Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Amerikaanse coureur Dan Gurney was niet alleen winnaar van 48 races, ook ontwikkelde hij de gurney – een aerodynamische flap onder de F1-auto – en was hij de eerste ter wereld die op het winnaarspodium met champagne spoot. Hij bezorgde Porsche tevens zijn eerste F1-overwinning. Gurney overleed vandaag op 86-jarige leeftijd in Californië, nadat bij een longontsteking complicaties waren opgetreden.

Dan Gurney in een 1600 Porsche Speedster, Riverside 1956

Champagnedouche

Nürburgring, de kwalificatie voor de Duitse Grand Prix, 3 augustus 1962. De dag waarop Dan Gurney zijn eigen legende schrijft in een Porsche 804 F1-auto is vrijdag. Zijn pole-winnende ronde voor de Duitse Grand Prix is met 8:47.20 een ongelofelijke acht seconden sneller dan die van het voorgaande jaar. Het is niet het enige hoogtepunt in zijn racecarrière, want Gurney is ook de katalysator van andere veranderingen in de racerij. Wanneer waar ook ter wereld een autorace wordt gewonnen, eindigt de race met een ritueel waarmee hij ooit begon. “Toen ik in 1967 de 24 Uren van Le Mans won, was ik zo extatisch, dat ik tijdens de prijsuitreiking op het idee kwam om de champagnefles die ik had gewonnen leeg te spuiten op het podium.” Op dat moment van grote vreugde bedacht hij de champagne shower, die nu nog altijd het slotstuk vormt van vele races wereldwijd.

Dan Gurney in actie op Zandvoort

Huschke von Hanstein

Gurney werd geboren op Long Island in 1931 en won achtenveertig van de 303 door hem gereden races, waaronder zeven overwinningen in Formule 1-wagens. In 1962 won hij de Franse Grand Prix in Rouen in een achtcilinder Porsche 804 – de enige overwinning van Porsche als fabrikant in het Formule 1 World Championship. Hij reed voor het team in 1961 en 1962 en was dankbaar voor het team: “Pas in die Porsche leerde ik echt rijden – vooral omdat ze me auto’s gaven die niet constant kapot gingen.”
Porsche werd een belangrijke constante in het persoonlijke leven van Gurney: hij trouwde met de secretaresse van Porsche-racedirecteur Huschke von Hanstein. Gurney en zijn vrouw Evi zijn al meer dan vijftig jaar samen. Dat is meer dan een halve eeuw waarin hij keer op keer heeft bewezen een briljante coureur te zijn. Bovendien is hij de uitvinder van de zogenaamde gurney flap, de verticale elementen bij een achtervleugel die voor minder weerstand zorgen. Dan Gurney is er ook de oorzaak van dat er een vreemde bobbel in het dak van een Ford gt40 zit. Hij was namelijk te groot voor de auto en paste niet met helm in de wagen, waarop de monteurs maar een uitsparing maakten bovenin de deur.

Allrounder

De variëteit van zijn overwinningen in verschillende series kan alleen worden vergeleken met die van een coureur als Mario Andretti. Hij reed Formule 1, IndyCar en NASCAR. In de Formule 1 reed hij tussen 1959 en 1970 maar liefst 87 Grands Prix voor de teams Ferrari, BRM, Porsche, Lotus, Brabham, Eagle en McLaren. Ook blonk hij uit als een teamchef en hij was de enige Amerikaan die een Formule 1 race wist te winnen met zijn eigen creatie tijdens de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps in 1967. Helaas kon hij zijn fantastische pole-positie in de Porsche 804 op de Nürburgring in 1962 niet omzetten in klinkende munt. Zijn accu schoot los van zijn houder en dwong hem om het zware ding met zijn voet tegen te houden tijdens de rest van de race. Desalniettemin eindigde hij op een indrukwekkend derde plaats.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.