Porsche lanceert een nieuwe limited-edition 911 in de vorm van deze 911 Turbo S Exclusive Series. Een hele mond vol, maar de auto is dan ook meer dan alleen een bijzonder likje verf. Oh, en er worden er maar 500 van gemaakt.
Tekst gaat verder onder foto.
Powerkit
En dat begint onderhuids. Want waar de ‘normale’ Turbo S al een niet misselijke 580 pk heeft, is deze Exclusive Series maar liefst 607 pk sterk en daarmee hoeft ‘ie alleen de 997 GT2 RS voor te laten als sterkste productie-911 aller tijden. Die vermogenstoename is nog maar het begin, want aan de buitenkant zijn de grootste wijzigingen te vinden. Ik noem ze even in sneltreinvaart op; een exclusieve Golden Yellow-kleur, nieuwe 20-inch wielen in het zwart met een gouden randje, koolstofvezel inlaten en spiegelkappen en – heel bijzonder – zwarte remklauwen met gouden Porsche-aanduiding. Verder heeft Porsche het “over diverse elementen carbon, waaronder dak, klep en side skirts”. Of dat betekent dat die elementen dan van koolstofvezel zijn, of dat Porsche alleen doelt op de dubbele streep in carbon-print die over de auto loopt, is niet duidelijk.
Exclusive Series
Wat wel duidelijk is, is dat het interieur zeker geen dertien-in-een-dozijn-interieur is. We zien een unieke bekleding met geperforeerd leer, een gouden striping en stiksels in dezelfde kleur. Zelfs het hemeltje heeft dezelfde Golden Yellow striping, waarmee het interieur een negatief is van het exterieur. Om het geheel af te maken, is er dunne koperen draad door het koolstofvezel van de interieurlijsten geweven.
Voor de kopers voor wie dit alles nog niet genoeg is, kun je nu ook een Porsche Design-horloge kopen in dezelfde uitvoering als je auto. Nee, het horloge krijg je er niet bij. Je moet er wel eerst nog even €9.950,00 bij de dealer voor achterlaten. Niet misselijk, maar op een prijs vaaf 260 duizend euro (in Duitsland) merk je daar vrij weinig van. Hoeveel de auto in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken op een flinke premium ten opzichte van de €245.800,00 die een kale Turbo S moet opleveren.
Of de auto mooi is, zal de tijd moeten leren. Feit is wel dat het ‘bijzonder’ is. En daar draait het om.