Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De veilingmeesters en -hamers gaan momenteel weer vrolijk los in Scottsdale, Arizona, met als gebruikelijke doel uiteraard, de hoogste prijzen te vergaren voor heel wat vierwielig fraais. Maar dit jaar is er een opvallende afwezige; het jaarlijkse Concours d’Elegance. Door het ontbreken van voldoende financiële middelen heeft de organisatie van het evenement af moeten zien. De veilingen, die zijn er dus wel en volop. Een blik op de resultaten van Bonhams en de 550 Spyder die onder de hamer ging.

550A Spyder

De Porsche 550A Spyder, chassis 0145, die onder de hamer ging was voor Bonhams het paradepaardje van de veiling. Een ex-Werks auto met een stukje Nederlandse historie. Chassis 145 werd in 1958 onder meer bemand door Carel Godin de Beaufort. Een uitgebreide historie van deze ‘reuzendoder’ hebben we hier al eens beschreven. In 2016 passeerde 550-145, tijdens het befaamde Pebble Beach Concours, de veilinghamer bij Gooding & Company, maar werd niet verkocht na een hoogste bod van 4,2 miljoen dollar. Donderdag verging het deze Porsche beter en werd de veilinghamer vergezeld van een luid en duidelijk ‘sold!’ bij een bod van 4,7 miljoen dollar. De estimate lag deze keer 500 duizend dollar lager dan in 2016. Missie geslaagd wat betreft deze Porsche.

Productienummer 290

Een 911 R en 918 Spyder van dezelfde eigenaar, met hetzelfde productienummer, wisselden eveneens van eigenaar. De 918 -zonder Weissach pakket- bracht inclusief toeslagen nipt onder de 1,3 miljoen dollar op en de 911 R ruim 478 duizend. De Porsches zouden naar twee verschillende kopers gegaan zijn.

Overige Porsches

Porsches deden het sowieso niet zo slecht. Achttien exemplaren stonden er in de catalogus, waarvan er twee teruggetrokken zijn van de veiling en slechts drie niet van eigenaar wisselden. Wat de prijzen betreft, werd het meerendeel onder estimate afgehamerd. Onder de drie auto’s die geen nieuw onderkomen vonden, waren er twee van het type 356 en een 993 Carrera RS 3.8. Een van deze twee 356’s was een 356A 1500 GS Carrera Coupé. Het hoogste bod was 580 duizend dollar. Een behoorlijk eind verwijderd van de onderkant van de estimate, die op 750 duizend dollar lag. De Porsche ontbeerde de matching numbers motor, in tegenstelling tot de transmissie die wel origineel was net als diverse carrosseriedelen.

Resultaten:

1995 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $375,000 – 475,000 HB $330,000
1989 Porsche 911 Carrera Speedster, est. $175,000 – 225,000 $156,750
1956 Porsche 356A 1600 Speedster, est. $300,000 – 375,000 $308,000
1962 Porsche 356B Roadster by D’ieteren, est. $175,000 – 275,000 $165,000
1958 Porsche 550A Spyder, est. $4,500,000 – 5,500,000 $5,170,000
1994 Porsche 911 964 RS America, est. $110,000 – 140,000 $88,000
1956 Porsche 356A 1500 GS Carrera Coupé, est. $750,000 – 900,000 HB 580,000
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,200,000 – 1,600,000 $1,292,500
2016 Porsche 911 R, est. $400,000 – 500,000 $478,500
1997 Porsche 911 993 Turbo, est. $175,000 – 225,000 $179,300
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Cabriolet ‘Supercharged’, est. $230,000 – 270,000 HB $170,000
1960 Porsche 356B 1600S Coupé, est. $90,000 – 120,000 $93,500
1960 Porsche 356B Super 90 Roadster, est. $170,000 – 210,000 $170,500
1968 Porsche 911 L, est. $85,000 – 100,000 $84,700
1954 Porsche 356 Pre-A Speedster, est. $275,000 – 350,000 $220,000
1961 Porsche 356B 1600 Coupé, est. $70,000 – 90,000 $58,300
2007 Porsche 911 997 Turbo, est. $45,000 – 55,000 $50,600

Prijzen zijn inclusief toeslagen. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.

Al met al deed Bonhams zeker geen slechte zaken met de Porsches en dat ging eigenlijk voor de hele veiling op. 108 auto’s werden afgehamerd en 14 daarvan werden niet verkocht. De 550 Spyder maakte zijn verwachtingen waar en was daarmee de duurste auto op de veiling gevolgd door een Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider uit 1972, die voor ruim 2,6 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Een Ferrari 275 GTB/4 uit 1967 kwam op eveneens ruim 2,6 miljoen dollar, maar haalde daarmee zijn minimumprijs niet. Een uitschieter was er in de vorm van een Shelby GT350 H uit 1966 die 30 duizend dollar boven estimate verkocht werd. Een Ferrari F40 en F50 waren goed voor ruim een miljoen dollar, net als een Mercedes-Benz 300SL Roadster uit 1957. Een vooroorlogse Bentley mag zich eveneens in dat rijtje scharen. Volgende keer meer Scottsdale veilingnieuws met een terugblik op de veilingen van RM Sotheby’s en Gooding & Company.

Foto’s: Bonhams

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.