaard. Helaas kregen we tijdens de introductie niet de kans de Diesel aan de tand te voelen, dus we moeten het houden bij de cijfertjes. Die zijn echter all indrukwekkend genoeg.

 

Dan de 4S. Naast de 4S Diesel en de Turbo lijkt deze motorisering met zijn 2,9-liter V6 een beetje een stumper, maar de auto staat zeker zijn mannetje. 550Nm, beschikbaar vanaf 1750 tpm, en 440 pk zijn in normaal verkeer meer dan genoeg en gekoppeld aan het fenomenale chassis heb je aan deze auto meer dan genoeg. Stap je echter over van de Turbo in de 4S, dan valt het ietwat getergde kunstmatige geluid wel op. Het verschil is fractioneel, want ook de 4S klinkt meer dan prima.

Millennials

Er is dus genoeg aan de auto gedaan om hem op motorisch vlak een voorsprong te geven op zijn concurrenten, op het interieur en de boordsystemen is dan ook niet bespaard. Het meest in het oog springend wanneer je in de Panamera stapt, is het nieuwe instrumentencluster. De vier tellers aan weerszijde van de toerenteller hebben plaats gemaakt voor twee schermen waarop verschillende voertuiginformatie kan worden getoond. Een stap vooruit, al heeft de fysieke toerenteller in het midden de vernieuwingsdrang gelukkig kunnen doorstaan.

“Porsche beweert dat de 4S Diesel de snelste diesel ter wereld is.”

Dan werp je een blik op de middenconsole en valt meteen het grote 12,3-inch touchscreen. Een compleet nieuw besturingssysteem biedt genoeg mogelijkheden om je telefoon of iPod te koppelen en de bediening werkt intuïtief. Daarbij moet wel meteen een kanttekening worden geplaatst; mensen van mijn generatie – de smartphonegeneratie – zullen makkelijker hun weg kunnen vinden in de vele menu’s dan anderen. Overdreven is de centrale luchtopening, onder het grote scherm. Het zorgt voor de toestroom van verse lucht naar de passagiers, maar een fysieke bedieningsmogelijkheid ontbreekt. In plaats daarvan kun via een menuutje, ver verstopt in het centrale touchscreen de lamellen van de ventilatie bedienen. Zeer onhandig en enkele collega’s bekenden na hun eerste kennismaking dat ze het fragiele systeempje al bijna gemolesteerd hadden.

 

Al met al is de Panamera een bijzonder compleet pakket. Op motorisch gebied kan de auto er weer jaren tegen aan en het chassis is werkelijk uitmuntend. Bij hoge snelheden voelt de auto bijzonder rustig aan en hij krimpt om je heen zodra je je begeeft op vloeiende Duitse asfaltlinten. Het interieur is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie. Ben je aan het shoppen voor een luxe en comfortabele vierdeurssportwagen, dan kun je niet om de Panamera heen.

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.