Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Voor een aantal mensen in mijn kennissenkring nadert de 997 Sport Classic uit 2010 de automobiele perfectie. Want: mooi, dik, exclusief en peperduur. Anderen vinden het een schandalig voorbeeld van Porsche’s marketingafdeling, die astronomische prijzen durft te vragen voor nep-Fuchsen, twee nep-bobbels in het dak en een ‘ducktail’. Nu, acht jaar later, is het tijd om de balans op te maken.

De Porsche 997 Sport Classic kostte acht jaar geleden 276.300 euro. Dat was meer dan twee keer de prijs van de Carrera S, waarvan hij was afgeleid. Hij was bovendien niet alleen duurder dan de GT3, maar ook duurder dan de GT3 RS! Niet dat die prijs iets uitmaakte, want de hele oplage van slechts 250 exemplaren was in no-time uitverkocht. Wanneer je er nu eentje wilt kopen, moet je een goedgevulde beurs hebben. Want een vraagprijs van tussen de drie en vier ton is tegenwoordig geen uitzondering.

Voor of tegen

De auto verdeelt al sinds zijn lancering Porsche-liefhebbers in twee kampen. Je bent voor óf tegen de Sport Classic. Een tussenweg is er niet. Voorstanders roemen het feit dat de auto dik en indrukwekkend is, maar zonder PDK-bak, turbo’s en uitklapbare achtervleugel ook klassiek tijdloos en simpel. Terug naar de basis dus, oftewel: alles wat je nodig hebt in een 911: een handbak, meer dan 400 pk op alleen de achterwielen en een aantal elementen die herinneren aan hoogtepunten uit de geschiedenis van Porsche. We noemen zaken als de 19 inch wielen in Fuchs-design uit de jaren zestig, of de powerdomes in het dak van
supercar Carrera GT.

Powerdomes

De meest in het oog springende wijziging was de ducktail – oftewel Entebürzel-spoiler in het Duits – op de achterklep, een verwijzing naar de roemruchte 2.7 Carrera RS uit 1973. Tientallen jaren later wezen tests in de windtunnel uit dat de eendenkont nog steeds effect sorteerde. De retro spoiler zag er gaaf uit en bleef voorbehouden aan de Sport Classic, beloofde Porsche toen plechtig. Tot het merk later met het speciale SportDesign Aerokit package op de markt kwam waarmee van elke 911 ineens een beetje een Sport Classic kon worden gemaakt.

Komo vuilniszak

De spatborden achter waren 4,4 centimeter uitgebouwd, iets wat achterwielaangedreven 911’s als de Sport Classic toen niet hadden en wat was voorbehouden aan de vierwielaangedreven modellen als de Targa en Turbo. Toegegeven, het staat de auto goed, al helemaal in combinatie met z’n speciale Sport Classic Komo vuilniszak-lak, die Porsche – niet geheel verrassend – ‘Sport Classic Grey’ noemde. De achterlichten hadden helder glas, uit de koplampen scheen dubbel Xenon-licht en de dorpelverbreders waren subtiel aangepast.

Colberthaakje

Het project kreeg in december 2006 groen licht van de directie. Het ontwikkelingsteam had als opdracht gekregen om de auto veel emotie mee te geven. In 2010 begon elke Sport Classic zijn leven als een standaard Porsche 997 Carrera S. Ergens halverwege de productieband in Stuttgart-Zuffenhausen plukte Exclusive de auto van assemblagelijn om er vervolgens vier dagen intensief mee aan de slag te gaan. De volledige optielijst werd in de Sport Classic gebruikt, en méér. Met name in het interieur zette Exclusive letterlijk en figuurlijk zijn handtekening. Nieuwe materialen, waarvan een aantal zelfs nooit eerder door Porsche was gebruikt, werden toegepast. Zoals het ‘gevlochten’ leer op de zittingen en deurpanelen in de tint Espresso, een kleur die toen alleen optioneel op de Panamera was te krijgen. Het dashboard, voorzien van de nodige extra’s, was ook uitgevoerd in leer. Het tapijt was ook nieuw van ontwerp, met zijn snit een duidelijke knipoog naar de looks van de vroege jaren zeventig. De deurgrepen, gordelspanners, het colberthaakje achterop de voorstoelen en zelfs de sleufjes van de ventilatieroosters waren bekleed met fijn leer.

