Verzameling zeldzame klassieke Porsches onder de hamer in Parijs

Verzamelaars die een complete collectie of delen daarvan op een veiling aanbieden, het lijkt toe te nemen. Wellicht omdat de prijzen stabiliseren en de eigenaren toch nog even hun slag willen slaan, of het onderhouden van een collectie voertuigen vergt het nodige. Wie zal het zeggen, er zijn ongetwijfeld legio redenen die daarvoor aan te voeren zijn. De veilinghuizen weten er vooral veel aandacht mee te creëren. In Scottsdale gaan er deze maand een aantal indrukwekkende collecties onder de hamer bij diverse veilinghuizen. Het Parijse veilinghuis Artcurial heeft maar liefst acht verzamelingen in de veilingcatalogus staan voor de veiling bij Rétromobile. Voor elk wat wils in deze collecties. Wij houden het bij de Porsches. Vier stuks zitten er in de verzameling van de Fransman Jean-Claude Miloé. Geen enorm aantal, zoals de miljoenencollectie 964’s, maar wel een aantal zeer fraaie en schaarse klassiekers. En, ook voor deze Porsches zou weleens diep in de buidel getast kunnen gaan worden.

904 GTS

Slechts vier eigenaren gingen je voor, voor deze Porsche, waarvan twee sinds 1970. Chassis 904-104 rolde in 1964 van de band en begon aan een racecarrierre in handen van de Belgische coureur Edmond Meert en enkele jaren later de Fransman Robert Dutoit. Tussen 1964 en ’69 namen beide coureurs met de 904 deel aan 24 evenementen, waaronder de Tour Auto, de 500 km op Spa en 1000 km op de Nürburgring. Vijf overall overwinningen werden er in die jaren geboekt en twee klassenzege’s. Actieve racerij voor deze Porsche eindigde voor lange tijd na deze twee eigenaren. De huidige eigenaar, Jean-Claude Miloé, racete later met de 904 in de Tour Auto Historique, in de competitieklasse. De Porsche komt met volledig gedocumenteerde historie en is terug te vinden in het boek ‘Porsche 904’ waaraan onder meer Jürgen Barth meewerkte. Twee motoren en versnellingbakken, waaronder de originele bak, worden meegeleverd. De originele versnellingsbak is geoptimaliseerd voor gebruik op Le Mans, de tweede heeft de ideale overbrengingen voor de Tour Auto. Het veilinghuis verwacht dat de Porsche tussen de 1,4 en 1,8 miljoen euro op gaat leveren.

356 B Carrera 2 GT

Noem 356 in een lijn met Carrera 2 en GT en je weet dat je het over een bijzondere 356 hebt. De naam Carrera was te danken aan het succes in de Carrera Panamericana. De 2 liter motor was het legendarische ontwerp van Ernst Fuhrmann. In de GT configuratie krachtiger dan in de GS uitvoering van de 356. Deze Porsche 356 B Carrera 2 GT werd in 1963 in Basel aan de eerste eigenaar geleverd. In 2001 kwam de Porsche in handen van Jean-Claude Miloé om daarna bij een andere Franse verzamelaar terecht te komen. In 2004 kwam de auto weer bij de familie Miloé terug. Opvallend is dat er weinig geracet is met deze 356, al is de periode in Zwitserland niet volledig bekend. Wel dat de auto origineel geleverd is in de kleur Signalgelb, met rolkooi en volgens de documentatie leverde de 2 liter 587/2 Fuhrmann motor 155 pk in combinatie met een sportuitlaat die goedkeuring voor de openbare weg ontbeerde. In 2000 volgde een mechanische restauratie bij Porsche zelf en in 2005 werd de auto door Porsche geprepareerd voor de Tour Auto Historique. In 2013 werd de motor volledig gereviseerd door een Porsche specialist in Duitsland voor de lieve somma van 35 duizend euro. Meest opvallend aan deze Porsche zijn de aanwezigheid van de originele motor en versnellingsbak. Een zeldzaamheid op zich, ongetwijfeld met dank aan het ontbreken van racehistorie. Jammer dan weer wel, dat de auto niet in de originele kleur, Signalgelb, gepresenteerd wordt. Estimate: 800 duizend tot 1,2 miljoen euro.

356 A Carrera 1600 GS Cabriolet

Slechts 27 van gebouwd in deze uitvoering, de Carrera 1600 GS Cabriolet. Werd in 1959 aan een Duitse Porsche dealer geleverd en is tot 1991 in Duitsland gebleven. De laatste eigenaar in Duitsland heeft de auto bij Porsche laten restaureren, waarop hij besloten heeft hem te verkopen. Door zijn connecties bij Porsche werd vervolgens Miloé ingelicht die hem daarop kocht. Ook deze 356 heeft nog de originele motor en versnellingsbak, komt met de nodige documentatie en is ook te zien geweest in boeken en tijdschriften. De estimate ligt op hetzelfde niveau als van de 356 Carrera 2 GT, tussen de 800 duizend en 1,2 miljoen.

911 Carrera RS 2.7

De laatste van het kwartet Porsches is ook de wat minder zeldzame en daarmee wat minder prijzige Porsche. De 911 Carrera RS 2.7 uit 1973. Afgeleverd in 1973, aan een Franse industrieel in Avignon, in Hellgelb met Touring specificaties (472). Deze dame verkocht de Porsche later aan een professor die hem op zijn beurt weer verkocht aan een autosport fanaat. In 1984 werd de Porsche gekocht door de voorzitter van de Porsche 356 club in Frankrijk. Geracet is er met deze 911 niet. Road trips en regelmatigheidsritten waren zijn deel. In 1991 kwam de Porsche in handen van Jean-Claude Miloé en heeft sindsdien een mechanische revisie ondergaan en in 2015 een volledige restauratie. Kofferdeksel en deuren zijn toen vervangen door carbon exemplaren, maar de originele delen worden meegeleverd. De auto heeft minder dan 97 duizend kilometer gereden en beschikt nog over de originele motor en versnellingsbak. Matching numbers dus en ook hier weer de nodige documentatie. Estimate: 550 – 650 duizend euro.

Of deze klassieke pareltjes hun verwachtingen waar gaan maken is afwachten tot de veiling van Artcurial op 9 februari in Parijs, tijdens de Salon Rétromobile.

Foto’s: Artcurial

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.