Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Liever een video kijken? De video review door collega Geert Smit vind je hier.

De Fiat Dino met Ferrarimotor was geen topper en ook de Lancia Thema 8.32 met Ferrari-motor kon geen potten breken. Om maar niet te spreken van de Audi S8 met Lamborghini-V10. Dat belooft weinig goeds voor de Porsche Panamera Turbo S E Hybrid, die is voorzien van de aandrijflijn van de brute Porsche 918 Spyder. Een ding is echter wel duidelijk. Deze super-hybride zegt vooral veel over de toekomst van Porsche.

Neuronen

Wanneer we met 254 kilometer per uur een paar vrachtwagens inhalen en hard onderweg zijn naar de 300 km/u-grens, zien we op een parkeerplaats in de berm plotseling een politiewagen staan. Alsof er van achteren een spijker door het gaspedaal wordt geslagen, zó snel haal ik mijn voet van het pedaal. Het scheelt een milliseconde of ik trap de rem volledig door het schutbord. Gelukkig realiseren mijn niet altijd even snel werkende hersenen net op tijd een nekverrekking door abrupt afschuddende snelheid te voorkomen. ‘Oh-ja-we-zijn-in-Duitsland’ is ongeveer het signaal dat de kudde neuronen onder mijn schedeldak doorgeeft aan mijn rechtervoet. En dus verplaatst mijn rechtervoet zich weer naar het rechter pedaal en voelen we opnieuw de absurde tussenacceleratie die zich keer op keer manifesteert wanneer de motor wordt getart.

Orgie

We kunnen u mededelen dat de tussensprint van de Panamera Turbo S E Hybrid behoort tot de meest indrukwekkende van alle supersportwagens. En da’s niet gek voor een luxe sedan. Alle acht cilinders, de turbo’s, twee elektromotoren en vele Terabytes aan rekenkracht culmineren bij het intrappen van het gaspedaal ogenblikkelijk in een asfaltverschroeiende orgie van geluid en voorwaartse drang. Vrachtwagens verworden tot ogenschijnlijk stilstaande obstakels en de bomen schakelen aaneen tot een eindeloze groene veeg in onze ooghoeken. Binnen de kortste keren rijden we sneller dan 250 km/u. Even tikken we de 270 aan, maar dan is onze nieuwsgierigheid bevredigd. We weten dat dit traploos doorgaat tot ver boven de 300, maar het is vooral het horizontale bungeejumpen tussen de 130 en 200 dat de meeste bevrediging geeft. Mensen die voor je naar rechts gaan kunnen nauwelijks bevatten dat je vanaf 130 km/u alsnog zo hard kunt wegsprinten dat ze het gevoel krijgen dat ze stil staan.

Transitie

Feit is in ieder geval dat de wereld aan de vooravond staat van een ongekende transitie en de Panamera Turbo S Hybrid symboliseert die transitie als geen ander. Want waar de hybrides bij Porsche tot voor kort werden gezien als de geitenwollen sokken-varianten, die de weg op werden gestuurd met weinig vermogen en veel fiscaal voordeel, beginnen de felgroene remklauwen van de hybrides steeds prominenter op te lichten binnen het portfolio van het Duitse sportwagenmerk. Met als voorlopig hoogtepunt het feit dat niet alleen de snelste Porsche van dit moment een hybride is, maar dat tevens dat de snelste Panamera deels elektrisch is. Dat lijkt controversieel omdat de Turbo’s traditioneel bovenaan staan in de automobiele voedselketen, maar past precies in de strategie die het merk voor zichzelf heeft uitgestippeld – een pad waarin elektrische aandrijving een steeds grotere rol gaat spelen.

918 Spyder

Voor de Turbo S Hybrid heeft Porsche dan ook geen halve maatregelen genomen. Feitelijk hebben ze nagenoeg de aandrijflijn van de rauwe 918 Spyder hypercar in de Panamera Turbo S E Hybrid getakeld. Geen probleem in een absurd snelle hypercar, maar aan een luxe sedan worden heel andere eisen gesteld. Want een 4.0-liter bi-turbo V8 die 550 pk produceert soepel laten samenwerken met een 126 pk sterke elektromotor is één ding. Maar om die twee zo te laten versmelten dat het voelt als één geheel is van een heel andere orde. Het is bijvoorbeeld gebleken dat het nagenoeg onmogelijk is om het rempedaal zo te kalibreren dat het soepel te doseren is, maar dat er tevens genoeg remkracht omgezet wordt om terug te vloeien naar de accu’s. Wanneer komt de elektromotor erbij, hoe verdeel je aandrijfkrachten, bij welke toerentallen komt de V8 erbij, wanneer lanceer je de turbo’s? Bij de launch control komen al deze systemen samen in een orgie van geweld, om je na 3,2 seconden te lanceren naar de 100 km/u-grens. Binnen een minuut rijd je vervolgens dik over de 300 km/u.

