Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Chinese telefoonfabrikant Huawei is er als eerste in geslaagd om een auto – in dit geval een Porsche Panamera – zelfstandig te laten rijden met een mobiele telefoon als centrale besturing. De fabrikant gebruikte de auto als marketinginstrument om de voortgang op het gebied van kunstmatige intelligentie en objectherkenningstechnologie te promoten, die in de telefoon is ingebouwd.

RoadReader

Huawei zegt dat het het project, genaamd RoadReader, in slechts vijf weken heeft ontwikkeld. De technologie leert niet alleen hoe de auto kan rijden, maar ook om objecten te vermijden die de auto onderweg tegenkomt. Het bedrijf plaatste een camera in een doos op het dak van de auto, die de weg scant en draadloos beeldgegevens streamt naar de boven het dashboard gemonteerde smartphone. Een speciale chip in de telefoon – die een NPU of neurale verwerkingseenheid bevat – fungeert als de ‘ogen’ en het brein van de auto zonder bestuurder.

Zelflerend

De auto kan 1000 obstakels herkennen en er omheen manoeuvreren. Als een object niet wordt herkend, kan de telefoon worden getraind om ook nieuwe voorwerpen te herkennen en op te slaan in zijn geheugen. Tijdens tests bleek de auto moeiteloos in staat om foto’s van fietsen en honden te herkennen en deze te ontwijken. De telefoon verzendt hiertoe een reeks opdrachten naar het robotsysteem in het voertuig. Bijvoorbeeld om de remmen bedienen en het stuurwiel te draaien.

Grensverleggend

Hoewel de Huawei telefoon nog lang niet klaar is om een auto geheel zelfstandig door het verkeer te loodsen, gaat het volgens Peter Gauden, senior product marketing manager van Huawei Technologies, om de richting van de beweging. ,,Hiermee is wel aangetoond dat de grenzen van de smartphone verder worden verlegd. De komende jaren zullen intelligente en zelflerende smartphones in staat zijn om steeds meer menselijke taken over te nemen.”

Beeldcredit: Huawei
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.