Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Afgelopen weekend zagen we de heetste Porsches die in Florida geveild zijn al voorbij komen. Maar het waren niet enkel ‘million dollar Porsches’ die de veilinghamer passeerden, want ook beneden de miljoen was het aanbod en de belangstelling groot. Tijd om even terug te blikken op de Amelia Island veilingen van Bonhams, RM Sotheby’s en Gooding & Company.

Bonhams

Aan Bonhams de eer om als eerste veilinghuis af te trappen voor de Amelia Island veilingen. Het veilinghuis had niet veel auto’s die verwacht werden een miljoen of meer op te brengen. Desondanks kunnen ze terugkijken op een geslaagd evenement. Totale opbrengst was hoger ten opzichte van 2017, 15,6 miljoen dollar versus 10 miljoen in 2017. Ook het verkooppercentage lag met 87 procent hoger dan de 83 procent vorig jaar. Beste resultaat was 1,7 miljoen dollar voor een McLaren P1. De tweede plaats werd opgeëist door een Porsche 356 A Carrera GS Coupé die met 632 duizend dollar een sterk resultaat wegzette. De top tien zag naast de 356 Carrera GS nog drie Porsches. Een 964 Turbo werd voor 343 duizend dollar verkocht, ruim boven estimate, en zette daarmee een beetje de toon voor wat er bij de andere veilingen voor enkele 964’s aan dollars in het verschiet lag.

De resultaten:

1965 Porsche 911, est. $180,000 – 240,000 $207,200
1957 Porsche 356 A Speedster, est. $450,000 – 550,000 $445,000
1970 Porsche 911 S 2.2, est. $175,000 – 225,000 $198,240
1992 Porsche 911 964 Turbo 3.3, est. $275,000 – 325,000 $343,800
1961 Porsche Junior 108 Tractor, est. $45,000 – 65,000 $25,200
1988 Porsche 911 Carrera Targa 3.2 Rijkspolitie, est. $100,000 – 130,000 $84,000
1959 Porsche 356 A 1600 GS Carrera Coupé, est. $650,000 – 750,000 $632,000
1970 Porsche 911 T Club Racer, est. $50,000 – 70,000 $34,720
1975 Porsche 911 Carrera, est. $60,000 – 80,000 $49,280
1958 Porsche 356 A Coupé, est. $80,000 – 100,000 $84,000
1964 Porsche 356 C Outlaw, est. $100,000 – 150,000 $122,080
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $1,100,000 – 1,300,000 HB $880,000
1989 Porsche 911 Carrera Targa Turbo Look, est. $115,000 – 165,000 $169,120
1995 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $350,000 – 450,000 $368,000
1986 Porsche 928 S, est. $40,000 – 50,000 $50,400
1973 Porsche 911 E, est. $130,000 – 150,000 $123,200

RM Sotheby’s

RM Sotheby’s had meer auto’s in het 1 miljoen plus segment. Duurste auto werd een Ferrari 275 GTB Long Nose Coupé uit 1966, die 2,2 miljoen opleverde. Zeven auto’s in de top tien waren goed voor meer dan een miljoen dollar met daarbij de Carrera RS en RSR 3.8 op plaats twee en drie. Het totale plaatje zag er wel een stuk anders uit dan in 2017. 2017 zag een totale opbrengst van 70,9 miljoen dollar voor het veilinghuis, met daarbij een verkooppercentage van 90 procent. Dit jaar bleef de teller op 27,6 miljoen dollar staan bij 87 procent. Kanttekening is wel dat in 2017 de veiling verdeeld werd over twee dagen als gevolg van een flinke verzameling auto’s, categorie blue-chip exemplaren, van een eigenaar.

De resultaten:

2016 Porsche Cayman GT4 Clubsport, est. $200,000 – 250,000 $218,400
1967 Porsche 911 S 2.0, est. $250,000 – 300,000 HB $200,000
1989 Porsche 911 930 Turbo Targa, est. $150,000 – 200,000 $120,400
1967 Porsche 911 Targa ‘Soft Window’, est. $100,000 – 120,000 $128,800
2011 Porsche 911 997 Speedster, est. $250,000 – 300,000 $285,500
1993 Porsche 911 964 RS America, est. $200,000 – 250,000 $190,400
1991 Porsche 911 964 Turbo 3.3, est. $200,000 – 250,000 $173,600
1993 Porsche 911 964 Carrera RS 3.8, est. $1,250,000 – 1,500,000 $1,655,000
1994 Porsche 911 964 Turbo S 3.6 X85 Slantnose, est. $600,000 – 800,000 $654,000
1994 Porsche 911 964 Speedster, est. $200,000 – 250,000 $224,000
1993 Porsche 911 964 Turbo S 3.3 Leichtbau, est. $1,000,000 – 1,200,000 HB $860,000
1989 Porsche 911 930 Turbo Slantnose, est. $200,000 – 250,000 $224,000
1994 Porsche 911 964 Turbo S 3.6 X83 Slantnose, est. $500,000 – 600,000 HB $420,000
1994 Porsche 911 964 Turbo 3.6, est. $200,000 – 250,000 $324,000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS, est. $200,000 – 250,000 $218,400
1991 Porsche 911 964 Carrera Cup, est. $250,000 – 325,000 HB $200,000
1993 Porsche 911 964 Carrera RSR 3.8, est. $1,200,000 – 1,400,000 $1,270,000
1959 Porsche 356 A 1600 Super Coupé, est. $100,000 – 140,000 $117,600
1969 Porsche 912, est. $80,000 – 100,000 $67,200

