In april 2009 introduceerde Porsche op de International Automobile Show in Shanghai de Porsche Panamera. De auto bleek geen onverdeeld succes, mede vanwege het spraakmakende uiterlijk. Voor de tweede generatie ging Porsche terug naar de tekentafel. Gaat de nieuwe Panamera ons de oude doen vergeten?
Tekst en foto’s: Geert Smit
We hadden de titel zo kunnen ontlenen aan de PR-afdeling van Porsche. Maar we kozen niet zonder reden voor deze in een titel gevatte lofzang. De nieuwe Porsche Panamera doet namelijk een hele hoop goed. En dat zal niet iedereen meteen vatten. Als er namelijk een auto in het land der sportsedans is die verdeling heeft weten te zaaien, is dat absoluut de eerste generatie Porsche Panamera. In de loop der jaren hebben we vele meningen gehoord, van “bijzonder fraai” tot “kakkende hond” en alles wat daartussen gezegd kan worden over de eigenzinnige auto. Desondanks vond het model zowel voor als na de facelift gretig aftrek en weerhield het Porsche er niet van om gedurende de acht productiejaren bijna tien verschillende versies op de markt te brengen, zowel voor als na de gebruikelijke facelift halverwege de levenscyclus, in 2013.
Digitaal
Eind juni 2016 trok Porsche in Das Motorwerk in Berlijn ten overstaan van het wereldwijde autojournaille het doek van een compleet opnieuw ontworpen Panamera. Hoewel de auto uiterlijk absoluut overeenkomsten vertoont met de eerste generatie is men er bij Porsche in geslaagd een auto te ontwerpen die het de critici een stuk moeilijker maakt om niet een klein beetje enthousiast te zijn. De auto is in alle opzichten gegroeid maar oogt bijzonder sierlijk en sportief. De nieuwe Panamera is 3,4 cm langer dan zijn voorganger, en ongeveer een halve centimeter hoger en breder. Ook werd de wielbasis met 3 cm vergroot naar 2,95 meter. De auto is vrijwel geheel opgetrokken uit aluminium en aan de voor- en achterzijde voorzien van verlichting met led-technologie. De auto is geschoeid op rubber met standaard 19- of 20-inch lichtmetaal, dat optioneel vervangen kan worden door 21-inch.
De bediening van de Panamera zet meteen een nieuwe standaard voor het merk. Het interieur bestaat onder meer uit verschillende panelen die bediend kunnen door aanraking. De auto is geheel elektronisch te beheren middels een smartphone-achtige interface. Zelfs het instrumentarium is digitaal, met uitzondering van de analoge toerenteller. Het ligt voor de hand dat we deze technologie de komende jaren veelvuldig terug gaan zien bij andere modellen.
De nieuwe Panamera werd gelanceerd in drie verschillende uitvoeringen: de 4S, 4S diesel en de Turbo. Deze staan sinds november in de Nederlandse showroom voor respectievelijk € 133.800, € 143.400 en € 187.900. Intussen heeft Porsche het gamma reeds aangevuld met een instapper, de vierwiel-aangedreven variant daarvan, een E-hybrid en aantal Executive-versies. Naar verwachting komen daar de komende tijd nog in ieder geval een Turbo S en een GTS bij. Ook laat de naamgeving ruimte voor een S-versie van de e-hybrid. Bovendien is recent door Michael Mauer van Porsche bevestigd dat in maart eindelijk de productieversie van de langverwachte Sport Turismo wordt geïntroduceerd.
Gewillig
Begin december mochten we de nieuweling voor het eerst op Nederlandse bodem aan de tand voelen. We werden op pad gestuurd met een in Rodiumzilver gelakte Panamera 4S. Onder de motorkap vinden we 2,9-liter V6 met bi-turbo, goed voor 440 pk. Het vermogen wordt via vierwielaandrijving naar het wegdek gedistribueerd, standaard voorzien van Porsche Traction Management (PTM). Dat systeem zorgt ervoor dat de aandrijfkracht optimaal wordt verdeeld over de vier wielen, afhankelijk van de situatie. PTM grijpt zelfs in op het moment dat bijvoorbeeld de achterwielen doorslippen.