Sportuitlaat

Wegrijden doet de auto geruisloos en emissievrij tot een snelheid van 140 km/u. Met een volgeladen accu kom je er gemiddeld zo’n 50 kilometer ver mee. Maar de elektromotor zorgt tevens voor een aardige extra duw in je rug bij tussenacceleraties. Het koppel zou theoretisch op 1.170 Nm uitkomen; een kracht die te groot is voor de achttraps automaat met dubbele koppeling en dus heeft Porsche die waarde beperkt tot 850 Nm. Daarmee blaas je nog 99,9 procent van de medeweggebruikers naar de rechterbaan. Als je dat zou willen althans, want licht, wendbaar en sportief is de auto niet, ondanks de voor het eerst in de Panamera als meeruitvoering leverbare achterasbesturing. À propos meeruitvoering: onze testauto had voor 47.000 euro aan opties aan boord. De enige optie die zo ongeveer niet was aangekruist, was helaas die van de sportuitlaat. Jammer, want deze had de perceptie van sportiviteit flink kunnen vergroten.

Raffinement

Dat de Turbo S E Hybrid niet de meest beweeglijke Panamera is, komt uiteraard door het accupakket van deze stekkerhybride, waardoor deze afgerond 300 kilo zwaarder is. Dat betekent dat de pk/gewichtsverhouding van de Turbo S E-Hybrid slechts 10 procent gunstiger is dan die van de gewone Turbo-uitvoering. Uiteraard heeft het in de kofferbak geplaatste accupakket ook gevolgen voor de bagageruimte. Die krimpt van 500 naar 405 liter. Dat valt mee, maar als je ergens anders dan thuis wilt opladen, moet je ook de laadkabel meenemen en die koffer slokt ook al gauw een litertje of twintig aan bagageruimte op.

Tussensprint

Tijdens het rijden valt vooral op dat er zo weinig opvalt aan het rijden. Waar eerdere hybrides vaak wat grofstoffelijk aanvoelden qua voortbewegen, is de Panamera een toonbeeld van raffinement. Er gebeurt een hoop onder de kap, maar je merkt alleen het eindresultaat. De altijd gewillige automaat schakelt nagenoeg traploos en de motor sleurt er desgewenst zo verschrikkelijk hard aan dat je je afvraagt wie deze auto kan bijhouden in de tussensprint van 140 naar 200 km/u. Dé grote kwaliteit van deze auto is dan ook zijn onvermoeibare trekkracht en absurd hoge topsnelheid. Afgezien natuurlijk van het feit dat de auto ook als dociele familiesedan helemaal in zijn element is.

Schaamlap

De auto doet alles perfect, maar toch missen we iets. En dat is wat ons betreft de ziel van een Porsche. Want de 2400 kilo wegende mastodont had net zo goed een Audi S8 kunnen zijn, of een supersnelle 7 Serie. Maar misschien moeten we langzaam toe naar een nieuwe definitie van waar een Porsche voor staat. Het feit dat Porsche de LMP1-raceklasse verlaat om zich te storten op de klasse van de elektrische Formule E is tekenend en voor petrolheads weinig hoopgevend. Aan de andere kant weten we dat er geen weg terug is. Feitelijk mogen we blij zijn dat uitsluitend modellen als de Panamera, Cayenne en Macan worden ingezet als elektrieke schaamlap, zodat het merk hopelijk nog lang analoge auto’s als de 911R, GT3 en GT3 RS kan blijven bouwen.

Weinig hoop

Helaas illustreert de Panamera Turbo S E-Hybrid vooral hoe snel het merk Porsche evolueert. Nu, ruim veertig jaar na de eerste 911 Turbo, zijn bijna alle Porsches voorzien van een turbomotor. Wij gokken erop dat het geen veertig jaar duurt voordat het merk nagenoeg zijn complete gamma heeft geëlektrificeerd. De vraag of we er blij mee moeten zijn moet ieder voor zich beantwoorden. Feit is wel dat we op korte termijn ook soortgelijke krachtige varianten van de Cayenne en Macan mogen verwachten. Dat kan ook niet anders. Het Midden-Oosten dumpt zijn olievoorraden al, wetende dat elektrische auto’s de toekomst vormen – al dan niet direct of indirect voortbewogen door waterstof of kernenergie. Want wat als de oliekranen definitief dicht gaan en atoomsplitsing indirect de motor wordt van alle mobiliteit op aarde? De auto als rijdend huishoudelijk apparaat: we houden ons hart vast, maar in ons hoofd kunnen we er beter vast voorzichtig aan gaan wennen.

Turbo S

Sportwagenfans kunnen voorlopig gerust zijn. Van de 718 en 911 zijn geen uitvoeringen met elektrische assistentie en zwaar accupakket gepland. Of – beter gezegd – nóg niet.
Concluderend kunnen we stellen dat de Panamera Turbo S E Hybrid weinig meerwaarde biedt ten opzichte van de niet-hybride, 550 pk sterke Panamera Turbo S. De iets betere prestaties merk je niet in het dagelijks gebruik. De nadelen, zoals een fors meergewicht en minder bagageruimte daarentegen wél. Aangezien het beloningsstelsel voor hybrides is versoberd, vrezen we dat deze top-hybride een zeldzame verschijning zal blijven op de Nederlandse wegen.

De Porsche Panamera Turbo S E Hybrid is te koop vanaf 198.600 euro

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.