Verfijning

De verfijning was door Exclusive tot in het absurde doorgevoerd met een aantal subtiele details. Neem bijvoorbeeld de toerentellerschaal, die van twee niet te missen striping is voorzien zoals die ook over de auto loopt. Uiteraard in de kleur Sport Classic Grey. Of dat kleine metalen plaatje in Espressobruin dat op het dashboardkastje was gemonteerd met het nummer van de auto erin gegraveerd. Het hielp je er iedere keer aan herinneren wat voor bevoorrecht mens je was om in de Sport Classic te mogen rijden.

Sportwagen

En bevoorrecht voelen we ons inderdaad enigszins wanneer we bij Porsche Centrum Gelderland een maagdelijke Sport Classic ophalen. Tweedehands uiteraard, maar met exact 106 kilometers op de teller gewoon ‘nieuw uit de doos’. De auto ziet eruit alsof ‘ie net de fabriek uit kwam gereden en ruikt zelfs nog hagelnieuw. Het moet gezegd; de ambiance is top. Overal prachtige materialen, een heerlijke zitpositie, achter ons twee bijpassende reiskoffers en met de volle tank krijgen we meteen zin in een ritje Côte d’Azur. Bij het wegrijden wringen de voorwielen een beetje als we insturen. Dat komt door het sperdifferentieel en het is het enige aspect dat de compleet luxueuze ervaring die het rijden met deze Sport Classic is enigszins verstoort. Nou ja, afgezien van het sportieve onderstel dan, want het blijft een sportwagen en geen Panamera. Dat wordt dus een rit via de Alpen in plaats van over de Autoroute.

Niet gesmeed

Maar al snel neemt de rede het weer over en dopen we onze kritische pen weer in azijn. Neem nou die wielen. De Fuchs-velg – gefabriceerd door de firma Otto Fuchs KG in Meinerzhagen – wordt door de purist nog steeds beschouwd als dé velg op een klassieke Porsche. De lichtmetalen wielen waren voor het eerst verkrijgbaar sinds 1966 en bleven tot en met 1989 in het programma op de Carrera 3.2. Niet voor niets greep Porsche op het design terug bij de Sport Classic, maar dan van het Italiaanse Cromodora en niet gesmeed zoals de echte Fuchsen, maar gegoten. Beetje jammer. Ook ‘nep’ zijn de bobbels in het dak. In de Ford GT – waar de bobbels ooit debuteerden – hadden ze in ieder geval nog nut omdat ze dienden om gemakkelijker met een helm in de auto te kunnen zitten. In de Sport Classic zien we aan de binnenzijde van de Porsche geen verhoging van het dak. Ook aan de buitenzijde moet je goed kijken om het subtiele hoogteverschil te kunnen constateren.

23 pk extra

De prestaties zijn vergelijkbaar met de standaard 997 S-versie, maar dan met nog een beetje méér. Porsche had er met een variabel inlaatsysteem, aangepaste cilinderkoppen en aangepast motormanagement voor gezorgd dat de watergekoelde boxermotor 23 pk extra leverde ten opzichte van die al niet stakkerige S. Dat bracht het totaal op 408 pk. Het unieke uitlaatsysteem werkte samen met het variabele inlaatsysteem om de trekkracht te verbeteren. Hoewel het maximale koppel niet toenam, werd het wel 200 toeren eerder afgegeven dan bij de S en uitgespreid over het toerengebied tussen 4.200 en 5.600 toeren. Voor een turboloze motor was dat best een groot bereik. Helaas voor de Sport Classic bracht Porsche in dat jaar ook de GTS uit – een auto die enigszins het gras voor de voeten van de SC wegmaaide. Ook dit model was rijk uitgerust en had 20 pk meer vermogen. De meerprijs was echter fractioneel in plaats van immoreel.

