Te laat voor onder de kerstboom, maar leuk om al op vooruit te blikken. Het nieuwe jaar nadert dan ook met rasse schreden en dat betekent vooruitblikken op de grote veilingen die naderbij komen. Wat voor fraais hebben de veilinghuizen reeds kunnen verschalken voor de veilingen aan het begin van het jaar? Een voorproefje zagen we afgelopen week al, met twee moderne Porsches. Drie klassieke Porsches 356 uit 1953 vielen eveneens op. En ja, 356’s zijn niet zo zeldzaam op veilingen, maar dit is de Pre-A met de kenmerkende ‘Knickscheibe’ voorruit. De tot en met 1955 geproduceerde Pre-A is het oermodel van de Porsche 356. Het was ook de eerste serie-productie auto van het merk én het succesvol ontwerp van Erwin Komenda was de aanloop naar de Porsche 911.
Pre-A
De Porsche 356 verscheen in vier series en meerdere carrosserievarianten. Het begon met de 356 ‘Pre-A’, die intern overigens niet als Pre-A aangeduid werd, gevolgd door de 356 A, B en C. Vanaf de 356 A werd er intern gesproken van Typ 1 en verder. In 1948 werd het eerste prototype van de 356 getest. Eeneenvoudige carrosserie op een buizenchassis, twee zitplaatsen en een voor de achteras geplaatste motor. De 356-001 ontving positieve reacties toen hij voor de eerste keer aan het publiek getoond werd. Het bleef bij slechts een exemplaar van deze 356, want het buizenchassis werd vervangen en de motor verhuisde over de achteras en kwam verder achterin te liggen.
De 356/2 was geboren en werd in beperkte aantallen in Gmünd geproduceerd in zowel cabriolet als coupé uitvoering. Kenmerkend voor deze in Gmünd geproduceerde exemplaren was de aluminium carrosserie. Vanaf 1950 verhuisde de productie naar Zuffenhaussen en werd er overgegaan op een stalen carrosserie van carrosseriebouwer Reutter. Naast Reutter produceerde ook Gläser de carroserie voor de cabriolet modellen.
Pk woestelingen
Het waren zeker geen pk woestelingen in die tijd, de 356/1 moest het doen met 35 pk. De daarop volgende jaren werden geleidelijk nieuwe motoren geïntroduceerd. De eerste uitvoeringen werden met een 1,1 liter met 40 pk geleverd. In 1951 verscheen de 1,3 liter met 44 pk. Daarna volgden de 1,3 liter Super motor met 60 pk, met een krukas voorzien van rollagers, en 1,5 liter motoren met 55 en 60 pk vermogen. De top motorisering voor de Pre-A was de 1500 Super met 70 pk, die in 1954 zijn weg achter de achteras vond. De 100 pk grens zou pas doorbroken worden bij de 356 A, met de 1,5 en 1,6 liter GS Carrera en Carrera GT motoren, oftwewel de Typ 547/1, 692/0, -/1, -/2 en -/3. Maar dan zijn we het Pre-A tijdperk al gepasseerd.
Knickscheibe
In 1953 profiteerde de Porsche 356 van nieuwe technische ontwikkelingen. Op motorengebied evolueerde de 356 geleidelijk en het schakelen ging voortaan gesynchroniseerd met een nieuwe door Porsche ontwikkelde versnellingsbak. Een van de meest opvallende wijzigingen in 1953, was de voorruit. De dubbele voorruit verdween en maakte plaats voor een enkele voorruit, maar door een knik in het midden nog steeds in V vorm, beter bekend als de ‘Knickscheibe’. De cabriolet kreeg daarnaast een grotere achterruit.
Tussen de 9 en 10 duizend exemplaren zijn er tussen 1950 en ’55 van het oermodel geproduceerd. In augustus 1955 werd de Pre-A afgelost door de 356 A en vanaf de 356 A gingen de aantallen flink omhoog. Dat de 356/2 een succesvol ontwerp was, bleek wel uit het feit dat er gedurende al die jaren geen grote veranderingen aan de auto gedaan werden, verdere verfijning van het ontwerp was de truc. 1965 was het laatste productiejaar, maar in ’66 werd de productie nog even opgestart om speciaal voor onze politie nog 10 cabriolets te bouwen.
Without reserve
En zo komen we bij de veiling in Arizona van RM Sotheby’s terecht. Want in januari gaan drie exemplaren uit hetzelfde jaar onder de hamer. En drie Pre-A 356’s uit hetzelfde jaar bij dezelfde veiling, komt zoals eerder al gezegd, niet zo vaak voor. En dat zal dan wel met een prijskaartje komen is al snel de gedachte. Dat klopt dan ook wel, want uniek zijn ze zeker. Maar in het geval van deze drie Porsches is het eigenlijk een beetje wat de gek er voor geeft om het maar oneerbiedig te zeggen. Want alle drie de exemplaren worden ‘without reserve’ geveild. Dus ongeacht de prijs worden ze verkocht.
1953 Porsche 356 1500 Cabriolet by Reutter
Een van 393 Reutter Cabriolets uit 1953. Deze cabriolet, chassis 60351, is gerestaureerd naar concours staat, in de originele kleur waarin hij in 1953 geleverd werd, Pascharot. De Porsche heeft een 55 pk 1500 ‘matching numbers’ motor en versnellingsbak. Hij is in ‘Deluxe’ specificatie uitgeleverd en is daardoor onder meer voorzien van een Telefunken buizenradio. Estimate: 225 – 275 duizend dollar.
1953 Porsche 356 1500 Cabriolet by Reutter
Liever een cabriolet in de kleur Elfenbein? Chassis 60266 is eveneens voor de Amerikaanse markt geleverd en ook deze heeft een restauratie ondergaan. Zij het kennelijk niet zo grondig als bovenstaand exemplaar. Maar volgens het veilinghuis is er niet veel voor nodig om ook deze cabrio in concoursstaat te brengen. En ook de originele 1500, 55 pk sterke motor ligt nog in de auto. Estimate: 225 – 275 duizend dollar.
1953 Porsche 356 1500 Coupé by Reutter
Liever niet cruisen met de wind in de haren maar een dak boven je hoofd. Dan wordt het bieden op een 1500 Coupé in de kleur Pascharot. Ook dit is een voor de Amerikaanse markt uitgevoerde 356. 85 duizend miles staan er op de teller en enkele jaren geleden is de Porsche volledig gerestaureerd. Met matching numbers motor en versnellingsbak. Estimate: 175 – 250 duizend dollar.
De veilingen van RM Sotheby’s zijn op 18 en 19 januari in het Arizona Biltmore Resort & Spa in Phoenix, Arizona
Foto’s: Porsche, Rasy Ran voor RM Sotheby’s