Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mijn eerste proefrit in een Porsche was in een 968 Cabriolet. Bij Porschespecialist Timmerman in Alteveer (Drenthe) stond een zwarte 968 Cabriolet te koop. Ik trok de stoute schoenen aan en belde naar Alteveer. De afspraak voor een proefrit was zo gemaakt en na het afgeven van mijn rijbewijs kreeg ik de sleutels in handen.

Heel ver durfde ik er niet mee te rijden. Even Hoogeveen op en neer was al voldoende. Ondanks de geweldige auto miste ik het echte sportwagen gevoel. In een eerdere column heeft u kunnen lezen hoe ik niet heel veel later mijn 3.2 heb gekocht.

Na diverse Porsches te hebben gehad bleef de 968 toch trekken. Deze onderschatte Porsche heeft voor mij iets magisch.
Na kortstondig een 968 Coupe te hebben gereden werd het tijd voor een 968 ClubSport. Met schaalstoelen, zonder schuifdak en met M030 onderstel, na de 968 Turbo S Coupe (slechts 14 stuks van gebouwd) de meest begeerde 968 die er is. Maar vind er maar eens eentje met die specificaties…

In Lübeck stond er eentje te koop. Zo’n lekkere foute gele met gele velgen en ClubSport stickers op de zijkanten.
Deze stad in Noord-Duitsland was nou niet echt om de hoek, maar ja, wat moet dat moet. De vraagprijs die op het web stond vond ik wat aan de hoge kant, maar daar ter plekke zou dat wel goed komen. Met die gedachte stapte ik samen met een vriend in de auto. Aanhanger erachter, en aan de reis van 442 km werd een begin gemaakt.

Daar aangekomen kwam ik bij een Scandinavische drankhandelaar terecht. Laten we op zijn zacht gezegd zeggen dat die man en ik geen klik hadden. De auto voldeed niet aan wat er in de advertentie werd gezegd. Er was zeker wel mee op het circuit gereden en ook de voorbumper had een beschadiging. Niet het meest erge wat je je kon bedenken, maar toch. Iets anders dan “smetteloze staat”, en “geen circuitverleden”. De rode sleepogen zaten er zowel voor als achter nog in, wat zeker duidde op een dagje Nürburgring. Al met al gaf dit een nare smaak in mijn mond na de kilometers die we hadden gemaakt. Ondanks dat was ik verliefd geworden op deze in mijn vrouw haar ogen VERSCHRIKKELIJK LELIJKE Porsche.

Toen het op de onderhandeling aan kwam wilde de man helemaal niets doen met de prijs. Ondanks dat er van alles anders was dan in de advertentie stond beschreven. Als de man 250,- van de prijs af zou halen zou ik hem meenemen. Dat was voor mij echt het minimum.

Hij wilde niks, en mijn Friese karakter zorgde voor een extra koppig momentje. Dan maar niet.

En zo begonnen we weer aan de 442 km durende terugreis. Gefrustreerd en teleurgesteld. 2 dagen later belde de man mij op. Waar ik verwachte dat hij nu wel water bij de wijn wilde doen vertelde hij me doodleuk dat hij ‘m net verkocht had. Ik was er ziek van. Die 968 ClubSport moet er echt nog gaan komen. Als de kids de deur uit zijn moet ik me er toch maar eens in gaan verdiepen…

(Foto: Drivers Generation)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

5 reacties

  1. Mooi model!
    Een belangrijke tip: wacht niet tot de kids de deur uit zijn, nu genieten!
    Het Porsche-bloed zit mij ook vanaf mijn vroege levensjaren in het bloed.
    Heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en rijdt sinds 5 jaar hobbymatig een 928 GTS. Geen momentje spijt.

  2. Ik ben de heel gelukkige eigenaar van een 968 cabrio (big smile ieder keer als ik hem maar zie). Uiteraard heeft hij niet de mythe van een 911 maar dat is dan ook het enige minpunt van de 968.
    Qua rijgedrag echt perfect en er vele Porsche ingenieuren zweren nog steeds dat dit kwalitatief de beste Porsche ooit is.

    Blijft maar de vraag hoe lang deze nog onderschat wordt.

  3. Sinds 2008 ben ook ik in bezit van een 968 cabriolet. Ik heb hem toen zelf uit Duitsland vandaan geïmporteerd. Het is een witte en de eerste eigenaar was de Duitse Staatsloterij, dus ooit weggegeven als hoofdprijs. Nou, voor mij is het ook een hoofdprijs.
    Een geweldige sportauto als cabriolet. We wegligging is fenobinabel.
    Op de snelweg even terugschakelen naar zijn vierde versnelling, wat een vermogen komt er vrij.
    Vergeet niet, het is een auto van dik 22 jaartjes oud. Als je voor de auto staat en kijkt naar de belijning van de wagen. Zijn tijd ver vooruit. Kortom, een super aankoop, die nooit meer weg gaat. Volgens mij zijn er in de cabriolet vorm maar 24 in heel Nederland.

  4. Even een reactie op het verhaal van Gertjan van Voskuilen. Leuk om wat reacties van 968 cabrio rijders te lezen. De mijne is van 2004. Heb hem nu 9 jaar en wat Gert Jan zegt, het is en blijft een prachtig ontwerp. Heel toevallig kwam ik laatst in de buurt van Loenen op de Veluwe, helaas in mijn Volvo een 968 cabrio tegen. Ik wist niet dat er zo weinig in Nederland rondreden trouwens.
    Succes en veel plezier en ik verwacht ook ,dat de prijs van een goed exemplaar met niet te veel kilometers op de teller zal gaan stijgen.
    Groet Gerhard

  5. Hoi Gerard, wat heeft de jouwe voor kleur en waar kom je vandaan?
    De mijne is wit en ik kom uit Boskoop.
    Dit jaar ook weer heerlijk op vakantie geweest met de Porsche naar Italië.
    Zelfs een jongetje van ongeveer 3 jaartjes jong wijst zijn vader bij het voorbij rijden op onze Porsche. Na 3500 km kom je weer thuis, kijkt het oliepeil na, 0,0 verbruik. Weer heerlijk genoten.
    Iedere Porsche 968 rijder, geniet lekker van je Porsche.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.