Scottsdale 2018, de Porsches bij RM Sotheby’s en Gooding & Company

We zagen al dat Bonhams het niet slecht deed met de Porsches en zelfs een goed resultaat scoorde met een 550A Spyder. De beurt is nu aan RM Sotheby’s en Gooding & Company. Geen bijzondere Porsche die in de spotlights stond bij deze veilinghuizen, maar beide hadden een fraaie Jaguar D-Type als paradepaardje ingezet. Maar of het het weekend van de D-Type ging worden is de vraag. Veel Porsches wisselden wel van eigenaar.

RM Sotheby’s

De veiling van RM Sotheby’s was verdeeld over twee dagen. 159 auto’s gingen onder de hamer en daarvan werd 88 procent verkocht, wat resulteerde in een opbrengst van ruim 36,5 miljoen dollar. Hoogste opbrengst, 2,9 miljoen dollar, was voor een Shelby 427 Cobra ‘Semi-Competition’ uit 1966. Met bijna 1,8 miljoen dollar voor een Tucker 48 uit 1948, kwamen deze twee Amerikaanse klassiekers ruim boven de estimates uit en troefden de Ferrari’s af. Twee Ferrari’s 250 GT’s uit de jaren zestig volgden op de derde en vierde plaats in de miljoenenrace. Negen auto’s brachten meer dan een miljoen op. Daaronder was ook een Porsche, een 959 Komfort. Ruim 1,1 miljoen dollar was de opbrengst en netjes binnen estimate. De 959 blijft erg stabiel in waarde en de opbrengst van deze 959 lag net boven de opbrengst voor de 959’s die in 2017 geveild werden. De beoogde ster van de veiling, een ex-works Jaguar D-Type, XKD-403, strandde bij een hoogste bod van 9,8 miljoen dollar.

‘Knickscheibe’

Met de drie oer 356’s met de kenmerkende ‘Knickscheibe’ was het eveneens prima zaken doen. Alle drie de exemplaren voldeden aan de verwachtingen en werden keurig binnen de estimate afgehamerd. De Coupé wisselde, met toeslagen, voor 224 duizend dollar van eigenaar. Voor de beide cabriolets mogen de nieuwe eigenaren, inclusief toeslagen, 280 duizend -Pascharot exemplaar- en ruim 257 duizend dollar voor de Elfenbein witte overmaken. Een vierde Pre-a 356 was er in Speedster variant en ook die scoorde binnen estimate.

Overige Porsches

Zestien Porsches passeerden de veilinghamer, met daaronder een tractor en een Porsche 936 Junior. Een Porsche werd niet verkocht en alle anderen gaan naar een nieuw onderkomen. Op de 959, twee 911 Speedsters en een 993 Carrera RS na, werden alle Porsches ‘without reserve’ geveild. Een 911 Speedster uit 1989 met 253 miles op de teller werd niet verkocht.

Resultaten:

1985 Porsche 936 Junior 1:2, est. $10,000 – 15,000 $20,400
1967 Porsche 911S, est. $200,000 – 250,000 $190,400
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Cabriolet, est. $225,000 – 275,000 $280,000
1988 Porsche 911 930 Turbo ‘Slantnose’ Cabriolet, est. $200,000 – 250,000 $162,400
1955 Porsche 356 Pre-A 1500 Speedster, est $300,000 – 375,000 $351,500
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Coupé, est. $175,000 – 250,000 $224,000
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Cabriolet, est. $225,000 – 275,000 $257,600
1987 Porsche 959 K, est. $1,000,000 – 1,250,000 $1,160,000
1976 Porsche 911 930 Turbo, est. $175,000 – 225,000 $173,600
1973 Porsche 911E Targa, est. 75,000 – 100,000 $92,400
1989 Porsche 911 930 Turbo, est. $160,000 – 200,000 $156,800
1989 Porsche 911 Speedster, est. $350,000 – 425,000 HB $310,000
1987 Porsche 911 930 Turbo ‘Slantnose’, est. $150,000 – 200,000 $156,800
2011 Porsche 911 997 Speedster, est. $250,000 – 300,000 $280,000
1996 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $425,000 – 525,000 $428,500
1960 Porsche Diesel Junior 108 L Tractor, est. 30,000 – 40,000 $48,000

