Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Een mondvol, deze type aanduiding voor een van Porsche’s eerste productie sportwagens. Het is dan ook niet zomaar een 356, maar een bijzondere Speedster. Een korte geschiedenis van de Porsche 356, de Speedster in het bijzonder en een blik op de auto die Bonhams gaat veilen.

Gmünd

Het begon eind jaren ’40 in Gmünd, waar de eerste 356 het levenslicht zag. Van deze roadster met middenmotor is slechts één exemplaar gebouwd. Daarna kwam de motor achter de achteras te liggen en werden er tot 1950 in Gmünd 52 356’s gebouwd, waaronder 8 cabriolets. Vanaf 1950 ging de productie naar Zuffenhausen. Diverse carrosserie varianten verschenen op de markt. De Coupé was de basisuitvoering en nam ongeveer tweederde van de totale productie voor zijn rekening. De elegante Speedster is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt.

De 356 Speedster

De 356 Speedster is uitgegroeid tot een van de iconen van het merk Porsche en met de huidige marktprijzen is het misschien moeilijk voor te stellen dat juist dit type 356 bedoeld was als instapmodel voor de Amerikaanse markt. Max Hoffman, indertijd de importeur van Porsches in de Verenigde Staten, scoorde in de jaren ’50 heel wat verkoopsuccessen met de 356. Maar, redeneerde Hoffman, dat zou nog veel beter kunnen wanneer Porsche met een auto kwam die de concurrentie aan kon met de Britse sportwagens en daarnaast ook aan de behoeften op de Amerikaanse markt kon voldoen. Hoffman doelde daarmee op de Jaguar XK120, AC Ace en Austin-Healey 100-4. De prijs moest daarbij ook scherper gesteld worden ten opzichte van de andere 356 modellen.

Porsche 356 America RoadsterIn 1950 zette Erwin Komenda een ontwerp op papier en werd er door Sauter een prototype geproduceerd. De 356 kreeg naar Hoffman’s idee de naam America Roadster. Maar financieel werd de auto geen succes. Het ontwerp was namelijk te zwaar en om gewicht te besparen werd de auto gebouwd van aluminium. Gevolg was dat de 356 niet geproduceerd kon worden op de normale productielijn in Zuffenhausen maar werd uitbesteed aan Heuer-Gläser Karosserie. Omdat de productie niet rendabel was en er geld op toegelegd moest worden, staakte Heuer de productie van de auto. Ook in Amerika was de auto veel te duur, zelfs onder de kostprijs was de America Roadster nog duurder dan de concurrentie. Op sportief vlak was de auto wel succesvol, de Britse concurrentie werd op het circuit afgetroefd.

Verkoopsucces

De America Roadster mocht dan het financiële succes waarop Hoffman gehoopt had ontberen, daarmee was het idee van een goedkopere variant nog niet van tafel. De verkoop van de Porsche 356 in Amerika was nog immer een succes en in 1954 namen ze zelfs een derde van de totale 356 productie voor hun rekening. Porsche moest de Amerikaanse markt dus wel serieus nemen. Hoffman ging opnieuw met Porsche om de tafel zitten om de prijs te bespreken. En Porsche wilde hem tegemoetkomen, ware het niet dat een handgebouwde aluminium auto uit den boze was. De 356 Cabriolet zou als basis moeten dienen, deze moest uitgekleed worden en daarnaast op dezelfde productielijn geproduceerd worden als de andere 356’s. Een lage voorruit die eenvoudig verwijderd kon worden, een eenvoudige soft top, kuipstoelen en losse zijruiten markeerden het concept van de Speedster. De spartaanse Pre-A Speedster werd in 1954 geïntroduceerd en was een verkoopsucces.Porsche 356 Convertible D Vanaf 1955 werden verbeteringen doorgevoerd voordat hij in 1958 afgelost werd door de Convertible D (D voor carrosseriebouwer Drauz). In 1959 werden wel nog enkele Carrera Speedsters geproduceerd.