Gooding & Company

Ook Gooding & Company had een stevig aantal ‘multi-million’ dollar auto’s in de catalogus staan. Ster van de veiling was de 911 Carrera RSR Turbo 2.1, maar die wisselde niet van eigenaar. Dat was niet de enige auto die de nodige miljoenen op had moeten brengen, maar niet van de eigenaar wisselde. Reden tot klagen was er desondanks niet, want het veilinghuis verkocht goed. De top tien was gevuld met auto’s die ruim boven de miljoen verkocht werden, met daarin vijf Porsches. De duurste auto was een 1966 Ferrari 275 GTB Long Nose Alloy Coupé. Ruim 2,5 miljoen bracht deze unieke schuurvondst op. Hekkesluiter van de top tien is een Porsche 934 die voor 1,3 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Dit jaar zag ook een stijging in het totaalresultaat, 35,5 miljoen dollar bij 94 procent verkooppercentage. In 2017 was het totaal 30,6 miljoen en werd 78 procent verkocht. Het aantal auto’s was nagenoeg gelijk, slechts twee meer in 2017.

De resultaten:

1953 Porsche 356 Pre-A 1500 Super Coupé, est. $70,000 – 90,000 $88,000
1986 Porsche 944, est. $35,000 – 45,000 $41,800
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $300,000 – 375,000 $319,000
2014 Porsche 911 991 Carrera S 50th Anniversary Ed., est. $175,000 – 200,000 $148,500
2011 Porsche 911 997 GT2 RS, est. $500,000 – 600,000 $539,000
1974 Porsche 911 Carrera Turbo RSR 2.1, est. $6,000,000 – 8,000,000 HB $5,400,000
1969 Porsche 911 S 2.0, est. $150,000 – 200,000 $154,000
1960 Porsche 356 B 1600 GS/GT Carrera Coupé, est. $1,200,000 – 1,500,000 HB $900,000
1966 Porsche 911, est. $275,000 – 350,000 $258,500
1957 Porsche 356 A Speedster, est. $550,000 – 675,000 $572,000
1967 Porsche 911 S 2.0 Rally, est. $250,000 – 300,000 $220,000
1990 Porsche 962 C, est. $1,500,000 – 2,000,000 $1,595,000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $750,000 – 900,000 $600,000
1974 Porsche 914 2.0, est. $60,000 – 80,000 $93,500
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,400,000 – 1,700,000 $1,540,000
1982 Porsche 928, est. $25,000 – 35,000 $27,500
1959 Porsche 356 A Cabriolet, est. $175,000 – 220,000 $132,000
1977 Porsche 911 930 Turbo, est. $160,000 – 200,000 $104,500
1993 Porsche 911 964 Turbo S 3.3 Leichtbau, est. $1,600,000 – 2,000,000 $1,760,000
1996 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $600,000 – 700,000 $715,000
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $1,500,000 – 1,800,000 $1,485,000
1988 Porsche 911 930 Turbo, est. $130,000 – 160,000 $107,250
1973 Porsche 911 E Targa, est. $200,000 – 250,000 $126,500
1957 Porsche 356 A 1500 GS Carrera Coupé, est. $600,000 – 700,000 $506,000
1976 Porsche 934, est. $1,200,000 – 1,600,000 $1,320,000
1960 Porsche 356 B Cabriolet, est. $150,000 – 200,000 $134,750
1969 Porsche 911 S 2.0, est. $160,000 – 180,000 $132,000
1987 Porsche 959 Komfort, est. $900,000 – 1,200,000 $1,100,000
1994 Porsche 911 964 Turbo 3.6, est. $225,000 – 275,000 $206,250
1989 Porsche 911 Speedster, est. $250,000 – 325,000 $269,500
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $325,000 – 375,000 $330,000
1972 Porsche 911 S 2.4, est. $200,000 – 250,000 $225,500
2016 Porsche 911 991 GT3 RS, est. $175,000 – 250,000 $195,250
1993 Porsche 911 964 Carrera 4 Targa, est. $75,000 – 100,000 $132,000
1965 Porsche 356 C Cabriolet, est. $170,000 – 200,000 $176,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $800,000 – 1,000,000 $918,500
1996 Porsche 911 993 Turbo, est. $150,000 – 180,000 $159,500
1964 Porsche 356 SC Coupé, est. 100,000 – 125,000 $132,000

Verkoopprijzen zijn inclusief toeslagen. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.

Jong of oud, maar zeker de jonge auto’s en dan vooral met een sterke autosport achtergrond van het merk, Porsche scoorde sterk in dat segment. Het waren vooral zeldzame exemplaren met lage kilometerstanden die scoorden. Wat dat betreft verandert er niks, lage kilometerstand, juiste historie en staat van de auto geven de doorslag. Estimates waren doorgaans wel wat aan de optimistisch kant, maar uiteindelijk werd er toch stevig wat geld neergeteld voor bijzondere auto’s. Boven de 2 miljoen gaat het wel wat moeizamer. De markt mag dan afgekoeld zijn, koopjes moet je vooralsnog met een vergrootglas zoeken, want zelfs in staat van ontbinding verkerende schuurvondsten gaan nog voor grof geld weg.

Foto’s: Bonhams, RM Sotheby’s, Gooding & Company

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.