Al met al is de Porsche Panamera 4S goed voor een sprintje van 0-100 km/h in 4,2 seconden (waarvan de laatste 0,2 seconden zijn te danken aan het Sport Chrono-pakket). Wanneer je het gaspedaal maar lang genoeg gevloerd houdt en vrij baan hebt kun je een topsnelheid bereiken van 289 km/h. Schakelen hoeft niet, daar zorgt de nieuw ontwikkelde 8-traps PDK (Porsche Doppelkupplung) voor. Ons exemplaar is bovendien uitgerust met luchtvering, wat de auto extreem flexibel maakt als het om weggedrag gaat. Op hobbelige klinkerwegen worden er bijzonder veel oneffenheden gefilterd zonder het gevoel van contact met de weg te verliezen. Op wat minder oneffen rijoppervlak is het erg fijn om het onderstel wat straffer in te stellen, wat er mede voor zorgt dat de toch wel fors bemeten sedan zowaar bijzonder wendbaar aanvoelt. Niet te vergelijken met een 911 of 718 Cayman, maar de Panamera laat zich gewillig – zij het met de juiste rij-instellingen – toch vrij hard de bocht in smijten. In het standje Sport Plus is de gasresponse (en daarmee de response van de PDK-bak) bovendien van een erg hoog niveau, in tegenstelling tot de andere rijstanden waar diezelfde PDK-bak soms zelfs wat lui aanvoelt. Inherent aan de auto en het bijbehorende gewicht, maar we laten ons dikwijls foppen door het voor een sportsedan bewonderenswaardig sportieve rijgedrag.
Alles uit de kast
De Panamera is niet alleen leuk speelgoed voor in je vrije uurtjes, maar ook nog eens een bijzonder prettige reisgenoot. De auto is ronduit comfortabel en tegelijk voldoende krachtig, de lederen zittingen bieden een heerlijke zit en zijn bovendien op alle mogelijke manieren verstelbaar. Het bedienen van alle functies in de auto’s vergt enige gewenning maar je kunt het zo gek niet verzinnen of het is naar je hand te zetten. Wie een familie-auto zoekt, kan echter beter even wachten op de Sport Turismo of zich wenden tot één van de SUV’s uit Zuffenhausen. Ondergetekende had al moeite om een kinderwagen met onderstel en wat kleine boodschappen in de kofferbak te krijgen zonder dat de volautomatische achterklep in alarmstand sprong omdat de lading te hoog was. Met name de sterk schuin aflopende daklijn maakt natuurlijk dat er weinig verticale ruimte overblijft.
Niettemin moet gezegd dat diezelfde aflopende lijn de auto een sierlijke doch sportieve touch geeft. Dat de auto qua looks überhaupt een sprong voorwaarts heeft gemaakt staat buiten kijf. Dat is niet in de laatste plaats te merken aan de bewonderende blikken en duimpjes bij het stoplicht. Dat overkomt ons zelfs in een 911 of 718 niet alle dagen. En daarmee ontkomen we er niet aan om een parallel te trekken tussen de nieuwe Panamera en diens voorganger. Althans, voor zover er een parallel is. Ja, de auto heet nog steeds Panamera en beoogt nog steeds dezelfde markten, maar is tegelijk qua ontwerp fraaier en een stuk toegankelijker voor het grotere publiek. Porsche heeft gemeend alles uit de kast te moeten trekken qua moderne technologie in het interieur, en de auto voelt in de praktijk een stuk agieler en sportiever dan ooit tevoren. Wat ons betreft zullen we de eerste generatie Panamera niet snel vergeten, al was het maar vanwege zijn eigenzinnige uiterlijk. Die mag van ons het straatbeeld nog wel tot in lengte van dagen blijven opfrissen. Maar we hebben ook wat moeite om de nieuwe Panamera als opvolger te zien want met deze auto zet Porsche een nieuwe maatstaf neer in het segment van luxe sportsedans. Is de nieuwe Panamera daarmee geslaagd? Wat ons betreft een volmondig ja!