Zomaar een rondje surfen op het wereldwijde web leverde een drietal unieke Porsches op. Deze drie bijzondere Porsches hebben één ding gemeen, alle drie werden ze ontwikkeld voor het circuit; een Porsche 911 S/T, 906 en 962.
Porsche 911 S/T
Vaak komen we hem niet tegen deze 911 variant, de Porsche 911 S/T. Niet zo verwonderlijk, want met slechts 24 gebouwde exemplaren is de markt dun gezaaid.
De S/T’s werden door de Werks Rennabteilung van Porsche gebouwd op basis van een 911 T, E of S. Met de S/T specificaties konden deze Porsche vervolgens uitkomen in het Group 3 en Group 4 racen. Daarnaast zijn er ook een aantal ingezet als rallywagen, waardoor er enige verwarring is over het totaal aantal gebouwde exemplaren.
Ken Frohde
De 911 S/T – chassis 119300644 -, die COYS Auctioneers gaat veilen, werd in 1971 verkocht aan de Zweedse coureur Ken Frohde. De auto rolde in 1969 als 911 S van de band en ging meteen door naar de Werks Rennabteilung voor de conversie naar S/T. De motor, een 2 liter blok, werd getuned naar 242 pk. Het Condagrüne exemplaar werd ingezet in het Swedish Sportscar Championship aan het begin van de jaren ’70. Geen al te spannende resultaten waren er in petto voor deze Porsche in die jaren. De huidige eigenaar heeft er geregeld mee gereden in Europese evenementen en rally’s.
COYS verwacht dat de Porsche tussen de 700 en 900 duizend pond op gaat brengen. De veiling is op 5 december in Engeland.
Porsche 906
Een Porsche 906 is eveneens zo’n voor de racerij ontwikkelde machine die erg schaars is. Dit unieke exemplaar komt met de nodige racehistorie en is een van de drie exemplaren die in 1966 nieuw geleverd werden aan Mitsuwa, de officiële Porsche importeur van Japan. De Porsche – chassis 906-120 – was besteld door Shintaro Taki, een vooraanstaand kledingfabrikant en eveneens team manager en coureur bij Taki Motors Ltd. en de race divisie van die onderneming, Taki Racing.
Niet alleen succesvol ondernemer, Taki kon ook een verdraaid goed potje sturen in Porsches. Hij wist bijna alle races, waaraan hij met 906-120 deelnam, tussen 1966 en ’67 te winnen. Na 1967 schakelde hij over op de nieuwere Porsche 910. De 906 bleef wel in bezit van Taki Racing en werd voornamelijk op Japanse bodem ingezet.
British Racing Green
In 1970 werd de Porsche verkocht aan de Britse journalist Peter Bellamy, die tot in 1973 met de auto deelnam aan alle races in Japan. In die jaren ging de auto in British Racing Green door het leven en maakte naam en faam bij veel Japanse Porsche racefans.
De Porsche heeft een grondige restauratie gehad bij de fabriek zelf en daarbij zijn ook de originele motor en versnellingsbak teruggeplaatst in de auto. De vraagprijs is onbekend, maar mocht je geinteresseerd zijn, de auto staat in San Diego te koop bij Symbolic International. Een koopje zal het vast niet zijn.
Porsche 962
Wat dichter bij huis staat een racemonster met Le Mans historie te koop, een Porsche 962. Het succesverhaal van de 962 is inmiddels wel bekend, de auto genoot dan ook een lange racecarrière in handen van diverse privateers. De 926 borduurde voort op de succesvolle 956, die vanwege regelgevend niet meer in de Verenigde Staten uit mocht komen. De nieuwe 962 vond al snel zijn weg naar de privé rijders, de meest bekende was het team van Kremer Racing. Kremer creëerde zijn eigen variant, met een koolstofvezel monocoque, de 962CK6.
Palmares
De auto die te koop staat is één van de twee Kremers 962CK6. De auto werd in 1991 gebouwd voor de Group C Series en op het palmares prijken onder meer een zevende en negende plaats overall in de 24 Uur van Le Mans met namen als Manuel Reuter, J J Lehto en Harri Toivonen. Na het raceseizoen van 1999 werd de Porsche niet meer ingezet voor competitie en verbleef bij Kremer tot, in 2011, een Belgische verzamelaar de auto kocht.
Omdat de auto in 1994, als gevolg van nieuwe regelgeving, omgebouwd was naar een open auto, besloot de nieuwe eigenaar hem weer in zijn oude glorie te herstellen. De restauratie werd door het Belgische MecAuto met hulp van Porsche Kremer uitgevoerd. Daarna is de Porsche gebruikt voor het Historic Group C racen, waarna hij uiteindelijk wederom een keer gerestaureerd is, inclusief een complete revisie van de motor, door Manfred Rugen. Deze bijzondere Porsche staat te koop bij Jan B. Lühn in Duitsland. En net als bij bovenvermelde Porsche 906, zal ook deze Porsche vast niet voor een habbekrats de deur uit gaan.
Foto’s: COYS Auctioneers, Symbolic International, Jan B. Lühn
2 reacties
Zie ook de rm italy auction resultaten voor het flinke aantal klassieke porsches , oa een 993 gt2 , diverse rs , 356 , en carrera gt.
Die heb ik inderdaad in de gaten gehouden Harold. Morgen meer nieuws over deze, toch wel merkwaardige, veiling.