Zoek
Sluit dit zoekvak.

964 Turbo S Leichtbau goudhaantje onder de Porsches in Florida

Nee, niet de in originele Martini livery getooide 911 Carrera RSR Turbo werd de duurste Porsche bij de Amelia Island veilingen in Florida, het werd een Porsche 911 Turbo S 3.3 Leichtbau die met de eer aan de haal ging.

5,4 miljoen dollar

De al vroeg aangekondigde 911 Carrera RSR 2.1 Turbo, de auto waarin Herbert Müller en Gijs van Lennep tweede werden bij de 24 uur van Le Mans in 1974, had de potentie om de duurste Porsche te worden afgelopen vrijdag. Maar het Martini racekanon wisselde niet van eigenaar na een hoogste bod van 5,4 miljoen dollar. Of dat de toon ging zetten voor de overige Porsches die avond? Niet bepaald, want er gingen aardig wat Porsches voor meer dan een miljoen de deur uit en de 964 en 993 deden een flinke duit in het zakje.

964 Turbo S Leichtbau

Er waren diverse met zorg samengestelde verzamelingen aangekondigd. Niet alleen de 964 collectie bij RM Sotheby’s bevatte veel fraais voor de goed gevulde beurs, ook Gooding & Company had naast de Turbo RSR eveneens een aantal zeldzame Porsches die door een verzamelaar van de hand werden gedaan. Beide veilinghuizen veilden een 964 Turbo S Leichtbau. Spekkoper was de eigenaar van de Turbo S bij Gooding & Company. Deze auto werd uiteindelijk de duurste Porsche die bij de veilingen verkocht werd. 1,76 miljoen dollar, inclusief toeslagen, bracht de fraaie 964 op. De zeldzame Porsche was in nieuwstaat en had minder dan 95 km op de teller.

De Turbo S bij RM Sotheby’s wisselde daarentegen niet van eigenaar. Ondanks de bij de 964 Turbo S passende, door Rolf Sprenger en Harm Lagaaij in het leven geroepen kleur Speedgelb, strandde de verkoop bij een hoogste bod van 860 duizend dollar. De Japanse herkomst en de kilometerstand van 36 duizend kilometers waren wellicht het struikelblok voor verzamelaars.

964 Carrera RS 3.8

De Leichtbau 964 werd op de voet gevolgd door een 964 Carrera RS 3.8 uit de 964 verzameling die bij RM Sotheby’s onder de hamer ging. Het was er een van 55 gebouwde 3.8 RS’en met nog geen 7000 km op de teller. Bij een bedrag van 1,5 miljoen dollar viel de veilinghamer, vergezeld van een luid: ‘Sold! Your car sir, well done!’ . Inclusief toeslagen 1,65 miljoen.

964 Carrera RSR 3.8

Het was een 962 C, in dit geval een vreemde eend in de bijt, met racehistorie die belette dat een andere 964 de derde dure Porsche werd. Voor deze 964, een RSR 3.8 met 765 km op de klok, rekent de nieuwe eigenaar 1,27 miljoen dollar af. Bijzonder detail is dat de voorgaande eigenaar elk jaar zo’n 30 miles op de teller zette op een privé circuit om mechanisch alles in goede conditie te houden.

Alle Porsches die meer dan een miljoen opbrachten:

1993 Porsche 911 964 Turbo S 3.3 Leichtbau, est. $1,600,000 – 2,000,000 $1,760,000
1993 Porsche 911 964 Carrera RS 3.8, est. $1,250,000 – 1,500,000 $1,655,000
1990 Porsche 962 C, est. $1,500,000 – 2,000,000 $1,595,000
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,400,000 – 1,700,000 $1,540,000
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $1,500,000 – 1,800,000 $1,485,000
1976 Porsche 934, est. $1,200,000 – 1,600,000 $1,320,000
1993 Porsche 911 964 Carrera RSR 3.8, est. $1,200,000 – 1,400,000 $1,270,000
1987 Porsche 959 K, est. $900,000 – 1,200,000 $1,100,000

Verkoopprijzen zijn inclusief toeslagen

De volledige resultaten van alle verzamelingen, inclusief de overige Porsches komen binnenkort online.

Foto’s: RM Sotheby’s en Gooding & Company

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.