Wiedeking

De acceleratie van 0 naar 100 was in vergelijking met de S maar 0,1 seconden sneller en nam 4,6 seconden in beslag. Het motorgeluid klonk voller; de uitlaatpijpen waren toen al over de top, en zijn dat naar mijn smaak nu nog steeds. Het verhaal gaat dat de twee stortkokers wat het team van Exclusive & Tequipment betreft niet per se hadden gehoeven, maar dat de toenmalige CEO Wendeling Wiedeking er op stond dat ze gemonteerd zouden worden. Perfect op het sportieve karakter van de exclusieve 911 afgestemd was ook het PCCB, de standaard gemonteerde keramische remschijven, net als het 20 mm verlaagde PASM-sportonderstel en het mechanische sperdifferentieel op de achteras. Ook het Porsche Sport Chrono package zat standaard op de Sport Classic, een optie waar je bij een standaard 997 fors voor in de buidel moest tasten.

100 procent meerprijs

Was de Sport Classic zijn meerprijs dus waard? Mag hij echt een opslag van ruim 100 procent hebben ten opzichte van een standaard 911? Veel Nederlanders vonden kennelijk van wel, want ons land was in 2010 met een afname van maar liefst zeventien exemplaren van de Sport Classic voor Porsche een uitstekende afzetmarkt. Wij staan aan de andere kant. Want hoewel gewaagd en zeker niet lelijk, stond de auto wat ons betreft aan de basis van het hypen van windeieren: opgeflufte actiemodelletjes uitbrengen tegen forse meerprijs, die omwille van hun exclusiviteit toch wel verkocht worden. Nog erger is het, dat nadat de complete oplage van de Sport Classic was verkocht, Porsche het bubbeldak, de Fuchs-velgen, ducktail en een groot aantal andere exclusieve accessoires ook los ging verkopen. Met het speciale SportDesign Aerokit package kon je op die manier van je standaard 997 je eigen Sport Classic maken.

Nog meer exclusiviteit

Ook bij de gehypete 911R haalden ze een dergelijke truc uit. “Er komt nooit meer een 911R”, zo beloofden de marketingmannen. Maar wie nu een 911 GT3 koopt met Touring Package heeft nagenoeg exact dezelfde auto. We kunnen trouwens nog wel even doorgaan met de 911-actiemodelletjes. Wat te denken van de Jubileum-edities uit het verleden, de 996 Millennium Edition, de 996R of de 911 Endurance Racing Edition, om de winst op Le Mans te vieren? Of de 911 Black Edition, de 911 Edition 918 Spyder en de Targa 4S Exclusive Edition en de Turbo S Exclusive? En dan hebben we nog een aantal land-specifieke uitvoeringen overgeslagen. In dit nummer maken we kennis met de 911T – een verwijzing naar de instap-911 uit de jaren zeventig. En ook de komende jaren zullen we met enige regelmaat worden verleid met feestelijk uitgedoste 911-modellen, waarmee Porsche dankzij de astronomische winsten op deze uitvoeringen goede sier kan maken bij de investeerders. Een ding is echter zeker; een meerprijs van meer dan 100 procent voor 20 pk extra, een bubbeldak, nep-Fuchsen en een ducktail zoals bij de 997 sport Classic zal Porsche niet nog een keer durven te vragen. We weten het zeker – denken we.

Technische gegevens

Porsche 911 Sport Classic
Inhoud cm3 3.800
Cilinderconfiguratie 6 B
Kleppen per cilinder 4
Vermogen (kW [pk] bij r/min) 300 [408]/7.300
Koppel (Nm bij r/min) 420 bij 4.200-5.600 t/min
Topsnelheid (km/h, fabrieksopgave) 302
0-100 km/h (sec. fabrieksopgave) 4,6
Verbruik gemiddeld (l/100 km) 10,6
Aantal versnellingen 6, handbak
Aandrijving achterwielen
Bandenmaat 235/35 ZR19 vóór, 305/30 ZR19 achter
Gewicht 1.425 kilo
Prijs 2010: € 276.300

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.