De trofee van 24 uur van Le Mans heeft een nieuw onderkomen gevonden in het Porsche Museum. Na drie overwinningen op rij in de zwaarste langeafstandsrace ter wereld heeft Porsche het recht verdiend om de trofee voor altijd te behouden.

Le Mans winnaars en Porsche 919 Hybrid fabriekscoureurs Timo Bernhard (Dui), Neel Jani (Zwi) en Nick Tandy (GB) overhandigden samen met Porsche LMP1-chef Fritz Enzinger het 50 kg zware beeld aan het Porsche Museum. Het werd ontvangen door Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. Het is nu te zien als onderdeel van de permanente tentoonstelling van het Porsche Museum.

Geschiedenis schrijven

In de afgelopen vier jaar heeft het Porsche LMP Team autosportgeschiedenis geschreven in het FIA World Endurance Championship (WEC). Sinds zijn debuut in de 6 uur van Silverstone in april 2014 is de innovatieve Porsche 919 Hybrid erin geslaagd om in 17 van de 34 WEC races waarin het meedeed als winnaar uit de bus te komen. Zeven daarvan waren dubbelzeges voor het 900 pk sterke prototype. Maar liefst 20 keer vertrok een 919 Hybrid vanaf pole position. Ook schreef de innovatieve racer niet minder dan 13 keer de snelste ronde op z’n naam.

Belangrijker nog, de 919 Hybrid stelde Porsche in 2015, 2016 en 2017 in staat om de overwinning te behalen in zowel het algemeen wereldkampioenschap als in het hoogtepunt van het seizoen, de beroemde 24 uur van Le Mans. In 2015 gaf de Formule 1 coureur Nico Hülkenberg (Dui) de auto een perfect debuut in de klassieke langeafstandsrace. Na een sterke nachtelijke prestatie samen met Earl Bamber (NZ) en Nick Tandy (GB) reed hij de 919 Hybrid als eerste over de finishlijn van het “Circuit de la Sarthe”.

Een jaar later oefenden Romain Dumas (FR), Neel Jani en Marc Lieb (DE) zoveel druk uit op hun grootste rivaal in een spannende achtervolging dat de rivaliserende Toyota slechts enkele minuten voor het einde van de wedstrijd de geest gaf. En in juni van dit jaar, na vroege tegenslag in de race, brachten Earl Bamber, Timo Bernhard en Brendon Hartley (NZ) Porsche haar 19e overwinning in Le Mans met een fantastische comeback.

Testlaboratorium

De Porsche 919 Hybrid is de meest complexe raceauto die Porsche in haar 70-jarige geschiedenis gebouwd heeft. Met zijn 800 volt technologie en vele andere ontwikkelingen heeft het ook gediend als testlaboratorium op wielen voor belangrijke toekomstgerichte innovaties. Deze innovaties bieden een essentiële basis voor de sportwagen van de toekomst; de puur elektrische serieversie van het Mission E Concept.

De actieve WEC-carrière van de Porsche 919 Hybrid eindigde met de 6 uur van Bahrein in november van dit jaar. Het komend jaar zal het een uitgebreide afscheidstocht volbrengen met tal van individuele evenementen. In het najaar van 2018 maakt de 919 zijn laatste reis – naar het Porsche Museum.

In 2018 zal het Porsche LMP-team zich concentreren op een nieuwe rol – een succesvolle toetreding tot Formule E. Dit zal gebeuren op tijd voor seizoen zes, dat eind 2019 begint. Ondertussen heeft het team een complete aandrijflijn te ontwerpen, ontwikkelen en testen.

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.