Gooding & Company

Oprichter David Gooding en veilingmeester Charlie Ross van veilinghuis Gooding & Company zagen 129 auto’s de hamer passeren. Van die 129 auto’s werden er 110 verkocht, waarbij 12 auto’s verkocht werden voor meer dan 1 miljoen dollar. Net als bij RM Sotheby’s voerde ook hier een Jaguar D-Type de lijst aan, maar XKD-518 moest het doen met een hoogste bod van 8,8 miljoen dollar. Niet voldoende om van eigenaar te wisselen. Nee, het werd niet het weekend van de D-Type’s. Maar ondanks dat, was er geen reden tot klagen. De Jaguar was niet de enige auto met een hoge verwachting, een Ferrari 275 GTB Speciale uit 1965 hield de gemoederen eveneens bezig. Deze 275 GTB, in het bezit geweest van niemand minder dan Battista Pininfarina zelf, werd verkocht voor ruim 8 miljoen dollar. Het was de duurste auto van de veiling en zette tevens een wereldrecord. En records waren er heel wat gedurende de veiling, al is het wegzetten van een record wat minder lastig als weinigen je voor gingen. Ferrari en Mercedes-Benz waren goed vertegenwoordigd in de lijst met tien hoogste prijzen. Tweede plaats was, met bijna 4,5 miljoen dollar, voor een Ferrari 500 Mondial Series I en de derde plaats voor een Bugatti Type 55 Roadster die 4 miljoen dollar opleverde. Vier 300 SL’s, 2 maal Gullwing en 2 maal een Roadster, brachten elk ruim een miljoen dollar op.

De Porsches

Een tekort aan Porsches was er niet, 22 gingen er onder de hamer. Hoogste prijs werd betaald voor een Carrera GT; 715 duizend dollar. Dat ook 356 Speedsters nog prima scoren blijkt wel uit de 533 duizend dollar voor een, volledig matching numbers, in concours staat verkerende zwarte 356 A. Een Pre-A 356 Speedster die 40 jaar onaangeroerd in een schuur heeft vertoefd, bracht 209 duizend dollar op. Eveneens een langdurig verblijf in een garage onderging een 911 T Targa uit 1973 met 3369 miles op de klok die slechts twee eigenaren heeft gehad. Er werd grif op geboden en uiteindelijk wisselde de auto voor ruim 313 duizend van eigenaar. En zo waren er meer schuurvondsten onder de Porsches, ook een 356 B 1600 Super Coupé die begin jaren ’80 geparkeerd werd en in 2015 weer tevoorschijn werd gehaald, passeerde de veilinghamer.

Twee Porsches werden niet verkocht, een 918 Spyder met 73 miles ‘ervaring’ en een 964 Turbo S 3.6 ‘Slantnose’. De 918 zag een hoogste bod van 1,55 miljoen dollar, de 964 stopte bij 500 duizend dollar. Net als bij RM Sotheby’s werden veel Porsches ‘without reserve’ aangeboden. De meeste Porsches werden onder estimate afgehamerd, op een 911 S uit 1970, 911 T Targa, 911 Carrera ‘Safari’ en de in een schuur aangetroffen 356 B Coupé na.

