Veilinghuis Artcurial hield onlangs zijn tweejaarlijkse veiling in het Grimaldi Forum, hartje Monaco. Ster van de veiling was een Porsche 911 Carrera RSR 3.0 uit 1974. Die auto loste zijn verwachtingen in, maar niet alles wat aangeboden werd was zo gewild.
Daytona en Sebring
De schijnwerpers waren zoals gezegd gericht op een Porsche 911 Carrera RSR. Artcurial veilde chassis 911 460 9113, met productienummer 104, een 911 Carrera RSR 3.0 die in 1974 in Amerika geleverd werd en op de Amerikaanse circuits asfalt verslonden heeft. Niet minder dan zeven keer verscheen de Porsche aan de start in de 24 uur van Daytona en minstens acht keer in Sebring voor de 12 uurs race, naast zeker 43 keer in andere top races tussen 1974 en 1986. De Porsche is enkele jaren geleden grondig gerestaureerd door specialist Jim Torres. Het palmares van deze 911 heeft ongetwijfeld een handje geholpen, want de auto ging voor ruim 1,7 miljoen euro naar een nieuwe eigenaar.
Overige Porsches
Niet alle Porsches, 25 in totaal, wisten hun verwachtingen waar te maken. Bekende eigenaren, zoals voormalig F1 coureur Olivier Panis stonden niet garant voor verkoop. Een 996 GT3 RS met 20 duizend km op de teller, goed onderhouden en in originele lak werd niet verkocht. Opvallend genoeg staat er ‘no reserve’ vermeld in de veilingbrochure. Ook een 959 Komfort bleef staan ondanks originele staat, lage kilometerstand en volledige onderhoudshistorie. Een 911 Rug CTR ‘Yellow Bird’ wist eveneens niet voldoende op te brengen voor een verkoop. Deze originele ‘Yellow Bird’ was door Ruf in opdracht van de eigenaar verder aangepast om als circuit auto te dienen, wellicht dat hij daarmee iets te extreem was om potentiële kopers over te halen.
Een bijzonder exemplaar was de 964 Carrera 2 die omgebouwd was naar klassieke 2.3 ST looks. Deze Porsche was het resultaat van een project voor studenten van de Sbarro school voor automotive design en techniek. Klassieke looks, maar onderhuids werd moderne techniek niet geschuwd, zoals een verstelbaar Bilstein onderstel. De motor is volledig uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd met RS versie nokkenassen en een lichtgewicht vliegwiel. Deze ‘recreation’ bracht ruim 155 duizend euro op.
De resultaten
1961 Porsche 356 B T5 Super 90 Cabriolet est. €130,000 – 170,000 €167,888
1989 Porsche 911 Speedster est. €290,000 – 320,000 niet verkocht
1986 Porsche 911 Ruf BTR Cabriolet est. €120,000 – 200,000 €179,880
1961 Porsche 356 B T5 1600S Roadster D’Ieteren est. €140,000 – 180,000 €143,904
1989 Porsche 911 Speedster Turbo look est. €220,000 – 260,000 niet verkocht
1993 Porsche 911 964 Carrera 2 Speedster est. €180,000 – 220,000 niet verkocht
1964 Porsche 356 C 1600 SC Coupé est. €40,000 – 60,000 €39,574
1981 Porsche 924 Carrera GT est. €60,000 – 80,000 €54,802
1991 Porsche 911 964 Carrera Cup est. €150,000 – 200,000 niet verkocht
1964 Porsche 356 C Coupé est. €70,000 – 90,000 niet verkocht
1973 Porsche 911 S 2.4 est. €130,000 – 170,000 niet verkocht
1977 Porsche 911 930 Turbo 3.3 est. €100,000 – 150,000 €107,928
1989 Porsche 911 Ruf CTR Yellow Bird est. €500,000 – 800,000 niet verkocht
1974 Porsche 911 Carrera RSR 3.0 est. €1,400,000 – 1,600,000 €1,769,280
2008 Porsche 911 997 GT3 RSR est. €340,000 – 420,000 niet verkocht
2005 Porsche 911 996 GT3 RSR est. €280,000 – 340,000 niet verkocht
1968 Monoplace Porsche – Bayol 356 1600S est. 40,000 – 60,000 €31,179
1991 Porsche 911 964 Turbo 3.3 est. €90,000 – 130,000 €110,700
2004 Porsche 911 996 GT3 RS est. €160,000 – 220,000 niet verkocht
1993 Porsche 911 964 Jubilé est. €145,000 – 165,000 €179,880
1987 Porsche 959 Komfort est. €950,000 – 1,050,000 niet verkocht
1991 Porsche 928 GT est. €50,000 – 70,000 €73,151
1989 Porsche 911 930 Turbo 3.3 est. €130,000 – 160,000 €143,904
1989 Porsche 911 964 Carrera 2 – 2.3 ST Recreation est. €120,000 – 180,000 €155,896
1992 Porsche 911 964 Carrera RS est. €140,000 – 180,000 niet verkocht
1975 Porsche 911 Carrera MFI 2.7 est. €150,000 – 180,000 €161,892
Markt gekalmeerd
Totale opbrengst van de veiling was 8 miljoen euro, bij 53 procent verkoop van 123 exemplaren. Of het nu om klassiekers ging of youngtimers, in alle prijscategorieen was er aanbod. Een Mercedes Benz 190 E 2.5 16V Evo II werd met bijna 138 duizend euro ruim boven estimate -50,000 tot 80,000 euro- verkocht. Met 25 duizend euro was er eveneens een mooi resultaat voor een volledig originele Peugeot 205 Roland Garros Cabriolet met 12 duizend km op de klok. Maar veel auto’s wisselden niet van eigenaar, zoals enkele jonge Italianen. Ook voor de Porsches liep het niet storm. Een beeld wat andere recente veilingen ook al lieten zien, flinke uitschieters zijn er niet veel meer en veel auto’s blijven staan of verkopen onder estimate. Al met al lijkt de markt momenteel gekalmeerd. Binnenkort een terugblik op deze veilingen en een vooruitblik op de veilingen rondom het Pebble Beach Concours d’Elegance.
Foto’s: Artcurial