Even geen hybride en elektrische Porsches, of Porsches bestuurd door een mobiele telefoon, we gaan terug in de tijd naar het echte werk. Veilinghuis RM Sotheby’s kwam deze week al met een vroege aankondiging op de proppen voor de veiling in Monterey, in augustus dit jaar. Een ex-Werks Porsche 908 uit 1968 zal namelijk de veilinghamer passeren. Stevig stuurwerk was je deel wanneer je indertijd de uitverkorene was om deze machine te beteugelen.
Porsche 908
Door het wijzigen van de regelgeving voor Group 6 in 1968, creëerde Porsche de basis voor een nieuwe 3 liter prototype racer. De 907 met de 2.2 liter motor had zich bewezen als een snelle en betrouwbare auto. De nieuwe 908 borduurde verder op de 907 en had weinig uiterlijke verschillen met zijn voorganger. Voornaamste aanpassingen waren het creëren van extra ruimte voor de 3 liter 8 cilinder boxer en het verder verlagen van het gewicht en de luchtweerstand.
Een 908 in Langheck uitvoering reed zijn eerste race op Monza in 1968. Maar de betrouwbaarheid liet nog te wensen over. Met de 1000 km op de Nürburgring voor de deur, waren de zwakke punten die op Monza opspeelden inmiddels verbeterd. De 908 maakte zijn intrede als Kurzheck variant en ondanks de verbeteringen, verliep de 1000 km race op de Nürburgring nog immer niet vlekkeloos. Maar de problemen met de auto beletten Jo Siffert en Vic Elford niet om de Porsche naar de overwinning te sturen. Vanaf 1969 onderging de 908 verscheidene gedaanteverwisselingen en onderhuidse aanpassingen om de betrouwbaarheid te verbeteren.
Chassis 908-010
Chassis 908-010 is slechts een van een handvol 908 Kurzheck varianten en deze gaat bij RM Sotheby’s onder de hamer. Vic Elford en Jochen Neerpasch verschenen met 908-010 aan de start voor de 1000 km van Spa in 1968. Het is de enige race waar chassis 010 aan deel heeft genomen, ook nog eens met een minder fortuinlijke afloop. De finish werd niet gehaald doordat Neerpasch de auto afschreef in de slechte weersomstandigheden gedurende de race. De andere Werks 908 K, met chassisnummer 011, deed het beter en finishte derde. Chassis 010 werd verkocht en verbleef in Zwitserland tot in de jaren ’90. Daarna werd hij door Dale Miller naar Amerika gehaald en door de nieuwe eigenaar toevertrouwd aan expert John Corsen voor een volledige restauratie.
RM Sotheby’s verwacht dat de auto tussen de 2,3 en 2,8 miljoen dollar op gaat brengen. Je moet wel even geduld hebben voor de veiling, 24 en 25 augustus kun je je slag slaan.
Foto’s: Robin Adams, RM Sotheby’s