Four-Cam motor

In 1954 plaatste Porsche voor het eerst met succes een Four-Cam Carrera motor in een 356. Het idee was om het uithoudingsvermogen te testen in de Liège-Rome-Liège rally. Als de motor die zware rally goed zou doorstaan, was de weg vrij om hem in een productie auto te plaatsen. Het werd een succes, Helmut Polensky en Herbert Linge kwamen als eersten over de streep met de Gmünd Coupé. De Carrera motor kreeg groen licht voor de productie modellen. Om de motor beter geschikt te maken voor gebruik op de openbare weg, werd de compressieverhouding verlaagd. Honderd stuks van de Typ 547 werden geproduceerd voor de 356 A Coupé, waarmee de auto gehomologeerd was voor deelname aan de 1500cc GT klasse WK races.

Carrera Speedster

Een jaar later werd er voor het eerst geëxperimenteerd met de Four-Cam motoren in de Speedster. De Carrera Speedster werd beperkt geproduceerd voor geselecteerde klanten. Zeven prototype exemplaren werden er gebouwd tussen september en november waarna er nog acht Carrera Speedsters gebouwd werden in december als officiële productie run. Na januari 1956 werden er uiteindelijk nog 136 exemplaren gebouwd. Uiterlijk was de auto te herkennen aan het Carrera logo, maar onderhuids was het de Fuhrmann Four-Cam motor die het grote verschil maakte. Gaandeweg de jaren werd de Carrera Speedster verder ontwikkeld, voornamelijk om het gewicht te beperken, zodat de klanten die serieus wilden racen met de auto, een nagenoeg uitgeklede versie konden kopen. Geen verwarming, plexiglas ramen, Weber carburateurs in plaats van de Solex, een 80 liter tank, geen geluidsdempende materialen en zelfs de beschermende coating werd weggelaten. Deze Carrera GT’s waren in 1958 erg succesvol en behaalden klassenoverwinningen in nagenoeg elke race waar ze aan de start verschenen.

Bonhams

Een zeldzaam exemplaar dus, deze Carrera Speedster. Bonhams gaat een van de drie door Porsche geproduceerde rechtsgestuurde Carrera Speedsters veilen. Alledrie werden afgeleverd in Australië en twee auto’s bevinden zich daar nog steeds. Chassis 83727 werd in 1957 gebouwd en geleverd aan een vermogende Australische hoteleigenaar. Een jaar later werd de Porsche gekocht door een 356 verzamelaar die hem op zijn beurt enkele jaren later weer doorverkocht. Halverwege de jaren ’60 kreeg de auto opnieuw een andere eigenaar die hem in 1970 weer verkocht, waarna de auto naar Canada ging. In die periode is ook de motor gewisseld, niet iets ongebruikelijks bij een Carrera Speedster, aangezien deze auto’s vaak op het circuit te vinden waren en het goedkoper was om een motor te wisselen dan te repareren. In de jaren ’80 kreeg de Speedster opnieuw een andere eigenaar, die de auto restaureerde naar GT specificaties inclusief een Carrera GT motor. 

Prijskaartje liegt er niet om

Tussen 2012 en 2014 is de Porsche opnieuw volledig gerestaureerd door het Britse Maxted-Page & Prill Ltd. In totaal is er ongeveer 100 duizend pond uitgegeven aan deze klus. De auto wordt nu ter veiling aangeboden door Bonhams, maar een koopje zal het niet zijn, het prijskaartje dat het veilinghuis eraan heeft gehangen liegt er niet om; de verwachte opbrengst voor de Porsche ligt tussen de 1 en 1,2 miljoen euro. Afgelopen jaar werd er een 356 A Speedster Carrera GS verkocht voor 891 duizend dollar op de veiling van Bonhams in Monterey. Ook deze auto beschikte niet meer over de originele motor. Of deze Carrera GS/GT Speedster meer dan 1 miljoen op gaat brengen is de vraag, maar dat Max Hoffman in de jaren ’50 een schot in de roos had met het idee voor een competitieve en goedkope 356 staat buiten kijf, zelfs nu is het nog een ongekend populaire auto, zij het niet voor instapprijzen. De veiling is op 30 juni tijdens het Goodwood Festival of Speed.

Foto’s: Bonhams

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.