De Porsche 991 GTS volgens vierenzestig.nl

Met de GTS heeft Porsche de standaard varianten van de modelserie 991 MK2 afgedekt. Het model moet nog even de kooplust opwekken totdat een compleet nieuw 911-model wordt uitgebracht. Traditiegetrouw maakte Porsche van dit uitloopmodel een waar feestnummer.

De locatie is Killarney Raceway, een niet bijzonder lang, modern of technisch baantje vlakbij Johannesburg. Aan de maagdelijke witte pitwall is te zien dat Porsche nog snel even een schilderploeg heeft gestuurd om het geheel enigszins ordentelijk te laten ogen. Uitloopvlakken zijn er nauwelijks en dus is het volgens Porsche zaak om de ESP-functie niet uit te schakelen. Bij een aantal andere merken zou dit ongetwijfeld leiden tot teleurstelling. Immers: iets te vroeg op je gas en de elektronica regelt dat de brandstoftoevoer wordt afgeknepen. Niet bij de 911 GTS. De grip van de auto is mede dankzij de torque vectoring fantastisch en de verlengde wielbasis van de 991 heeft ervoor gezorgd dat ook het pendule-effect van de zware achterkant nagenoeg compleet is ingedamd.

Toegegeven, een deel van de extra grip komt op het conto van de Pirelli P Zero Tropheo R sportbanden. Het rubber is lekker plakkerig en zorgt er in combinatie met het grove asfalt van Killarney voor dat de snellere journalisten zelfs in het kielzog kunnen blijven van de race-instructeurs die in hun 911 Turbo S officieel als pacecar voor ons uitrijden, maar die onofficieel gewoon proberen om je als journalist tot zo groot mogelijke hoogte te laten stijgen. Gewoon doen wat zij doen en dan proberen om bij te blijven, zonder uit de bocht te vliegen en in een belendende township te belanden. Het gaat best goed, ook al zitten er veel bochten in met een zeer late ‘turn-in’. ‘Dus lang buiten blijven en niet te vroeg naar de apex’, wordt ons verteld. Helaas is dat precies iets waar ik niet heel goed in ben. Toch gaat het al snel beter. In ronde twee heb ik door dat er een prachtige dubbele bocht in zit, die je op snelheid aaneen kan rijgen zonder je stuurstand te veranderen. Sensationeel lekker.

De 450 pk sterke GTS vreet zich vast in het asfalt, terwijl de Turbo S voor ons met zijn extra vermogen en vierwielaandrijving nauwelijks uitloopt. Dat komt voor een deel doordat de rechte stukken te kort zijn om te profiteren van het extra vermogen, maar ook door de niet-Pirelli banden van de Turbo S. Het komt ook en vooral doordat de 911 GTS een heerlijke auto is, prima geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook zeker goed genoeg voor een trackday – niet in de laatste plaats door zijn acceleratie van 0-100 km/u in 3,7 seconden. De remmen gaven ook na een aantal martelsessies geen enkele blijk van fading of verglazing, de banden ogen nog steeds hoentjesfris en ook het onderstel geeft geen krimp. Hooguit kun je als bestuurder na afloop een verfrissende douche gebruiken, want wie beweert dat de 991 op het circuit een weinig involverende auto is, heeft het gewoon niet begrepen, of is vergeten de handrem eraf te halen bij het wegrijden.

De 911 GTS is traditiegetrouw het afscheidsmodel van een 911-reeks. Met de 991 MK2 GTS komt dan ook het einde van deze ‘Baureihe’ in zicht. Er komt nog een GT3 en een GT3 RS en 911 GT2 RS en misschien nog een Limited Edition verrassing, maar voor het overige hebben ze het hele spectrum compleet afgedekt. Een spectrum dat bij iedere modelwisseling meer varianten telt. 911-afficionado’s hebben inmiddels de keus uit 30 model- en motorvariaties. Liefhebbers en autojournalisten die al enkele generaties meelopen, krijgen zelfs een beetje last van 911-moeheid, maar de klanten zeuren niet en blijven vragen om meer.

De naam GTS was als eerste te vinden op de 904 GTS; een prachtige kleine sportwagen uit de jaren zestig. Ook van de 924 en 928 kwam er een – zeer exclusieve – GTS-uitvoering. Maar anno 2017 is het bijzondere er wel een beetje af. Er zijn nu GTS-uitvoeringen van de Boxster, Cayman, Panamera en Cayenne en Macan en nu dus weer van de 911. Net als de originele GTS is de auto leverbaar met twee stoelen, maar zonder meerprijs is de 911 GTS ook met vier zitplaatsen te bestellen. Of met open dak. Of vierwielaandrijving. We willen maar zeggen: de GTS-badge is niet langer voorbehouden aan speciale uitvoeringen, het is nu gewoon een van de vele modellen in de reeks.

De Porsche 997 was de eerste 911 die leverbaar was als GTS. Het model was een schot in de roos. Maar liefst 9.000 GTS-uitvoeringen van die generatie 911 verlieten de fabriek. Er is geen reden om aan te nemen dat de GTS-uitvoering van de huidige 991 MK2 generatie minder goed zal verkopen. Want net als zijn voorganger heeft de 991 rijplezier weer hoog in het vaandel staan, dit ondanks het feit dat de motor nu is voorzien van drukvulling. De GTS is communicatief, snel en veilig en bovendien commercieel gezien de meest succesvolle Porsche 911 aller tijden. De drie letters G, T en S staan kortom voor de ultieme Porsche voor dagelijks gebruik. Voor een Porsche die de grenzen van het begrip ‘sportiviteit zonder dat het pijn doet’ een stukje verder oprekt. Voor een Porsche kortom, die het beste biedt dat het merk op dit moment te bieden heeft tegen de gunstigste prijs.

Wat te denken bijvoorbeeld van de zwart zijdeglans gespoten 20 inch 911 Turbo S wielen met centrale wielmoer? En de vele andere zwart aangezette of zwart gespoten elementen waarmee de GTS al snel ietwat sinister overkomt? Of de extra grote luchtinlaten en de alcantara accenten in het interieur? Voor het circuit is de auto ook extra goed uitgerust. Kijk maar eens naar het sportonderstel, de torque vectoring voor extra tractie in de bochten, het sperdifferentieel en de actieve motorsteunen. Ook de extra downforce door de hoger opkomende achterspoiler, de grotere remschijven voor, de Track Precision App (zie kader) en de 30 pk extra vermogen door de andere turbo’s komen hier goed van pas. Niet zo vreemd dus dat de GTS 4 seconden sneller is op de Nordschleife ten opzichte van een standaard Carrera.

Desondanks: de ene GTS is de andere niet. Door het mechanische sper en het nog eens 10 millimeter lagere chassis is de coupé de ultieme variant. De andere versies doen het immers met een elektronisch sper. Een en ander hangt ook af van de aangekruiste opties. Het Sports Chrono Pack is standaard op elke GTS, maar daarnaast kun je nog een reeks opties aanvinken die de tractie verder verbeteren en de snelheid verhogen. Veel van die zaken zijn overigens ook te bestellen op een standaard Carrera. Maar dan nog blijft de GTS feitelijk een koopje. De auto is direct ook leverbaar als Cabriolet, als Targa en als Carrera 2 en Carrera 4. De Porsche 911 Carrera GTS Coupé is leverbaar vanaf € 156.700,-.

 

 

 

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.