We wisten al dat Singer en Williams de handen ineen hadden geslagen voor een bijzonder project. Nog bijzonderderder dan een gewone restauratie van Singer inderdaad. En dat is al geen auto voor de gewone man met een prijs van rond de vijf, zes ton. Maar voor een paar zeer bijzondere klanten was een Singer niet genoeg. Whats App-oprichter Jan Koum bijvoorbeeld, wilde een nog specialere door Singer gerestaureerde Porsche 911 kopen – hij had al twee ‘gewone’ exemplaren namelijk.
Engeland
En dus kropen de mannen uit Californië opnieuw achter de tekentafel. Jan schoot de ontwikkelingskosten even voor (hij is goed voor 9,5 miljard ongeveer, dus dat lukte net) en van daaruit kwam bijgaande bolide tot stand. Ook voor deze samenwerking beginnen de mannen van Singer met een bestaande 911, type 964, die volledig gestript wordt. Op het terrein van Williams in Engeland rolt dan uiteindelijk deze auto van de hand. Belangrijkste nieuws: onder de motorkap ligt een door Williams onder handen genomen luchtgekoelde zescilinder die maar liefst 500 pk sterk is.
Nobert Singer
Onder de naam Dynamics and Lightweighting Study (DLS) valt een pakket maatregelen dat als doel om de wagen een stuk lichter te maken en de wegligging aan te pakken. Door excessief gebruik te maken van lichtgewicht materialen als magnesium, koolstofvezel en titanium weegt deze 911 nu op zo’n 990 kg. Voor de aerodynamica werd wederom gebruik gemaakt van de kennis van Williams. Door Williams Advanced Engineering en Porsche-legende Norbert Singer werd de wegligging geoptimaliseerd. Daarnaast werd het project gesteund door BBS, Brembo en Michelin, die elk op hun eigen gebied de beste informatie en spullen konden leveren. Testrijders waren coureur Marino Franchitti en Top Gear presentator Chris Harris. De prijs ligt naar verluidt op rond de 1,8 miljoen dollar.