Resultaten:

1985 Porsche 944 Turbo Cup, est. $80,000 – 100,000 $71,500
2004 Porsche Carrera GT, est. $650,000 – 800,000 $715,000
1993 Porsche 911 964 RS America, est. $130,000 – 160,000 $117,700
1996 Porsche 911 993 Turbo, est. $140,000 – 160,000 $137,500
1967 Porsche 911 S 2.0, est. $250,000 – 300,000 $209,000
1970 Porsche 911 S 2.2, est. $150,000 – 180,000 $209,000
1957 Porsche 356 A Speedster, est. $550,000 – 650,000 $533,500
1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Super Cabriolet, est. $350,000 – 425,000 $374,000
1973 Porsche 911 T 2.4 Targa, est. $220,000 – 260,000 $313,500
1961 Porsche 356 B Coupé, est. $90,000 – 110,000 $93,500
1955 Porsche 356 Pre-A Speedster, est. $200,000 – 275,000 $209,000
1984 Porsche 911 Carrera ‘Safari specification’, est. $70,000 – 90,000 $91,300
1988 Porsche 911 Cabriolet, est. $80,000 – 100,000 $74,250
1961 Porsche 356 B 1600 Super Coupé, est. $50,000 – 70,000 $61,600
1973 Porsche 911 T 2.4, est. $150,000 – 180,000 $107,250
1958 Porsche 356 A 1600 Super Speedster, est. $275,000 – 325,000 $236,500
1989 Porsche 911 Carrera Speedster, est. $225,000 – 275,000 $192,500
2011 Porsche 911 997 GT3 RS, est. $225,000 – 275,000 $198,000
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,800,000 – 2,200,000 HB $1,550,000
1994 Porsche 911 964 Turbo S 3.6 ‘Slantnose’, est. $600,000 – 700,000 HB $500,000
1962 Porsche 356 B Cabriolet, est. $150,000 – 200,000 $143,000
1997 Porsche 911 993 Carrera 4S, est. $130,000 – 160,000 $132,000

Bedragen zijn inclusief toeslagen tenzij anders vermeld. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.

Scottsdale 2017 vs 2018

Opvallend is het grote aantal 356’s dat onder de hamer ging, recente Porsches daarentegen, waren er een stuk minder. Van deze drie veilinghuizen, zag Gooding & Company zijn omzet flink stijgen ten opzichte van 2017. 129 auto’s werden er dit jaar aangeboden met een verkooppercentage van 85 procent, tegenover 126 auto’s en een verkooppercentage van 84 procent afgelopen jaar. Opbrengst dit jaar was 49,2 miljoen dollar, in 2017 was dit 33,4 miljoen dollar.

Zowel Bonhams als RM Sotheby’s hadden weliswaar meer auto’s dan in 2017, de gemiddelde opbrengst per auto was een stuk lager. Bonhams had 106 auto’s in 2017 en 82 procent wisselde van eigenaar. Totale opbrengst was 36 miljoen dollar. Dit jaar boden ze 108 auto’s aan en verkochten daarvan 87 procent. Totale opbrengst was 25,2 miljoen dollar.

RM Sotheby’s had 140 auto’s in 2017 en een verkooppercentage van 89 procent. Daarmee haalden ze 53,8 miljoen dollar binnen. Nu boden ze 159 auto’s aan, waarvan 88 procent een nieuw onderkomen vond. Opbrengst was daarbij 36,5 miljoen dollar.

Porsches 2017 vs 2018

Bonhams had 16 Porsches tegenover 11 in 2017. Daarvan werden er dit jaar drie niet verkocht en in 2017 vond één Porsche geen nieuwe eigenaar. De opbrengst in 2017 was 3,7 miljoen dollar. Dit jaar, met dank aan de 550A Spyder, 8,5 miljoen dollar.

RM Sotheby’s veilde 13 Porsches in 2017 en 16 dit jaar, daarvan werden er in 2017 2 niet verkocht tegenover 1 dit jaar. De totale opbrengst was vrijwel gelijk, 3,9 miljoen tegenover nipt onder de 4 miljoen dit jaar.

Gooding & Company had dit jaar 1 Porsche minder dan in 2017. 22 om precies te zijn, gingen onder de hamer. Zowel dit jaar als vorig jaar werden er 2 niet verkocht. Totale opbrengst was 5,1 miljoen in 2017 en 4,2 miljoen dit jaar.

Foto’s: RM Sotheby’s en Gooding & Company

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.