RIP redder van de 911 waarvan je nog nooit gehoord had

Een aantal mensen kan over zichzelf zeggen dat ze Porsche hebben gered, maar slechts weinigen worden geëerd vanwege het feit dat de Porsche 911 nog steeds deel uitmaakt van het Porsche-gamma. Afgelopen weekend overleed Peter Schutz, de man die Porsche  in de jaren tachtig behoedde voor een enorme dwaling, op 87-jarige leeftijd.

Ferry Porsche

Schutz was geboren in 1930 in Berlijn en zijn Joodse familie had het zwaar. In 1937 vluchtten ze naar Havana om te ontsnappen aan de nazi’s. Later verhuisden ze naar Amerika, waar Schutz een engineering-opleiding volgde. Via een aantal bedrijven, werd hij uiteindelijk door Ferry Porsche gevraagd om CEO te worden bij Porsche.

Porsche 928

In 1980 gebeurde dat uiteindelijk, maar het was een rampjaar en het eerste jaar ooit waarin ze verlies leden. De redenen lagen in kwaliteitsproblemen bij de 911 en de Amerikanen waren niet echt enthousiast over de 924 en 928. Bovendien werd toen besloten om de productie van de 911 definitief te schrappen in 1981.

Emotie

Schutz kreeg de baan, deels omdat men hoopte dat een Amerikaan de verkopen zou kunnen opkrikken in deze cruciale mark. Schutz merkte bij zijn aantreden dat de sfeer slecht was en dat was deels te danken aan het feit dat de iconische 911 zou worden geofferd ten gunste van de 928. De 911 was volgens de directie verouderd, maar er werd geen rekening houden met de emotionele redenen om de auto te blijven produceren.

De manier waarop Shutz de 911 redde, is tamelijk legendarisch. Het ging volgens hem als volgt:

 

“You have to understand that, in Germany, once a decision is made, it’s made. As far as the company was concerned, the 911 was history. But I overturned the board’s decision in my third week on the job.

I remember the day quite well: I went down to the office of our lead engineer, Professor Helmuth Bott, to discuss plans for our upcoming model. I noticed a chart hanging on his wall that depicted the ongoing development trends of our top three lines: 911, 928, and 944. With the latter options, the graph showed a steady rise in production for years to come. But for the 911, the line stopped in 1981.

I grabbed a marker off Professor Bott’s desk and extended the 911 line across the page, onto the wall, and out the door. When I came back, Bott stood there, grinning.

“Do we understand each other?” I asked. And with a nod, we did.

 

Kortom: de legendarische 911 werd gered door één man met een viltstift. Dus wanneer je weer eens een 911 hoort langsrazen, denk dan even aan Peter Schutz, de man waarvan je waarschijnlijk nooit gehoord hebt, maar aan wie de wereld veel te danken heeft.

 

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.